  • 1. Data: 2009-08-08 11:35:43
    Temat: Umowa zlecenie - pytanie
    Od: " maxi" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    znajomy dostał do wykonania zlecenie - spisał umowę, wykonał pracę. Praca
    została odebrana przez zlecającego i nie zapłacona, bo tłumaczył się, ze
    musi wszystko dokładnie przejrzeć i policzyć, do wstawienia konkretnej
    ilości pozycji do umowy.
    Kontakt się urwał, podobno były jakieś "braki" w całości i sprawa podpisu
    umowy+ zapłaty przeciagnęła się ...

    Czy w takim przypadku zleceniobiorca, nie mając podpisanej przez
    zleceniodawcę umowy i braku zapłaty za nią, ponosi jej jakieś koszty ?
    Mam na mysli tu podatek+ ew. zus...
    Odbierający jest nieuchwytny, mijają 2 miesiące i raczej nie ma szans już na
    zapłatę :( , chociaż jakieś dane firmy zlecający podał do umowy...
    Nie mam jednak pewności, czy to nie "firma krzak"...

    Czy jakikolwiek urząd może mieć roszczenia ?

    Inne pytanie: która stona umowy płaci zawsze podaki+ ew. zus z umowy?
    Przy umowie o dzieło - zamawiający/kwota u mowy jest pomniejszona o podatek,
    który płaci odbiorca dzieła i jest to jego kosztem/, a jak jest z umową -
    zlecenie ???
    proszę o poradę. Pozdr

  • 2. Data: 2009-08-08 12:03:03
    Temat: Re: Umowa zlecenie - pytanie
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    maxi wyskrobał(a):
> [...]
    > umowy...
    > Nie mam jednak pewności, czy to nie "firma krzak"...
    >
    > Czy jakikolwiek urząd może mieć roszczenia ?

    Podatek płaci się od zapłaconego wynagrodzenia. Ja nic nie dostał, to nie ma
    podatku.

> [...]
    > Przy umowie o dzieło - zamawiający/kwota u mowy jest pomniejszona o
    > podatek, który płaci odbiorca dzieła i jest to jego kosztem/, a jak

    Płatnikiem jest zleceniodawca, ale podatnikiem jest zleceniobiorca. Czyli
    podatek odprowadza ten pierwszy, ale pomniejszając kwotę wypłcacną (netto)
    temu drugiemu.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-08-08 13:34:29
    Od: "maxi" <m...@g...pl>

    B:artek. <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał(a):

    > Podatek płaci się od zapłaconego wynagrodzenia. Ja nic nie dostał, to nie
    ma podatku.
    Witam,
    dziekuję za odpowiedż :)

    a jak będzie w przypadku, jeśli udałoby się uzyskać jednak coś od
    zleceniodawcy - zaliczkowo ?

    Czy wtedy zleceniobiorca sam ma coś odprowadzić do urzędów? wprowadzić jakąś
    korektę do umowy ? Nie wiadomo, czy umowa zostanie podpisana wogóle i jak /i
    czy/ zostanie uregulowana...
    Chodzi tu o sytuację, by nikt nie posądził zleceniobiorcy o pracę na czarno.
    pozdr

  • 4. Data: 2009-08-08 13:58:13
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "maxi" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > a jak będzie w przypadku, jeśli udałoby się uzyskać jednak coś od
    > zleceniodawcy - zaliczkowo ?

    Jak "zaliczkowo"?
    Zaliczkowo, to by bylo przed wykonaniem zlecenia. po wykonaniu to bedzie
    wyplata wynagrodzenia - czesciowa na przyklad.
    Czy znajomy wystawil juz rachunek i dostarczyl go zleceniodawcy?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-08-08 15:57:55
    Od: " maxi" <m...@g...pl>

    SDD <s...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > wyplata wynagrodzenia - czesciowa na przyklad.
    > Czy znajomy wystawil juz rachunek i dostarczyl go zleceniodawcy?

    pytanie moje jest czysto teoretyczne - jak dokumentować wpłaty częściowe z
    całości umowy. Zlecający zapewne nie ma całej kwoty, nie ma wcale, lub - nie
    będzie chciał zapłacić...
    Czy takie częściowe wpłaty /gdyby były/ ma opłacać wykonawca ?
    Co jesli zamawiający będzie chciał JEDEN rachunek na całość , a wpłacać
    będzie "na raty" ?
    pozdr

  • 6. Data: 2009-08-08 16:33:43
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    maxi pisze:

    > pytanie moje jest czysto teoretyczne - jak dokumentować wpłaty częściowe z
    > całości umowy. Zlecający zapewne nie ma całej kwoty, nie ma wcale, lub - nie
    > będzie chciał zapłacić...

    Dowodem przelewu z konta bankowego?

    Wykonawca wystawia rachunek, jeśli dzieło zostało odebrane to ma
    roszczenie w stosunku do zlecającego o kwotę równą umówionej cenie.

    Teraz zlecający ma tę kwotę zapłacić - czy to zrobi jeden raz, czy na
    raty, jego sprawa. Najwyżej doliczy mu się odsetki :)

    > Czy takie częściowe wpłaty /gdyby były/ ma opłacać wykonawca ?

    Hm? Co opłacać?

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 7. Data: 2009-08-08 19:23:27
    Od: " maxi" <m...@g...pl>

    Dzięki :)

  • 8. Data: 2009-08-08 19:45:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h5k7a3$c0k$1@inews.gazeta.pl maxi
    <m...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Czy takie częściowe wpłaty /gdyby były/ ma opłacać wykonawca ?
    > Co jesli zamawiający będzie chciał JEDEN rachunek na całość , a wpłacać
    To wszystko robi się tak:
    - zawarcie umowy (ze szczegółami jej przedmiotu, terminami, ceną, sposobem i
    terminem płatności itd.);
    - wykonanie zlecenia zgodnie z postanowieniami umowy;
    - wystawienie rachunku i pobranie zapłaty również w sposób okreslony w
    umowie.

    Umowę-zlecenie należy dobrze przygotować, bo jest to umowa starannego
    działania - zrobisz, nie dostaniesz kasy i udowadniaj potem.
    Z umową o dzieło o tyle lepiej, że jest to umowa rezultatu, czyli dopóki nie
    dostaniesz kasy to zamawiający nie dostanie zamówionego dzieła.
    Warto uwzględnić zadatek/zaliczkę.
    To tak w największym uogólnieniu.

    Ale jedna podstawowa zasada obowiązuje _zawsze_ - nie ma umowy, nie ma
    roboty, żadnych wykrętów.

    --
    Jotte