  • 1. Data: 2008-09-09 17:30:28
    Temat: Umowa o kredyt mieszkaniowy niezgodna z prawem (?)
    Od: z/svc <z/svc@>

    Witam,

    Stety niestety zaposiadam kredyt mieszkaniowy. Trafiłem na taką
    stronę:

    http://elatokarska.wordpress.com/2008/08/05/czy-wies
    z-jak-czytac-umowy-kredytowe-raport-pokontrolny-uoki
    k-czesc-viii/#more-166

    Skrócony adres:
    http://www.tinyurl.pl?n3zLDTvY

    Wedle tego, co jest tam napisane, to sporo punktów w mojej umowie
    kredytowej jest niezgodnych z prawem. Wedle tego, co jest tam
    napisane, oznacza to, że są one nieważne.

    W moim wypadku szczególnie mnie interesują takie zapisy (wyjęte z
    mojej umowy):

    2) Wyrażam zgodę na prowadzenie działań regresowych przez TU
    EUROPA S.A., w przypadku wypłacenia LUKAS Bankowi S.A. odszkodowania z
    tytułu ubezpieczenia spłaty udzielonego mi kredytu mieszkaniowego.
    3) Zobowiązuję się do zwrotu kwoty równej wypłaconemu
    odszkodowaniu z powodu zaprzestania spłaty kredytu wraz z odsetkami
    ustawowymi liczonymi od dnia wypłaty odszkodowania do dnia w którym
    nastąpiło zaspokojenie w całości roszczeń regresowych TU EUROPA S.A.
    4) Zaspokojenia roszczeń TU EUROPA S.A., o których mowa wyżej,
    oraz zwrotu poniesionych przez TU EUROPA S.A. kosztów regresu,
    zobowiązuję się dokonać najdalej w ciągu 7 dni kalendarzowych od
    otrzymania wezwania do zapłaty.

    Inna rzecz: koszt ubezpieczenia (o którym mowa) pokrywam ja i jest to
    kwota w wysokości ponad 10 tyś zł. Przy czym jest to ubezpieczenie nic
    mi nie dające, a wręcz przeciwnie, ja tu nawet stroną nie jestem, bank
    nie jest w stanie dostarczyć mi OWU (tłumacząc, że nie jestem stroną
    ubezpieczenia). Wszystko to jest również w raporcie UOKiK opisane jako
    niezgodne z prawem.

    Jest też sporo innych przykładów zapisów w mojej umowie niezgodnych z
    prawem (wedle raportu UOKiK).

    Zastanawiam się teraz: co dalej? Czy te punkty są ważne, czy nie ważne
    z mocy prawa? Co w przypadku, gdyby bank/TU zechcieli z nich
    skorzystać? Zostaje tylko targanie się po sądach? Czy takie umowy
    można zaskarżać? Czy można sądzić się z zwrot kosztów ubezpieczenia
    kredytu w TU, skoro nie jestem stroną tego ubezpieczenia?

    Czy pisuje tu może ktoś z prawników, kto miał doczynienia na wokandzie
    ze sprawami spornymi odnośnie podobnych zapisów (tzn. takich, które są
    kwestionowane przez UOKiK)? Czy klient ma w ogóle szanse bronić się
    przed sądem?

    Mnóstwo pytań. Każda odpowiedź/podpowiedź będzie mile widziana.

    Pozdrawiam,

    --
    z/svc