  • 1. Data: 2002-08-28 09:17:44
    Temat: Uprawnienia policjanta
    Od: Meritus <r...@b...pl>

    Witam

    Zastanawiam sie jak to jest z uprawnieniami pana policjanta

    Opisze sutyacje:

    jde sobie normalnie ulica marszalkowska. Z naprzeciwka podchodzi 2
    policjantow i prosi o dowod osobisty. Czy mam prawo do wgladu legitymowacji
    panow policjantow?
    Ide z plecakiem, wiec pytaja sie czy moge pokazac zawartosc plecaka. Czy
    moge odmowic? Czy do takiej rewizji potrzebny jest jakis nakaz, czy moze
    wystarczy jakies uzasadnienie takiej rewizji (np podejzenie ze mam w
    plecaku 10 kilo heroiny, bo mi jakis proszek sie sypie).

    Jak sie ma kwestia rewizji do samochodu?

    Czy przypadkiem nie jest tak, ze przy rewizji ozobistej w przypadku kobiety,
    rewizji moze dokonac tylko policjant - kobieta ?

    Dzieki
    --
    Pioter

  • 2. Data: 2002-08-28 09:23:14
    Temat: Re: Uprawnienia policjanta
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Uzytkownik "Meritus" <r...@b...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    >
    > jde sobie normalnie ulica marszalkowska. Z naprzeciwka podchodzi 2
    > policjantow i prosi o dowod osobisty. Czy mam prawo do wgladu

    Tak.Co jednak moze spowodowac ze beda ,czujac sie "urazonymi" mniej
    przychylnie nastawieni;)))

    > Ide z plecakiem, wiec pytaja sie czy moge pokazac zawartosc plecaka. Czy
    moge odmowic?

    Nie.Co najwyzej poprosic o sporzadzenie protokolu z przeszukanie.Co jednak
    moze .........

    Czy do takiej rewizji potrzebny jest jakis nakaz, czy moze
    > wystarczy jakies uzasadnienie takiej rewizji (np podejzenie ze mam w
    > plecaku 10 kilo heroiny, bo mi jakis proszek sie sypie).

    Nakaz nie jest potrzebny.

    > Jak sie ma kwestia rewizji do samochodu?

    Równiez policjant bez nakazu ma prawo przeszukac.

    > Czy przypadkiem nie jest tak, ze przy rewizji ozobistej w przypadku
    kobiety,
    > rewizji moze dokonac tylko policjant - kobieta ?

    Dokladnie tak.

    Leszek

  • 3. Data: 2002-08-28 09:30:16
    Od: "Tailer" <t...@k...net.pl>

    Moga wszystko na tzw. legitymacje tylko zleznie od tego czy bedziesz
    wspólpracowal i sam pokazesz np. zawartosc torby czy tez nie i beda musieli
    sami to zrobic to wypelnia rózne dokumenty. Co do przeszukania (kobiety) to
    jesli nie moze tego zrobic policjantka to jesli jest jakies podejrzenie i
    niezbednosc przeszukania to moze to zrobic policjant.

  • 4. Data: 2002-08-28 11:52:21
    Od: Meritus <r...@b...pl>

    Dzieki za info.

    Myslalem ze policja nie moze az tak sie mieszac do prywatnosci obywatela

    Pozdr

    Piotr

  • 5. Data: 2002-08-28 12:14:03
    Od: "BartekB" <n...@...aDresu>

    Użytkownik "Leszek" <l...@p...fm> napisał
    > Równiez policjant bez nakazu ma prawo przeszukac.

    Hmm... Jak policjant bedzie chcial Ci zajrzec do bagaznika, to pokaz mu
    tylko, gdzie go sie otwiera i sam zobaczysz, czy otworza i zajrza tam bez
    nakazu ;) Oczywiscie zawsze moga kazac Ci pokazac np. trojkat albo gasnice i
    sam bedziesz musial otworzyc, albo ew. odcholowac auto w oczekiwaniu na
    nakaz :)
    pzdr.
    B.

  • 6. Data: 2002-08-28 12:42:22
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekB" <n...@...aDresu> napisał w wiadomości
> [...]
    > nakazu ;) Oczywiscie zawsze moga kazac Ci pokazac np. trojkat albo gasnice

    Gaśnica w bagażniku? Brrrr... to zaprzecza idei posiadania gaśnicy. Lepiej
    wozić ją koło fotela kierowcy (o ile jest miejsce). Również trójkąt i
    apteczkę upchać w wozie.

    Pozdrawiam

    Dominik Jan Domin

  • 7. Data: 2002-08-28 15:17:18
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    > Dzieki za info.
    >
    > Myslalem ze policja nie moze az tak sie mieszac do prywatnosci obywatela

    Bo chyba nie moze! Nie jestem prawnikiem i moge sie mylic, ale z ciekawosci
    zajrzalem do Ustawy o Policji i znalazlem tam np.:

    Art. 15. 1. Policjanci wykonujac czynnosci, o których mowa w art. 14, maja
    prawo:
    1) legitymowania osób w celu ustalenia ich tozsamosci,
    2) zatrzymywania osób w trybie i przypadkach okreslonych w przepisach
    Kodeksu postepowania karnego i innych ustaw,
    2a) zatrzymywania osób pozbawionych wolnosci, które na podstawie zezwolenia
    wlasciwego organu opuscily areszt sledczy albo zaklad karny i w wyznaczonym
    terminie nie powrócily do niego,
    3) zatrzymywania osób stwarzajacych w sposób oczywisty bezposrednie
    zagrozenie dla zycia lub zdrowia ludzkiego, a takze dla mienia,
    4) przeszukiwania osób i pomieszczen w trybie i przypadkach okreslonych w
    przepisach Kodeksu postepowania karnego i innych ustaw,
    ^^^ To a propos przeszukiwania... Ale trzeba by jeszcze zajrzec do przepisow
    kpk
    5) dokonywania kontroli osobistej, a takze przegladania zawartosci bagazy i
    sprawdzania ladunku w portach i na dworcach oraz w srodkach transportu
    ladowego, powietrznego i wodnego, w razie istnienia uzasadnionego
    podejrzenia popelnienia czynu zabronionego pod grozba kary,
    ^^^ "W razie istnienia uzasadnionego podejrzenia popelnienia czynu
    zabronionego pod grozba kary"
    Zwracam uwage na ten fragment - moga wiec przeszukac plecak tylko wtedy, gdy
    maja _uzasadnione_ podejrzenie.

    Michal Letowski

  • 8. Data: 2002-08-28 15:23:46
    Od: "Gacek" <G...@i...pl>

    "Michal Letowski" <m...@y...com> wrote in message
    > zabronionego pod grozba kary"
    > Zwracam uwage na ten fragment - moga wiec przeszukac plecak tylko wtedy,
    gdy
    > maja _uzasadnione_ podejrzenie.
    Przepraszam, ale nie moge sie powstrzymac. Przypomnial mi sie jakis film w
    ktorym dwoch policjantow stoi pod drzwiami domu do ktorego maja ochote wejsc
    (oczywiscie w slusznej sprawie, ale nie maja nakazu). Gdy jeden spytal
    drugiego "Czy tez slyszales krzyki w srodku" weszli do srodka.

    Uzasadnione podejrzenie ?

    --
    Pozdrawiam serdecznie - Gacek
    (odpowiadajac na priv usun cyfry z adresu)

  • 9. Data: 2002-08-28 17:36:19
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    Użytkownik "Gacek" <G...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (oczywiscie w slusznej sprawie, ale nie maja nakazu). Gdy jeden spytal
    > drugiego "Czy tez slyszales krzyki w srodku" weszli do srodka.

    Ja opisywalem stan teoretyczny :-) A jak jest w praktyce...
    kazdy wie, ze z policja sie nie dyskutuje :-)

    Michal Letowski

  • 10. Data: 2002-08-28 18:59:36
    Od: "DarkDaro" <D...@e...pl>

    Bez nakazu też mogą przeszukać pojazd gdy istnieje uzasadnione podejrzenie
    ale muszą w ciągu siedmiu dni dostarczyć protokół przeszukania a z tym mają
    trochę kłopotu. Muszą napisać co podejrzewali i chyba zgłosić do
    prokuratury. Zapytam się i napiszę dokładnie
    Drao