-
21. Data: 2008-01-22 21:55:13
Temat: Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
Dnia 22.01.2008 Pawel <asdfghjkl098765> napisał/a:
>> Jeśli natomiast gwarant=sprzedawca, to fakt reklamowania z tytułu
>> gwarancji jest już poinformowaniem sprzedawcy o wadzie, więc w tym
>> przypadku przeszkód kolejnej reklamacji z tytułu niezgodności z umową nie
>> widzę.
> Nie wiem dokladnie - czy to ten sam podmiot prawny, ale oddawalem do naprawy
> gwarancyjnej w sklepie w ktorym kupilem towar - wiec chyba sie kwalifikuje?
Po pierwsze, skoro na firmę, to przeczytaj Kodeks Cywilny (wyguglasz) w
zakresie od art. 556 wzwyż. To sa inne przepisy.
--
Marcin
-
22. Data: 2008-01-22 23:09:25
Temat: Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Piotr C." <n...@m...com> napisał w wiadomości
news:fn4oqm$i0n$1@inews.gazeta.pl...
> Pawel wrote:
>> Pytanie - czy wogole taki zapis w gwarancji ze zerwanie jakichs naklejek
>> powoduje jej utrate jest legalny?
>
> Z tego co wiem jest legalny, sama gwarancja jest dobrowolna.
> Możesz natomiast reklamować u sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową i
> wtedy, jeśli nie zostanie wykazany związek przyczynowo-skutkowy
> ingerencji w sprzęt z jego usterką, uszkodzenie musi zostać naprawione
> nieodpłatnie. Odpowiedzialność trwa 2 lata od daty zakupu.
Ale tylko przez pierwsze 6 miesiecy domniemuje się, że sprzęt był
uszkodzony w chwili sprzedaży. No i tylko pod warunkiem, że kupujacy jest
konsumentem - co jednoznacznie z wypowiedzi pytajacego nie wynika.
-
23. Data: 2008-01-22 23:21:14
Temat: Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Pawel" <asdfghjkl098765(malpa)gmail.com> napisał w wiadomości
news:4795e15e@news.home.net.pl...
Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem sprzedającego do naprawienia
uszkodzenia rzeczy. Co do zasady może zawierać rożne dziwadła, jak
przykładowo uzależnienie naprawy od dostarczenia sprzętu w oryginalnym
pudełku, co ma jeszcze mniejszy związek z uszkodzeniem, niż istnienie bądź
nieistnienie plomb. Same plomby mają za zadanie zabezpieczać producenta
przed podmianą zawartości. Niby w wypadku komputera, gdzie znane są numery
poszczególnych elementów to jest mało prawdopodobne, ale nie da się
wykazać, że żądanie takie pozostaje bez związku ze słusznymi interesami
producenta. Stąd, jeśli uważałeś, że warunki gwarancji Ci nie odpowiadają
mogłeś sprzętu nie kupować, a w wypadku zakupu wysyłkowo skorzystać z
10-cio dniowego terminu pozwalającego na zwrot - bo po to on jest.
Rzymianie w takich wypadkach mawiali "chcącemu nie dzieje się krzywda", i
to odnosi się do przedstawionej przez Ciebie sytuacji. Przystałeś na ich
warunki i w tym wypadku nie wygrasz z nimi.
Osobną sprawą są ceny usługi. Skoro serwis nie uzgodnił z Tobą należności z
góry, to w razie sporu należą się im normalne ceny. Po wykazaniu przez
Ciebie, że normalnie karta grafiki w sklepie kosztuje 300 zł serwis ma
raczej małe szanse na uzyskanie tytułu wykonawczego na wyższą kwotę. mogę
ewentualnie pokombinować z robocizną.
W tej sytuacji należało by wezwać pisemnie serwis do ugody i zaproponować
zapłatę tych normalnych kosztów naprawy. W razie umowy nakazać im
dochodzenie roszczenia przed sądem. Bo co prawda serwis ma tzw. prawo
zatrzymania, czyli ma prawo zatrzymać urządzenie do czasu uregulowania
należności za naprawę, ale to nie znaczy ze może sobie to urządzenie
zatrzymać na zawsze. W razie odmowy musi uzyskać tytuł wykonawczy na
należność i skierować egzekucję do urządzenia. Inaczej naraża się na zarzut
przywłaszczenia.
-
24. Data: 2008-01-23 09:32:00
Temat: Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
Od: "Pawel" <asdfghjkl098765(malpa)gmail.com>
> W tej sytuacji należało by wezwać pisemnie serwis do ugody i zaproponować
> zapłatę tych normalnych kosztów naprawy. W razie umowy nakazać im
> dochodzenie roszczenia przed sądem. Bo co prawda serwis ma tzw. prawo
> zatrzymania, czyli ma prawo zatrzymać urządzenie do czasu uregulowania
> należności za naprawę, ale to nie znaczy ze może sobie to urządzenie
> zatrzymać na zawsze. W razie odmowy musi uzyskać tytuł wykonawczy na
> należność i skierować egzekucję do urządzenia. Inaczej naraża się na
> zarzut przywłaszczenia.
O to bardzo ciekawe. A ile moze taki przedmiot przetrzymac? Zalozmy, ze nie
zgodze sie na wymiane po podanych przez nich cenach, ani na naprawe i bede
chcial zeby mi sprzet odeslano w takim stanie jakim byl. Czy musze wtedy
placic za ekspertyze? Chca 200 PLN za samo stwierdzenie co jest zepsute...+
oczywiscie za wszystko inne wg. swoich cen. Zakladam oczywiscie, ze uda sie
ich zmusic do wlozenia starych zepsutych elementow...ale jesli nie - to
zakladam ze beda chciec cala kwote tj. te ok. 2000 PLN...i wtedy - ja
musialbym im wyslac odmowe zaplaty na pismie z uzasadnieniem i prosbe o
zaplate po cenach rynkowych - oraz jesli im to nie odpowiada - wezwac do
oddania sprzetu w terminie...no wlasnie - jakim?
Pozdrawiam.PN
-
25. Data: 2008-01-23 12:03:00
Temat: Re: Utrata gwarancji "po zerwaniu naklejki/plomby" niezgodna z prawem?
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Pawel" <asdfghjkl098765(malpa)gmail.com> napisał w wiadomości
news:479709c1@news.home.net.pl...
> O to bardzo ciekawe. A ile może taki przedmiot przetrzymać?
Nie spotkałem się w prawie z żadnym ścisłym terminem. Zawsze możesz ich
wezwać pisemnie do zwrotu urządzenia i wówczas możesz im nakreślić termin,
po którym ich działania uznasz za bezprawne i złożysz powiadomienie do
organów ścigania. Wówczas oni mogą złożyć oświadczenie o skorzystaniu z
prawa zatrzymania przedmiotu, ale za tym powinni skierować sprawę na drogę
sądową, jeśli w piśmie napiszesz, że uznajesz ich roszczenie tylko do
jakiejś tam kwoty. Oni powinni zakres naprawy i jej wartość uzgodnić z Tobą
przed jej wykonaniem, a nie po.