  • 1. Data: 2005-04-22 08:19:16
    Temat: Ubezpieczenie pojazdu przez posiadacza.
    Od: "Piotrek" <p...@N...gazeta.pl>

    witam,

    Chce dać (nie sprzedawać) bratu samochód, ja pozostane jego wlascicielem.
    W razie ewentualnych szkód, nie chce tracic przyslugujacych mi znizek w
    ubezpieczeniu, więc chcemy by POSIADACZ (czyli brat) ubezpieczył samochód na
    siebie.

    Agenci różnych towarzystw ubezpieczeniowych upierają się, że tak się nie da.
    Mówią, że w razie szkody i tak stracę zniżki. Dla mnie to nie ma sensu.
    Jeżeli brat ubezpiecza to on "pracuje" na własne zniżki.

    W przypadku ubezpieczenia AutoCasco wydaje mi się, że warunki może narzucić
    towarzystwo ubezpieczeniowe, ale gdy chodzi o ubezpieczenie
    OdpowiedzialnościCywilnej warunki wyznacza ustawa.[USTAWA z dnia 22 maja
    2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych(Dz. U. z 2003 r. Nr 124 poz.1152)]

    Moje pytanie:
    1. co Wy na to?
    2. Czy posiadacz pojazdu ubezpieczając go (ubezpieczenie OC lub AC) musi
    podawać dane właściciela pojazdu?
    3. Czy można (jak?) zmusić towarzystwo do takiego ubezpieczenia ?

    Pozdrawiam

    PS.
    Art. 336 KC. Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada
    jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak
    użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym
    łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).

  • 2. Data: 2005-05-06 13:09:25
    Temat: Re: Ubezpieczenie pojazdu przez posiadacza.
    Od: "Brodek" <Brodek@nie_ma_mnie.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych(Dz. U. z 2003 r. Nr 124 poz.1152)]

    I w przypadku casco i w przypadku OC sposób budowy taryfy zalezy tylko i
    wyłącznie od ubezpieczyciela. Ze względów dla nich praktycznych większość
    ubezpieczycieli kieruje się przede wszystkim zawartością dowodu
    rejestracyjnego a jedynie w drugiej kolejnosci uzytkownikiem

    > Moje pytanie:
    > 1. co Wy na to?

    Częściowo j.w.

    > 2. Czy posiadacz pojazdu ubezpieczając go (ubezpieczenie OC lub AC) musi
    > podawać dane właściciela pojazdu?

    Generalnie tak.
    W OC można by się pewnie upierać, że nie, ale i tak przy szkodzie będzie to
    musiało być sprawdzone.

    > 3. Czy można (jak?) zmusić towarzystwo do takiego ubezpieczenia ?

    Posiadacz może być ubezpieczającym - tu agenci się mylą, bo ich w tym nie
    przeszkolili. Za to kwestia składki jest zależna od ubezpieczyciela i może
    on to sobie ustalić dowolnie. Wiekszość jest tu konserwatywna. Spróbujcie
    np. w Link4 - ci są bardziej postępowi.

    --
    Pozdrowienia
    Brodek