  • 31. Data: 2010-10-16 18:02:03
    Temat: Re: VAT 23% a wypowiedzenie umowy z operatorem kom?rkowym
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Oct 2010, Liwiusz wrote:

    > Żaden. I dlatego IMHO zmiana ceny uprawnia do zerwania umowy. Tak samo
    > jakby zwiększył się podatek dochodowy, albo podatek gruntowy, albo spadkowy,

    Nienienie.
    Podatek VAT jest nakładany na *transakcję* i jest jedynie *pobierany*
    przez sprzedawcę!
    Fakt że inne regulacje powodują mniejszą "przezroczystość" tego działania
    nie zmienia faktu, iż VAT jest podatkiem *pośrednim* i nie może być
    (z powodu metody działania) porównywany ani z dochodowym, ani
    innymi wymienionymi w wątku (włącznie z parapodatkami w rodzaju
    ZUS) - poza akcyzą i PCC, które działają podobnie.

    > Cena to cena. Brutto.

    Podstawę prawną do podania ceny netto podałem obok (536.1 KC)
    Nie wyklucza to możliwego wymogu aby sprzedawca podał w cenach
    informacyjnych cenę brutto przy aktualnych stawkach VAT.
    IMO można umowę sformułować tak, aby dla sprzedawcy była "VAToodporna"
    i będzie to "skuteczne prawnie".

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2010-10-16 18:02:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Oct 2010, s...@a...pl wrote:

    > ^^^^

    > Mowa jest o cenie. A ustawowa definicja ceny jest jednoznaczna.

    Owszem, ale cena *nie musi* być ustalona kwotowo na okres obowiązywania
    umowy. Powinna być przedstawiona w postaci "wyczerpującej informacji",
    sprzeczne z podaniem ceny netto jako *obowiązującej* i ceny brutto
    jako *informacyjnej* to nie jest.

    I po tym, jak ileś lat temu przedsiębiorcy poparzyli się przy okazji
    "przewalutowania" różnych towarów i usług ze stawki obniżonej (7%)
    do podstawowej (22%) powinni o tym pamiętać - prawo *pozwala*
    podać cenę w postaci:
    "50 zł netto plus należny podatek VAT, co na dzień zawarcia umowy
    wynosi 65 zł"
    Spełnione są wszystkie warunki:
    - określenie ceny poprzez podanie "podstaw" (536.1 KC!)
    - poinformowanie kupującego ile *dziś* będzie płacił

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2010-10-16 18:20:17
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/16/2010 08:02 PM), Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > informacyjnych cenę brutto przy aktualnych stawkach VAT.
    > IMO można umowę sformułować tak, aby dla sprzedawcy była "VAToodporna"

    No ale równie dobrze można cenę podać tak żeby była "PIToodporna" :).

    Rozmawiamy jednak o sytuacji kiedy nie jest, a jest podana tylko po
    prostu cena.

    Dla utrudnienia - czy cena w umowie w postaci "122 zł brutto (100zł
    netto - 22zł VAT)" - jest umową na brutto czy na netto i vat?

    p. m.

  • 34. Data: 2010-10-16 18:31:21
    Temat: Re: VAT 23% a wypowiedzenie umowy z operatorem komórkowym
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    mvoicem w <news:4cb9ece1$0$27033$65785112@news.neostrada.pl>:

> [...]

    > Dla utrudnienia - czy cena w umowie w postaci "122 zł brutto (100zł
    > netto - 22zł VAT)" - jest umową na brutto czy na netto i vat?

    Dla ułatwienia -- pokaż jakąś umowę, z operatorem komórkowym, w której jest
    jakaś kwota za usługi, a nie wskazanie cennika jako załącznika.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 35. Data: 2010-10-16 18:42:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-16 20:31, 'Tom N' pisze:

    > Dla ułatwienia -- pokaż jakąś umowę, z operatorem komórkowym, w której jest
    > jakaś kwota za usługi, a nie wskazanie cennika jako załącznika.

    Który jest częścią zawieranej umowy.

    --
    Liwiusz

  • 36. Data: 2010-10-16 18:49:13
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    > a ile akcyzy za prąd, paliwo itp?

    No tak, ale VAT płaci klient. Masz to na paragonie/fakturze

  • 37. Data: 2010-10-16 19:02:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-16 20:49, niusy.pl pisze:

    > Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    > No tak, ale VAT płaci klient. Masz to na paragonie/fakturze

    To, że na paragonie cena jest rozbita na netto i VAT nie oznacza, że
    jakoś szczególnie się ten podatek różni od np. akcyzy.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2010-10-16 19:13:27
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Liwiusz w <news:i9crnj$ej8$1@news.onet.pl>:

    > Który jest częścią zawieranej umowy.

    Kolejne ułatwienie -- jaką cenę może ustalić "Dostawca publicznie
    dostępnych usług telekomunikacyjnych" -- netto, czy brutto?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 39. Data: 2010-10-16 19:24:35
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Liwiusz w <news:i9crnj$ej8$1@news.onet.pl>:

    > Który jest częścią zawieranej umowy.

    No właśnie, a cennik tworzy na podstawie PT i jedyną ceną, którą może
    ustalić w tym cenniku jest cena netto, no chyba, że twierdzisz, że jakis
    przepis daje mu prawo ustalania stawek podatku PTU ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 40. Data: 2010-10-16 19:37:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-10-16 21:24, 'Tom N' pisze:

    > No właśnie, a cennik tworzy na podstawie PT i jedyną ceną, którą może
    > ustalić w tym cenniku jest cena netto, no chyba, że twierdzisz, że jakis
    > przepis daje mu prawo ustalania stawek podatku PTU ;P

    Skąd wynika możliwość ustalania wyłącznie cen netto?

    --
    Liwiusz