  • 51. Data: 2023-07-08 20:42:00
    Temat: Re: Wiarygodność biegłych
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.07.2023 o 16:40, Shrek pisze:

    > "Należy podkreślić, że konstrukcja wagonu i _ostatnich_drzwi_ nie
    > utrudniała widoczności motorniczemu"
    > Istotne podkreśliłem.

    I z tego - w Twojej opinii - wynika, że on drzwi widzi? Bo ja to
    rozumiem, że drzwi są tak skonstruowane, że mu widoku na wleczone
    dziecko nie zasłaniały.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 52. Data: 2023-07-08 20:47:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.07.2023 o 16:37, Shrek pisze:

    > Nie obejmował. Jakby obejmował to w ogóle nikt by się nad widocznością w
    > lusterku nie zastanawiał. 105Ng nie ma monitoringu wizyjnego drzwi.
    > A tu masz widok z góry gdzie "konstrukcja nie utrudnia widoczności"
    > https://www.mkm.szczecin.pl/storage/photos/big/mkm/2
    005/schemat-105ngs.webp

    Wrysuj tam dziecko w skali. Zobaczysz, o co chodzi. Problemem było, że
    dziecka nei zauważył, a nie drzwi.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 53. Data: 2023-07-09 02:59:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > tego typu tramwaje jeżdżą kilkadziesiąt lat i przypadki wleczenia
    > nieprzytrzaśniętych pasażerów nie są częste. To daje podstawy do
    > stanowiska, że jednak ta widoczność jest wystarczająca.

    > JA patrzyłem na rysunek katalogowy tramwaju i z mojego oszacowania
    > wychodzi, że przyjmując, ze motorniczy widzi to, co jest poza granicą
    > pudła, to widzi 0~30 cm od płaszczyzny drzwi. nie wiem, jak to dziecko
    > "złapały" drzwi, no ale wydaje mi się, ze w środku, więc 15 cm martwej
    > strefy. Nie upieram się, ale nawet małe dziecko powinien był zobaczyć.

    No też mi tak wyszło - ca 40cm przy lewej krawędzi drzwi. Mógł widzieć,
    ale nie musiał. Zalezy jak złapało.

    > Po za tym nie wiadomo o czym piszą pisząc 4 s. Pewnie czas hamowania.
    > Dochodzi jeszcze czes reakcji W ogóle się zastanawiam, dlaczego to
    > dziecko zginęło. Najechać na niego nie najechał, bo było poza ostatnim
    > wózkiem. Pewnie uderzyło głową o peron w chwili ruszenia i to, co
    > później miało już niewielkie znaczenie.

    No pewnie było wleczone uderzając głową o torowisko lub w jakimś węższym
    miejscu o krawężnik.

    > Wydaje mi się, że o wiele większy nacisk przyłożono do używania
    > telefonu. Gdyby biegły stwierdził, że motorniczy mógł nie widzieć
    > wleczonego dziecka, to trzeba by było "coś zrobić". Pewnie wycofać taki
    > tabor. I to po 40 latach jego eksploatacji.

    Dlatego mam spore wątpliwości, czy aby na pewno nie dało się zobaczyć.
    Trudno uwierzyć że w obecnych czasach takie coś miałoby być dopuszczone
    do ruchu. Toż to kryminał, niebotyczne odszkodowania i nie ma bata aby
    się w sądzie utrzymało.

    --
    Marcin

  • 54. Data: 2023-07-09 03:01:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Nie obejmował. Jakby obejmował to w ogóle nikt by się nad widocznością w
    > lusterku nie zastanawiał. 105Ng nie ma monitoringu wizyjnego drzwi.

    A ktoś się zastanawia nad widocznością w lusterku? Gdzie jest w ogole
    coś o lusterkach?

    > A tu masz widok z góry gdzie "konstrukcja nie utrudnia widoczności"
    > https://www.mkm.szczecin.pl/storage/photos/big/mkm/2
    005/schemat-105ngs.webp

    Możesz znaleźć schemat nawet z wymiarami. To to się nazywa nawet "przecinak".

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2023-07-09 03:48:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-08, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No ale nie mógł widzieć bo mu... tramwaj zasłaniał.

    Albo i nie zasłaniał. Rozwaz jak wygląda proces wysiadania. Martwe pole
    ca 10-20cm pośrodku drzwi. Dziecko stoi na ostatnim stopniu, robi krok
    do przodu, w tym momencie drzwi się zamykają. MZ musiał być widoczny
    choć przez chwilę poza obrysem pojazdu. Jeśli kamery nie było wewnątrz,
    mógł nie widzieć, że są osoby chcące nadal wyjść, ale w momencie
    zamykania, skoro dzieciaka złapało za nogę, zobaczyć go powinien. Jak
    się wychodzi, to się nie przywiera do drzwi.

    > Której danej ci brakuje?

    Np. jak konkretnie złapało dzieciaka.

    > Ale ja nie wypowidam się w ogóle na temat winy motorniczego, tylko na
    > temat tego, że rzeczniczka prokuratury ponoć na podstawie opinii
    > biegłego pierdoli od rzeczy.

    > https://youtu.be/JDfCWDlL3Oo?t=716
    >
    > https://youtu.be/JDfCWDlL3Oo?t=742

    Przecież tu jest dokładnie wyłożone to o czym pisałem. Nb. pokazany jest
    też podgląd na monitor >13:50) gdzie widać, że pokazuje też dzrzwi na
    skosach. Z tym, że nie wiemy jak pełny był tylny wagon, więc ludzie
    mogli zasłaniać. Autorzy są dużo mniej kategoryczni, niż Ty i mówią
    dokładnie co napisałem: obie sytuacje są możliwe.

    > Ale jak miał się upewnić skoro w lusteku nie widać, kamer nie ma? I co
    > za różnica czy 1,5 sekundy czy 5 sekund. Jak będzie patrzył pięć sekund
    > to dzieciak może wyjąć po tych pięciu sekundach. MOtorniczy nie ma
    > żadnej możliwości, poza spojrzeniem w lusterko, w którym tych drzwi nie
    > widac i założeniem, ze skoro kontrolka drzwi zgasła i blokada jazdy
    > została zwolniona to drzwi zostały prawidłowo zamknięte..

    W lusterku mogło być widać. Mogły być też kamery. Skąd wiesz, że nie
    było widać?

    > To jak może był w martwym polu to jest przeszkoda w widoczności czy nie?

    Jeśli był to tak. Ale nie musiał być.

    > Czyli stwierdzenie, że "konstrukacja wagonu i drzwi nie utrudnia
    > widoczności" jest fałszywe skoro sytuacja w której nie widział jest
    > możliwa - biegły kłamie?

    Nie wiem. Nie robiłem eksperymentu procesowego, ale teoretycznie biegły
    mógł mówić prawdę. Nie chce mi się wierzyć, żeby piedolnął takie
    kategoryczne stwierdzenie jeśli faktycznie wykazano, że motorniczy nie
    mógł siwdzieć.

    > Okoliczności są takie, że ktoś musi być winny, ale skupmy się na tym, że
    > biegły po prostu kłamie (albo rzeczniczka prokuratury) bo pierdoli
    > głupoty sprzeczne z prawami fizyki.

    Jeśli biegły tu kłamie, to to się nie utrzyma. To nie jest przypadek jak
    z tym taserem, że się czegoś nie da udowodnić. Tu można wykazać
    czarno-na-białym, że możliwa jest sytuacja, gdzie nie było widać.

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2023-07-09 03:59:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Inna sprawa, że intryguje mnie, w jaki sposób to dziecko zginęło. Z
    > grubsza rzecz biorąc widzę dwie możliwości. Albo uderzyło głową w chwili
    > ruszenia i analizowanie tego, jak długo jechał tramwaj nie ma głębszego
    > sensu, albo było wleczone i uderzało w przedmioty poza skrajnią (słupki,
    > barierki itp.) i w tym wypadku motorniczy powinien to widzieć w lusterku
    > - gdyby patrzył.
    >
    > Pytanie, czy motorniczy ma obowiązek obserwować lusterka podczas jazdy.
    > W samochodzie tak, bo on jedzie po jezdni. Ale w sytuacji, gdy tramwaj
    > jedzie po wydzielonym torowisku?

    MZ nie miał obowiązku, więc sama wina lub nie wynika czy mógł dostrzec
    chłopca jak ten wysiadał, bo ten moment pokrywał się z zamykaniem drzwi.

    > Bardziej pewnie krytycznym była obserwacja procesu wymiany pasażerów.
    > Powinien widzieć babcię z dzieckiem. Chyba o to chodzi biegłemu. Inna
    > sprawa, że wydaje mi się, że tramwaj bez domknięcia drzwi nie ruszy. Tak
    > było za czasów, jak jeździły zapchane i ludzie się nie mieścili i nie
    > sądzę, by zdemontowano to zabezpieczenie.

    Na dwoje babka. Jeśli w środku były kamery a ludzi mało to powinien był
    dobrze widzieć. Tam gdzieindziej są te linki co podał Sherek i na 13:50
    widoczny jest monitor z podglądem. Jeśli tamten 105 Ng miał tak samo, to
    przy pustawym tramwaju powinien był widzieć. Jeśli pełny, to
    niekoniecznie. Tak samo z lusterkiem, zależy jak bardzo dziecko wyszło
    poza obrys gdy wysiadał. Mógł go spokojnie zauważyć, ale nie musiał.
    Przy czym za tym pierwszym przemawia MZ również to, że skoro tam jest
    skos, to dziecko musiało zrobić krok poza obrys żeby sięgnąć nogą
    peronu, bo jak miałby inaczej wysiąć?

    No i pozostaje też kwestia wspomniana wcześniej, jeśli działała
    sygnalizacja zamykanych drzwi (że zaraz się zamkną) to dlaczego babcia
    nie jest współwinna?

    --
    Marcin

  • 57. Data: 2023-07-09 07:05:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=JDfCWDlL3Oo&t=945s

    > Zakładam, że w zewnętrznym lusterku.

    No to jak miał widzieć w lusterku dzieciaka wysiadającego drzwiami (bo
    wysiada się drzwiami) skoro ustliliśmy że tych drzwi nie widać.

    > Przy pechu może Ci w drewnianym kościele cegła spaść na głowę.

    No mniej więcej. W filmiku też jest jak włożyć rękę albo nogę w drzwi,
    żeby rewers drzwi nie zadział.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 58. Data: 2023-07-09 07:26:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > MZ nie miał obowiązku, więc sama wina lub nie wynika czy mógł dostrzec
    > chłopca jak ten wysiadał, bo ten moment pokrywał się z zamykaniem drzwi.

    Moim zdaniem też. Skończy się na tym, że z poważnych rzeczy to udowodnią
    mu że miał słuchawki. Bo tego że widział dzieciaka w drzwiach mu nie
    udowodnią - po pierwsze _mógł_ się schować w martwym polu, po drugie
    gdyby go widział to bu przecież nie pojechał. W lusterku nic nie widać,
    kontrolki otwarcia zgasły, popatrzył 1,5 sekundy (ciekawe skad wiedzą i
    ile czasu "miał się upewniać") i pojechał. Tak jak każdy motorniczy z
    każdego przystanku.

> [...]
    > widoczny jest monitor z podglądem. Jeśli tamten 105 Ng miał tak samo, to
    > przy pustawym tramwaju powinien był widzieć.

    To chyba nie ten typ tramwaju. Na filmie widać wklejaną zaokrąglaną
    szybę przednią - 105 NG ma płaską w uszczelce. Nawet jakby był
    monitoring wewnętrzny, to ciężko żeby motorniczy patrzył zamykając drzwi
    w ten mały monitorek pokazujący całe wnętre tramwaju, gdzie raz będzie
    coś wiadać a raz nie. Jak ma polegać na kamerach to powinny być
    dedykowane pratrzące na drzwi. Rzecznik tramwajów mówiła że w tym typie
    monitoringu nie ma.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 59. Data: 2023-07-09 07:29:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > I z tego - w Twojej opinii - wynika, że on drzwi widzi? Bo ja to
    > rozumiem, że drzwi są tak skonstruowane, że mu widoku na wleczone
    > dziecko nie zasłaniały.

    Wleczonego to akurat niemal na 100% nie będzie widzał.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 60. Data: 2023-07-09 07:32:41
    Od: Shrek <...@w...pl>

    005/schemat-105ngs.webp

    > Wrysuj tam dziecko w skali. Zobaczysz, o co chodzi.

    Z rysunku wynika, że w okolicach drzwi to będzie gdzieś codnięcie 0 1/4
    z 2,4 metra - 60 cm. Mało?

    > Problemem było, że
    > dziecka nei zauważył, a nie drzwi.

    Nie widział dziecka wysiadającego _drzwiami_ więc jak można powiedzieć,
    że konstrukcja nie ograniczała widocznności, skoro tych drzwi nie widać?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!