  • 1. Data: 2010-04-15 16:14:58
    Temat: Uchylenie postanowienia o nabyciu spadku
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    Co oznacza uchylenie postanowienia o nabyciu spadku?

    Tu wyjaśnienie - w jednej rodzinie - kilka pokoleń w każdym po kilka
    osób - przeprowadzono postępowanie spadkowe dwukrotnie, które
    każdorazowo objęło te wszystkie osoby raz w latach 80-tych oraz
    ostatnio. W międzyczasie kilka z nich stało się spadkodawcami. Mimo,
    że było to w tym samym sądzie, to sąd się nie zorientował, ani też nie
    powiadamiał wszystkich stron o tych postępowaniach. Teraz mamy dwa
    prawomocne wyroki o nabyciu spadku i w sprawie drugiego z nich
    (późniejszego) została założona sprawa o Uchylenie postanowienia o
    nabyciu spadku.

    Uchylenie postanowienia o nabyciu spadku oznacza przywrócenie do
    staniu własności z przed nabycia spadku?

    Czy po uchyleniu nabycia spadku należy założyć postępowanie o nabycie
    spadku dla właściwego zakresu spadkobierców?

    Po uchyleniu spadku podatek od tego spadku jest nienależny? Twa
    postępowanie w US w sprawie podatku od spadku, w jakim trybie należy
    zawiadomić US?

  • 2. Data: 2010-04-15 17:31:47
    Temat: Re: Uchylenie postanowienia o nabyciu spadku
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    VoyteG pisze:

    > Uchylenie postanowienia o nabyciu spadku oznacza przywrócenie do
    > staniu własności z przed nabycia spadku?

    Nie ma takiej sprawy.
    Winno być wznowienie postępowania

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2010-04-15 20:38:28
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 15 Kwi, 19:31, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Nie ma takiej sprawy.
    > Winno być wznowienie postępowania

    Mam przed soba skan wezwania:

    Sad Rejonowy I Wydzial Cywilny zawiadamia xxx jako uczestnika
    w sprawie
    o uchylenie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku

  • 4. Data: 2010-04-15 20:50:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    VoyteG pisze:

    > Mam przed soba skan wezwania:
    >
    > Sad Rejonowy I Wydzial Cywilny zawiadamia xxx jako uczestnika
    > w sprawie
    > o uchylenie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku

    Nadal twierdzę że nie ma takiej sprawy.
    Nie można wszcząć skutecznie (tj. z szansą na wygraną) postępowania "o
    uchylenie postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku".

    Jeśli są dwa postanowienia o sns dotyczące tego samego spadkobiercy
    to prawidłowa droga to wznowienie postępowania na podstawie art. 403 §2 kpc.

    Postanowienie SN z dnia 7 listopada 2002 r. (V CKN 1258/00)

    Zmiana lub uchylenie kilku z prawomocnych postanowień, stwierdzających
    nabycie spadku po tym samym spadkodawcy, może nastąpić w drodze
    wznowienia postępowania na podstawie art. 403 § 3 w zw. z art. 13 § 2 kpc.

    --
    @2009 Johnson

  • 5. Data: 2010-04-15 21:38:43
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 15 Kwi, 22:50, Johnson <j...@n...pl> wrote:
    > VoyteG pisze:
    >

    > Postanowienie SN z dnia 7 listopada 2002 r. (V CKN 1258/00)
    >
    > Zmiana lub uchylenie kilku z prawomocnych postanowie , stwierdzaj cych
    > nabycie spadku po tym samym spadkodawcy, mo e nast pi w drodze
    > wznowienia post powania na podstawie art. 403 3 w zw. z art. 13 2 kpc.

    To majac takie wezwanie co powinna zrobic osoba wezwana na taka
    sprawe?
    Napisac do Sadu, ze taka sprawa, na ktora osoba jest wezwana jest
    bezprawna? :-)

  • 6. Data: 2010-04-16 16:28:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    VoyteG pisze:

    > To majac takie wezwanie co powinna zrobic osoba wezwana na taka
    > sprawe?

    Na wezwania trzeba iść.

    > Napisac do Sadu, ze taka sprawa, na ktora osoba jest wezwana jest
    > bezprawna? :-)

    Bezprawna? Ja widzę dwie możliwości:
    1. strona rzeczywiście złożyła sprawę "Uchylenie postanowienia o nabyciu
    spadku" a sąd, co do zasady musi rozpoznawać wszystkie złożone wnioski,
    o ile tylko jest w nich coś cywilnoprawnego - tylko w takim wypadku
    skończy się oddaleniem wniosku;
    2. sprawa jest tytułowana może za stroną "Uchylenie postanowienia o
    nabyciu spadku", ale w istocie rzeczy jest to sprawa o wznowienie
    postępowania i tak ją sąd traktuje. Rzeczywiście po wznowieniu
    postępowania następuje "uchylenie postanowienia o nabyciu spadku" i
    odrzucenie drugiego wniosku (art. 413 §2 kpc).

    --
    @2009 Johnson

  • 7. Data: 2010-04-22 13:52:59
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 16 Kwi, 18:28, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    Dzieki, ale jeden problem...
    W orzeczeniu SN jest:
    "na podstawie art. 403 § 3 kpc"

    tylko ze § 3 jest uchylony...

    zatem co to oznacza, jak jest uchylony?

  • 8. Data: 2010-04-25 07:10:29
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-04-15 22:50, Johnson pisze:
> [...]
    > nabycie spadku po tym samym spadkodawcy, może nastąpić w drodze
    > wznowienia postępowania na podstawie art. 403 § 3 w zw. z art. 13 § 2 kpc.

    a tu:
    V CK 491/02
    Postępowanie w trybie art. 679 § 1 k.p.c. pozwala na uchylenie
    postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, wydanego z naruszeniem
    powagi rzeczy osądzonej innego postanowienia w tym samym przedmiocie.
    :)

    KG

  • 9. Data: 2010-04-25 07:11:35
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-04-22 15:52, VoyteG pisze:
    > W orzeczeniu SN jest:
    > "na podstawie art. 403 § 3 kpc"
    >
    > tylko ze § 3 jest uchylony...

    bo teraz jego treść jest w §2

    KG

  • 10. Data: 2010-05-12 05:14:57
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam pisze:

> [...]
    > postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, wydanego z naruszeniem
    > powagi rzeczy osądzonej innego postanowienia w tym samym przedmiocie.

    Moje jest mądrzejsze :)

    --
    @2009 Johnson