  • 31. Data: 2006-08-07 20:38:45
    Temat: Re: Weksel - potrzebna porada
    Od: stern <s...@0...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Ale to mylny pogląd. Podstawą prawną zobowiązania jest samoistnie prawo
    > wekslowe.
    > Zobowiązanie wekslowe ma charakter abstrakcyjny i nie musi mieć żadnej
    > causa, zwłaszcza gdy jak tutaj rozmawiamy o wystawieniu weksla na osobę
    > trzecią.

    a czy ja mówię, że to prawidłowy pogląd? ;)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 32. Data: 2006-08-07 21:10:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "stern" <s...@0...pl> napisał w wiadomości

    > a czy ja mówię, że to prawidłowy pogląd? ;)

    Podnosząc bezpodstawne wzbogacenie pracodawcy nie uchylasz się od samego weksla
    (bo jak sam zauważyłeś nie sposób), a próbujesz od niego zwrotnie dochodzić
    należności, które on na podstawie bezprawnie wystawionego weksla uzyskał. Czyli
    w praktyce zapłacić musisz, a potem możesz dochodzić swojego na drodze cywilnej.
    W żaden sposób nie stoi to w sprzeczności z abstrakcyjnością zobowiązania
    wekslowego.

  • 33. Data: 2006-08-07 22:41:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Szmul Szmulewicz napisał(a):

    > Jesli weksel nie poszedl w obieg to wlasnie ze wzgledu na jego
    > abstrakcyjnosc dluznik moze bronic sie tylko poprzez przepisy o
    > bezpodstawnym wzbogaceniu:)

    Piszę o osobie trzeciej, no nie?
    A w ogóle to jest na urlopie i nie odpowiadam za to co piszę :)

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 34. Data: 2006-08-07 22:44:09
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > weksla (bo jak sam zauważyłeś nie sposób), a próbujesz od niego zwrotnie
    > dochodzić należności, które on na podstawie bezprawnie wystawionego

    Ale należność miała podstawę prawną. Jest nią samoistnie weksel.
    Zapomnij o bezpodstawnym wzbogaceniu. Zarzuty ze stosunku podstawowego -
    tylko to i nic więcej i tylko w określonych sytuacjach.

    > Czyli w praktyce zapłacić musisz, a potem możesz dochodzić swojego na drodze
    cywilnej. W żaden sposób nie stoi to w
    > sprzeczności z abstrakcyjnością zobowiązania wekslowego.

    Wydaje mi się że nie rozumiesz abstrakcyjności zobowiązania wekslowego.

  • 35. Data: 2006-08-07 22:45:36
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Zakładam, że zobowiązania faktycznie nie ma, a przynajmniej pracodawca
    > nie jest w stanie go dowieść. Wówczas otrzymując pieniądze z weksla
    > bezpodstawnie się wzbogaca i to da się dowieść. Jeśli weksel poszedł w
    > obieg, to również jest to jedyna praktyczna droga dochodzenia roszczeń.
    > Przy czym uważam, że prędzej ma szanse powodzenia droga karna.

    Nie będę pisał jeszcze raz. Przez bezpodstawne wzbogacenie nie da się
    odzyskać należności wypłaconej za weksel. Zresztą prawo wekslowe ma
    chyba własną instytucję bezpodstawnego wzbogacenia.

  • 36. Data: 2006-08-07 22:48:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Szmul Szmulewicz napisał(a):

    > Jesli weksel nie poszedl w obieg to wlasnie ze wzgledu na jego
    > abstrakcyjnosc dluznik moze bronic sie tylko poprzez przepisy o
    > bezpodstawnym wzbogaceniu:)

    Przeczytałem jeszcze raz to wyżej. I wydaje mi się to wierutną bzdurą.
    Idę spać :)

  • 37. Data: 2006-08-08 08:45:20
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    Johnson powiada:

    > Przeczytałem jeszcze raz to wyżej. I wydaje mi się to wierutną bzdurą.
    > Idę spać :)

    Rozumiem, że radzisz płacić weksel wystawiony celem zabezpieczenia stosunku
    podstawowego, który przestał istnieć:)

    Zarzuty ze stosunku podstawowego mają co do zasady charakter dylatoryjny.

    Zarzut bezpodstawnego wzbogacenia skutkuje zawsze peremptoryjnie.

    Bezpodstawne wzbogacenie regulowane prawem wekslowym dotyczy zupełnie innej
    sytuacji, a mianowicie przedawnienia roszczenia wekslowego.

    Szmul Szmulewicz

  • 38. Data: 2006-08-08 08:56:02
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Szmul Szmulewicz napisał(a):
    > Johnson powiada:

    > Rozumiem, że radzisz płacić weksel wystawiony celem zabezpieczenia stosunku
    > podstawowego, który przestał istnieć:)

    Powiedz mi, jak w tym przypadku udowodnić, że weksel ten był w ogóle
    wekslem in blanco i zabezpieczał jakieś inne roszczenie? Bo tu nie
    chodzi o dyskusje teoretyczne, tylko o pomoc w tej konkretnej sprawie.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 39. Data: 2006-08-08 09:24:35
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    Liwiusz powiada:

    > Powiedz mi, jak w tym przypadku udowodnić, że weksel ten był w ogóle
    > wekslem in blanco i zabezpieczał jakieś inne roszczenie? Bo tu nie
    > chodzi o dyskusje teoretyczne, tylko o pomoc w tej konkretnej sprawie.

    Dobry sposób zaproponował Robert Tomasik(próba uzyskania od wierzyciela
    pisma z uzasadnieniem wysokości sumy wekslowej).

    A jak sie to nie powiedzie to pozostaje tylko oprzec sie na faktach
    posrednich takich jak pisemna umowa o dzielo i nieprowadzenie przez
    dluzniczke dzialalnosci gospodarczej. Byc moze to wystarczy do przerzucenia
    ciezaru dowodu i obciazenia remitenta obowiazkiem wskazania innego stosunku
    podstawowego, bo przeciez nikt nie wystawia weksla bez przyczyny.

    Dodalbym do tego niekwestionowanie rodzaju umowy, tylko podniesienie zarzutu
    dwuletniego przedawnienia i przez to wypelnienie weksla niezgodnie z
    dorozumianym porozumieniem.

    Tyle moge zaproponowac.

    Szmul Szmulewicz

  • 40. Data: 2006-08-08 10:04:04
    Od: vel konrad <giedr@wytnij_to.op.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Jeśli twoja dziewczyna podpisała weksel i nie było deklaracji wekslowej
    > - nie było opisane jak i na jakich warunkach można weksel wypełnić - to
    > nie da sie jej pomóc. Niech zbiera kasę na wykup weksla. Nauka kosztuje.

    eee.. chyba nie do konca. choc nie ma deklaracji, to _zawsze_ musi
    istniec jakies, chocby niepisane, porozumienie co do wypelnienia weklsu.
    w tej sytuacji chodzi oczywiscie o weksel na zabezpieczenie ew. roszczen
    pracodawcy/dajacego zlecenie i trzeba wiec badac, czy takie
    roszczenia sa. jak nie, to 1.500 sie nie nalezy i tyle. no chyba, ze
    weksel po indosie, ale to inna sprawa...

    k.