  • 11. Data: 2003-01-22 06:44:24
    Temat: Re: Ustalanie terminu
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    ----- Original Message -----
    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    To: <p...@n...pl>
    Sent: Tuesday, January 21, 2003 7:14 PM
    Subject: Re: Ustalanie terminu

    : Nie jestem pewien, czy Mateo słuszni zauważył. Nie powołujecie się na
    : konkretny wyrok, więc mogę jedynie domniemywać, że chodzi o ten z 23
    : sierpnia 2000 roku

    dokładnie ten, wybacz moją skrótowość

    : Póki co, jestem przekonany, że ja mam rację.

    a ja myśle, że nie. bo w tym samym orzeczeniu czytamy:

    "Sąd drugiej instancji stwierdził, że przepis ten nie miał zastosowania, ale
    nie wyjaśnił dlaczego. Pogląd ten jest jednak prawidłowy. Wyróżniamy bowiem
    dwa pojęcia, tj. *termin* i *okres*. Czas można oznaczyć za pomocą pewnego
    określonego terminu, przez który rozumie się dzień lub chwilę, np. tak jak w
    sprawie dzień 31 lipca 1997 r. Można czas trwania umowy określić przez
    wskazanie okresu w dniach, tygodniach, miesiącach, np. 14 dni. Zgodnie z
    art. 111 § 1 KC termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego
    dnia. Do takiej sytuacji ma zastosowanie art. 111 § 2 KC. Gdyby więc strony
    tak określiły czas trwania umowy zlecenia, to nie liczyłoby się pierwszego
    dnia (dnia, w którym zawarto umowę). Jednakże czas trwania umowy nie został
    określony przez wskazanie okresu (ilości dni), lecz przez wskazanie terminu
    zakończenia trwania umowy (daty kalendarzowej). Do takiej sytuacji w ogóle
    nie ma zastosowania art. 111 KC. Jednakże czas trwania umowy nie został
    określony przez wskazanie okresu (ilości dni), lecz przez wskazanie terminu
    zakończenia trwania umowy (daty kalendarzowej). Do takiej sytuacji w ogóle
    nie ma zastosowania art. 111 KC. Przy takim oznaczeniu czasu trwania umowy
    należy bowiem stosować art. 116 § 2 KC. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli
    skutki czynności prawnej mają ustać w oznaczonym terminie, stosuje się
    odpowiednio przepisy o warunku rozwiązującym, czyli art. 89 i następne KC. "

    O tym, że Mateo ma jednak rację świadczy także treść art. 116 § 2 kc:

    "§ 2. Jeżeli skutki czynności prawnej mają ustać w oznaczonym terminie,
    stosuje się odpowiednio przepisy o warunku rozwiązującym."

    to teraz czekam na polemikę :)

    pozdrawiam serdecznie

    marcin

  • 12. Data: 2003-01-22 11:38:01
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

  • 13. Data: 2003-01-22 11:47:54
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    w przepisie mowa o zajściu zdarzenia

[...]

    taki zapis to piękna podstawa do długiego procesu, który pcha rozwój
    cywilistyki wiele lat wprzód :))))

[...]

    ekstra,
    piszemy zapytanie prawne do SN?
    żeby była podstawa powołajmy sąd polubowny i nazwijmy do Sąd II Instancji
    :), a proces będzie sie zaczynał od wniesienia "apelacji" i możę SN się
    nabierze że warunki 390 kpc są spełnione :)))

  • 14. Data: 2003-01-22 16:17:07
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    W moim egzemplarzu kodeksu cywilnego mowa o ziszczeniu, a nie o zajsciu ;)
    (opieram sie tu na artykulach 89-94 kc)Zatem jesli przyjmiemy, ze faktycznie
    nalezy oprzec sie na artykule 116 kc i jakichs przepisach o warunku (ale
    ktorych i dlaczego wlasnie tych??), to teraz trzeba odpowiedziec, co to jest
    ziszczenie sie dnia 31.01 :) Ja stawiam na to, ze jest to poczatek tego
    dnia.

    pzdr
    Mateo

  • 15. Data: 2003-01-22 18:36:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | to teraz czekam na polemikę :)

    Moim zdaniem, cokolwiek by pisało w uzasadnieniu do tego wyroku, to do
    naszej sprawy nie ma nic do rzeczy. Tam sąd rozpoznawał, czy art. 111 kc ma
    zastosowanie do oceny długości trwania umowy cywilnej, nie zaś chwili jej
    zakończenia. Po prostu te sprawy są zupełnie inne.

    Moim zdaniem "do", to znaczy nie "przed" tylko "do". Te same przepisy
    obowiązują przy określaniu terminów w skarbówce. Jak rozliczasz się do 30
    kwietnia, to możesz złożyć deklaracje 30-tego? Możesz, więc 30 kwietnia
    wlicza się do terminu. Nie widzę racjonalnego powodu do twierdzenia, że
    30-go byłoby po terminie.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2003-01-23 06:28:37
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : W moim egzemplarzu kodeksu cywilnego mowa o ziszczeniu, a nie o zajsciu ;)

    ech ta pamięć na stare lata,
    ale imho to jeszcze dla mnie lepiej,
    dlaczego dzień miałby się "ziścić" o godzinie 0:01, a np. o 13 już nie?

    : Ja stawiam na to, ze jest to poczatek tego
    : dnia.

    z powodów jw. stawiam, że to poczatek i chyba EOT będzie potrzebny :)