  • 1. Data: 2009-02-04 12:18:32
    Temat: Sprzedaz terminala nielegalna?
    Od: "WWW" <w...@o...pl>

    Witam,

    http://www.policja.pl/portal/pol/1/36121/Aukcje_term
    inala_zakonczyl_w_areszcie.html

    Ktory par. KK zakazuje sprzedazy?

  • 2. Data: 2009-02-04 12:57:25
    Temat: Re: Sprzedaz terminala nielegalna?
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "WWW" <w...@o...pl> naskrobał/a w
    news:7bfe.00000046.49898798@newsgate.onet.pl:

    > Ktory par. KK zakazuje sprzedazy?

    Zdaje się, że chodzi o art. 71 ustawy o o elektronicznych instrumentach
    płatniczych.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 3. Data: 2009-02-04 13:04:45
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Ktory par. KK zakazuje sprzedazy?

    Żaden.
    Ten "terminal" to zwykły czytnik pasków magnetycznych, który można kupić
    w zwykłym sklepie elektronicznym. Oprócz czytnika jest tam jeszcze
    terminal elektroniczny, który przesyła do operatora kart dane sczytane z
    karty oraz swój identyfikator i zwrotnie wyświetla/drukuje potwierdzenie
    transakcji (plus ewentualne wklepanie pinu). Nic więcej.

    Natomiast, co jest bardziej prawdopodobne, terminale pochodziły z kradzieży.
    Autor artykułu pewnie coś tam sobie napisał na podstawie kilku słów
    zasłyszanych od policjanta...

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 4. Data: 2009-02-04 13:14:31
    Od: ant <a...@n...tld>

    WWW wrote:
    > http://www.policja.pl/portal/pol/1/36121/Aukcje_term
    inala_zakonczyl_w_areszcie.html
    > Ktory par. KK zakazuje sprzedazy?

    Ale zmanipulowane:

    > Policjanci zwalczający przestępczość gospodarczą z komendy miejskiej
    > i wojewódzkiej w Gdańsku zatrzymali 33-letniego mieszkańca powiatu
    > starogardzkiego. Funkcjonariusze ustalili, że na jednym z portali aukcyjnych
    > wystawił on do sprzedaży terminal płatniczy. W trakcie rozmowy z mężczyzną
    > okazało się, że w byłej siedzibie swojej firmy przy ul. Biegańskiego
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > w Gdańsku ma on jeszcze pięć kolejnych terminali.

    Jak to podkreslone, ma się do tego podkreślonego poniżej:

    > Sprzedaż terminali płatniczych przez osoby fizyczne jest zakazana
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > i dystrybucją takiego sprzętu mogą zajmować się tylko wyspecjalizowane
    > firmy. Jeżeli urządzenie trafi w niepowołane ręce, może służyć do sczytywania
    > danych z kodów magnetycznych i kradzieży pieniędzy z kont bankowych.

    Przecież napisali, że w "siedzibie swojej firmy".

    > Policjanci są w trakcie wyjaśniania, skąd 33-latek miał terminale.
    > Za przywłaszczenie mienia grozi do 3 lat pozbawienia wolności.

    No i już zakładają, że ukradł.

    Niezły PR tam mają. Pogratulować.

  • 5. Data: 2009-02-04 14:08:43
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Zdaje się, że chodzi o art. 71 ustawy o o elektronicznych instrumentach
    > płatniczych.

    Terminal nie jest "elektronicznym instrumentem płatniczym", karta
    płatnicza - tak (art. 2 pkt. 4, 5, 6).
    Terminal jest narzędziem, pośrednikiem na takiej samej zasadzie jak
    kable, switche itp. pomiędzy nim a operatorem kart.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 6. Data: 2009-02-04 14:43:17
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "WWW" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > http://www.policja.pl/portal/pol/1/36121/Aukcje_term
    inala_zakonczyl_w_areszcie.html

    > Ktory par. KK zakazuje sprzedazy?

    Heh, takie terminale można niemalże na kilogramy kupowac na targowiskach. Są
    przywożone z niemieckich wystawek i flohmarkt'ów, nie trzeba ich kraść...

    Pozdrawiam Przemek

  • 7. Data: 2009-02-04 14:49:52
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    ant pisze:

    > Przecież napisali, że w "siedzibie swojej firmy".

    A skąd z góry wiesz że była to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
    tudzież spółka akcyjna ?

    > No i już zakładają, że ukradł.

    Miej dystans do mediów :) Wyobraźnia niektórych "red aktorów" jest
    odwrotnie proporcjonalna do ich rzetelności zawodowej.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 8. Data: 2009-02-04 14:53:04
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Sebcio wrote:

    > Miej dystans do mediów :) Wyobraźnia niektórych "red aktorów" jest
    > odwrotnie proporcjonalna do ich rzetelności zawodowej.

    Zwracam uwagę, że jest to serwis policyjny.

    M.

  • 9. Data: 2009-02-04 15:22:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WWW" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Z artykułu to nie wynika, ale z mojej wiedzy wynika, że tego typu terminale
    stanowią własność firm, które pośredniczą w rozliczeniach pomiędzy bankami
    a sklepami. One znajdują się tylko i wyłącznie w dzierżawie w sklepie czy
    restauracji. W takim wypadku doszło by po prostu do ich przywłaszczenia.

    Natomiast ktoś tu dalej napisał, że można je kupić za granicą. Nie
    przychodzi mi do głowy żaden przepis karny, który zabraniałby wprowadzania
    do obrotu legalnie nabytego terminala. Natomiast jeśli polityka firm jest
    taka, że legalnie nabyć tego osoba fizyczna nie może, to w tym wypadku może
    wchodzić w grę paserstwo.

    Innych możliwości na chwilę obecną nie widzę.

  • 10. Data: 2009-02-04 15:49:31
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > Natomiast jeśli polityka firm jest taka, że legalnie nabyć tego osoba
    > fizyczna nie może, to w tym wypadku może wchodzić w grę paserstwo.

    Niby dlaczego?
    1. Kupuje firma i sprzedaje osobie fizycznej.
    2. Kupuje firma, po jakimś czasie wymienia na lepszy model, a stary wyrzuca.
    3. Kupuje firma, po jakimś czasie wymienia na lepszy model, a stary
    odsprzedaje za grosze osobie fizycznej.

    Prawdopodobnie dzięki tej drugiej opcji trafia sporo takich terminali do PL.

    Pozdrawiam Przemek