  • 1. Data: 2008-01-17 20:01:25
    Temat: Wezwanie na świadka + zwrot kosztów noclegu?
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    Witam.
    Sprawdziłem w dekrecie ale jest tam tylko o zwrocie kosztów noclegu w
    przypadku gdy świadek nie zostanie zwolniony w tym samym dniu (notabene
    kwota 9zł pochodzi chyba z tamtych lat? Jest to jakoś przeliczane na
    dzisiejsze czasy??)
    Do sądu, do którego zostałem wezwany mam 500km. Wiadomo, że w ciągu jednego
    dnia nie dam rady przejechać 500km, iśc na sprawę i przejechać kolejnych
    500km. Trzeba będzie się gdzieś przespać. Czy te koszty są zwracane?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2008-01-17 20:05:20
    Temat: Re: Wezwanie na świadka + zwrot kosztów noclegu?
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    I jeszcze jedno: Doczytałem się, że zwrot dojazdu jest zwracany na podstawie
    cennika PKP, przewozu II klasy x 2 (czyli w dwie strony). Ja będę jechał
    samochodem z moją mamą (obydwoje jako świadkowie) czy dostaniemy też zwrot
    za pociąg czy za paliwo liczone od kilometra? Jeżeli tak to jest jakaś
    stawka za km? Wyczytałem w archiwum, że ktoś dostał 0.8zł za km ale
    przedstawił faktury na paliwo. Ja faktur raczej nie biorę, ponieważ nie
    prowadżę DG.
    Dziękuje i pozdrawiam.

  • 3. Data: 2008-01-17 20:20:31
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    I jeszcze jedno:)

    Właśnie uczę się do egzaminu z kpk i trafiłem na pewną konstrukcję. Chodzi o
    obowiązki świadka - jednym z nich jest obowiązek stawiennictwa na wezwanie
    organu procesowego w celu złożenia zeznań, wyjątkiem jest osoba, która sama
    zgłosiła się do organu procesowego w celu złożenia zeznań.

    Ja z moją mamą sami zgłosiliśmy się po śmierci dziadka do prokuratury, gdzie
    złożyliśmy Swoje zezniania w tej sprawie. Gdyby nie to to sprawa w ogóle nie
    ujrzała by światła dziennego. My spowodowaliśmy, że została przeprowadzona
    sekcja zwłok oraz wszczęte postępowanie przygotowawcze. Może taka
    konstrukcja powoduje, iż nie muszę się stawić na wezwanie?
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2008-01-17 20:27:23
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Roki" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Ma obowiazek stawiennictwa. Przytoczona przez Ciebie instytucja to po prostu
    stawienie sie bez wezwania.

  • 5. Data: 2008-01-17 20:37:56
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    > Ma obowiazek stawiennictwa. Przytoczona przez Ciebie instytucja to po
    prostu
    > stawienie sie bez wezwania.

    Czyli po prostu na rozprawę? Teoretycznie jest napisane, że świadek, który
    się sam zgłosił do organu celem złożenia zeznać jest z tego obowiązku
    zwolniony. Powinno być zatem dodany "świadek ,tóry sam zgłosi się na
    rozprawę celem złożenia zeznań".

  • 6. Data: 2008-01-17 20:38:48
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Roki" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Sa zwracane zarowno koszty noclegu jak i dojazdu swiadkow. Szczegóły
    okreslaja:
    - dekret z dnia 26 października 1950 r. o należnościach świadków, biegłych i
    stron w postępowaniu sądowym (Dz. U. Nr 49, poz. 445),
    - rozporzadzenie ministra sprawiedliwosci z dnia 4 lipca 1990 r. w sprawie
    wysokości należności świadków i stron w postępowaniu sądowym,
    - rozporzadzenie ministra pracy i polityki spolecznej z dnia 19 grudnia
    2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
    przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
    jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju,
    oraz
    - rozporzadzenie ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie
    warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów
    służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących
    własnością pracodawcy.

    Milej lektury!

  • 7. Data: 2008-01-17 20:42:35
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > Czyli po prostu na rozprawę? Teoretycznie jest napisane, że świadek, który
    > się sam zgłosił do organu celem złożenia zeznać jest z tego obowiązku
    > zwolniony.

    Nie tylko na rozprawe. Do organu prowadzacego post. przyg. tez.

    Powinno być zatem dodany "świadek ,tóry sam zgłosi się na
    > rozprawę celem złożenia zeznań".

    Duzo rzeczy powinno byc, ale gdyby przepisy byly czytelne i jasne, tak, ze
    kazdy by je rozumial, to stracilibysmy prace. :)

  • 8. Data: 2008-01-17 20:50:14
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    > Nie tylko na rozprawe. Do organu prowadzacego post. przyg. tez.

    No to właśnie my się zgłosiliśmy sami do oragnu prowadzącego post. przyg
    (prokurator) celem złożenia zeznań - nikt nas nie wzywał.

    > Duzo rzeczy powinno byc, ale gdyby przepisy byly czytelne i jasne, tak, ze
    > kazdy by je rozumial, to stracilibysmy prace. :)

    :)

  • 9. Data: 2008-01-17 20:51:12
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

> [...]
    > sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów
    > używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów

    O właśnie:) Dzięki. Przejrzałem dekret a teraz zabiorę się za
    rozporządzenia.
    Pozdrawiam:)

  • 10. Data: 2008-01-17 21:44:22
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

    W rzeczy samej była to lektura:)
    Troszkę było odesłań między tymi rozporządzeniami i dekretem ale
    przebrnąłem:)

    Jeżeli dobrze zrozumiałem to powinienem dostać diety oraz zwrot za:

    - Dojazd tam i z powrotem
    - Nocleg

    Czy mogę sam podjąć decyzję czy jadę komunikacją masową czy samochodem?
    Odesłanie było do rozporządzenia o podróży służbowej - tam tą decyzję
    podejmował przełożony a tutaj? Mogę zadzwonić do sądu i spytać czy mi zwrócą
    koszt za kilometr ale czy jest taka potrzeba?

    Prawcodawca zwraca koszt podróży w stawce za 1 kilometr, który nie może być
    wyższy niż 0,83zł. Zatem wnioskuje, że stawka za kilometr wynosi 83gr? Jak
    to jest w praktyce? Ile wypłaca sąd?

    No i teraz kwestia noclegu i diety:

    Mam być na godzinę 9:30 dnia 30.01.2008r. Zatem dwa możliwe warianty
    podróży:

    Wariant A:

    - Wyjazd o godzinie 23:00 dnia 29.01. (Jadąc ostatnio podróż samochodem
    trwała około 8h ale lepiej wyjechać wcześniej). Zatem przyjazd na godzinę
    7-8.
    - Sprawa (Nie wiem ile może się toczyć ale załóżmy, że do 11:00
    - Spanko - do godziny 18:00
    - Powrót do domu - 2:00 31.01.

    Wychodzi jakieś 27h czyli wg rozporządzenia 1 i 1/2 diety

    Wariant B:

    - Wyjazd 29.01 o godzinie 15:00 - Przyjazd (za dnia jedzie się trochę
    dłużej) o godzinie 24:00.
    - Spanko
    - Sprawa powiedzmy do tej 11:00
    - Zaraz po sprawie myk do domu i o 21:00 jesteśmy w domu.

    Wychodzi koło 29h czyli też 1 i 1/2 diety.

    Bardziej by mi odpowiadał wariant B, ponieważ poszedłbym na sprawę
    wypoczęty - czy może tak być?

    Posumowując należy mi się:

    - Zwrot za komunikację masową w wysokości 57zł x 2 + mojej mamie taka sama
    kwota (razem wychodzi 228zł + 20% diety za komunikację miejsą czyli pi razy
    oko 10zł co daję 240zł albo zwrot za kilometr w postaci 550km x 2 x stawka
    (załóżmy, że to będzie 0.80zł) co daje kwotę prawie 900zł. Ja będę jechał
    samochodem z moją mamą - czy mogą mnie olać i wypłacić z komunikację
    masową??
    - Zwrot za nocleg w hotelu na podstawie rachunku
    - Dieta dla mnie i dla mojej mamy w wysokości 23zł za pierwszy dzień i
    połowa diety za drugi dzień.

    Zatem zakładając, że zwrócą mi za paliwo, hotel i diety to mają mi wypłacić
    w kasie grubo ponad 1000zł?? Jakoś nie chce mi się w to wierzyć:/

    Pozdrawiam, z góry dziękuje za informacje (również te udzielone wcześniej) i
    przepraszam, że wyszło to takie długie. Lubię znać Swoje prawa, gdyż w
    naszym kraju bardzo często nie są one respektowane. Gdy je znam to mogę
    postawić na Swoim.