  • 11. Data: 2011-01-31 19:18:21
    Temat: Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany przelew
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Andziak" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:4d47031e$0$2460$65785112@news.neostrada.pl...

    > Różnią się 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
    > wygląda jakby kasjerka wpisała dwukrotnie cyfrę 8, a ostatnia cyfra
    > prawidłowego rachunku została ucięta. Sprawdziłem fakturę i
    > potwierdzenie przelewu - osoby A i C oraz firma B mają konto w tym samym
    > banku, ale w różnych oddziałach. Być może system bankowy automatycznie
    > podpowiada numer konta, jeśli nie ma innych pasujących - chociaż na
    > logikę nie powinien, bo to system bankowy a nie wyszukiwarka.

    I to raczej wyklucza jej celowe działanie. System powinien taki błąd
    wychwycić na zasadzie błędu cyfry kontrolnej. Wpisz ten nowy rachunek do
    sparwdzarek, które są w sieci, czy daje to poprawny numer rachunku - ale
    idę o zakład, że tak.

  • 12. Data: 2011-01-31 19:20:43
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 20:08, Robert Tomasik pisze:

    > Nie przeceniasz czasem możliwości banku? Ma jeszcze śledzić, czy jak
    > zlecasz przeelw, to na pewno tego chcesz?

    System ma dać kasjerce możliwość wpisania numeru konta i poinformowania
    jeśli jest on nieprawidłowy. Skąd zatem wzięło się zupełnie niezwiązane
    imię i nazwisko? Nawet jeśli zlecający przelew podyktowałby numer konta
    z kartki i pozamieniał cyfry - system powinien zwrócić informację o
    błędnym koncie, a nie wybrać to najbardziej podobne.

    > Od osoby "C" mozesz dochodzić zwrotu na zasadzie tzw. bezpodstawnego
    > wzbogacenia. Poszukaj w sieci, bo nie ma sensu, bym to po raz n-ty tu
    > opisywał, a jak czegoś nie będziesz wiedzieć, to wróć tu, a ktoś
    > podpowie szczegóły. Masz dane właściciela tamtego konta?

    Mam imię, nazwisko i numer konta. To wszystko. Bank wysłał 2 listy do
    tego człowieka - nie mam pojęcia jaka była ich treść.

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 13. Data: 2011-01-31 19:28:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 12:44 PM, Paweł Andziak wrote:

    > Różnią się 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich -
    > wygląda jakby kasjerka wpisała dwukrotnie cyfrę 8, a ostatnia cyfra
    > prawidłowego rachunku została ucięta.

    to sugeruje, ze babka nie wpisywala numeru rachunku w calosci, a tylko
    koncowke, a cyfry kontrolne same sie wygenerowaly, tak aby dac poprawny
    numer rachunku. pomijajac te cyfry kontrolne wyglada na to, ze babce
    omsknela sie jedna osemka, reszta sie przesunela generujac nowa sume
    kontrolna na poczatku.
    tereaz tylko udowodnij, ze system bankowy tak dziala, ha ha.

> [...]
    > podpowiada numer konta, jeśli nie ma innych pasujących - chociaż na
    > logikę nie powinien, bo to system bankowy a nie wyszukiwarka.

    j.w.
    najwyrazniej system bankowy generuje sumy kontrolne, a nie sprawdza je.

    > Podpisał potwierdzenie przelewu. Czy podpis oznacza akceptację przelewu
    > przed jego wysłaniem czy przyjęcie do wiadomości, że taki przelew został
    > już zrealizowany? Gdzie to można sprawdzić? Regulamin banku?

    akceptacje przelewu przed jego wyslaniem.
    podpisujesz, a potem zapewne dostales jeszcze kolejna karte.
    czy na kartce byl tylko numer rachunku, czy byly tez dane osoby?

    > Mam w ręku fakturę z 21 kwietnia 2010. Mam też potwierdzenie przelewu z
    > 24 maja 2010. Tytuł przelewu to numer faktury, kwota przelewu jest równa
    > wartości na fakturze. Różni się nieznacznie numer konta oraz nazwa
    > odbiorcy - ta nazwa pochodzi z systemu bankowego.

    j.w. na podpisywanej kartce byl numer czy dane tez?

    > Druga część pytania pozostaje otwarta - w jaki sposób zabrać się za
    > odzyskanie pieniędzy od osoby C, jeżeli bank nie chcę wziąć tego na siebie.

    bezpodstawne wzbogacenie.
    Tylko im szybciej poinformujesz osobe C, najlepiej pismem poleconym, ze
    jej sie te pieniadze nie naleza.
    Bo jak je juz wydała, to nie bedzie miała obowiązku zwrotu.
    Moze bank niechcacy tą osobę poinformował i kontaktował się z nią i
    jestes w stanie z banku taka informacje o tym fakcie wyciagnac.
    Chodzi, o to, ze jak osoba wie, ze to nie jej kasa, to łatwie będzie je
    wyciągnąć z powrotem.

  • 14. Data: 2011-01-31 19:29:32
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 20:18, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > wychwycić na zasadzie błędu cyfry kontrolnej. Wpisz ten nowy rachunek do
    > sparwdzarek, które są w sieci, czy daje to poprawny numer rachunku - ale

    Ale ja nigdzie nie mówiłem, że ktoś coś zrobił celowo. Mam wątpliwości
    co do prawidłowego działania systemu informatycznego w banku, bo wygląda
    to jakby system podpowiadał najbardziej zbliżony numer rachunku.
    Dopuszczam również możliwość, że jednak zupełnie losowo udało się
    kasjerce trafić w istniejący rachunek.

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 15. Data: 2011-01-31 19:29:40
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

> [...]
    > z kartki i pozamieniał cyfry - system powinien zwrócić informację o
    > błędnym koncie, a nie wybrać to najbardziej podobne.
    Skąd wiesz, że wybrało podobne? Nie znam dokładnie algorytmu sumy
    kontrolnej ale możliwe jest, że np. powtórzenie jakiejś cyfry a
    następnie pominięcie ostatniej da prawidłową sumę kontrolną.

    mp.

  • 16. Data: 2011-01-31 19:31:51
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    > Osoba A dała w okienku fakturę. Jest tam numer faktury, numer konta i
    > nazwa odbiorcy oraz kwota. Następnie osoba A dostała "Potwierdzenie
    > przelewu", które zawierało tytuł przelewu taki jak numer faktury,
    > prawidłową kwotę, nieprawidłowy numer konta oraz nieprawidłową nazwę
    > odbiorcy (imię i nazwisko). To potwierdzenie osoba A podpisała.
    >
    > Mam oryginał faktury oraz kserokopię potwierdzenia.

    faktura nie jest istotna, masz natomiast kopię dyspozycji, na której
    podpisałeś inne konto. Bank jest czysty, każdy może się pomylić, Ty
    powinieneś tą pomyłkę wykryć. Bank nie może Ci tej kasy oddać bo nie ma
    do tego podstaw. Gdyby to co piszesz miało zadziałać to bank jutro by
    splajtował wypłacając w ten sposób kasę naciągaczom.

    mp.

  • 17. Data: 2011-01-31 19:34:02
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

> [...]
    > kontrolna na poczatku.
    > tereaz tylko udowodnij, ze system bankowy tak dziala, ha ha.

    gdyby było tak jak piszesz to stosowanie sumy kontrolnej nie miało by
    sensu, zresztą nikt by jej wtedy nie pisał nigdzie bo po co jak się sama
    wyliczy.

    mp.

  • 18. Data: 2011-01-31 19:36:48
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    W dniu 31.01.2011 20:29, Michał Pysz pisze:
    > Skąd wiesz, że wybrało podobne? Nie znam dokładnie algorytmu sumy
    > kontrolnej ale możliwe jest, że np. powtórzenie jakiejś cyfry a
    > następnie pominięcie ostatniej da prawidłową sumę kontrolną.

    2 pierwsze cyfry też się nie zgadzają. Końcówka wygląda jak faktyczna
    pomyłka, ale pomylić 88 z 65 na samym początku to już ciężko... Stąd
    wnioskuję, że kasjerka mogła wpisać tylko część numeru i system dopisał
    resztę. Być może system prosi o potwierdzenie, a kasjerka z
    przyzwyczajenia wciska Enter nie sprawdzając. Tak samo jak osoba A
    podpisała potwierdzenie.

    Pozdrawiam,

    Paweł

  • 19. Data: 2011-01-31 19:43:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > z kartki i pozamieniał cyfry - system powinien zwrócić informację o
    > błędnym koncie, a nie wybrać to najbardziej podobne.

    Nie sądzę, by system dopasowywał dane do wpisanych przez kasjerkę co do
    numeru rachunku. To by nie miało sensu. Natomiast nie wykluczone, że
    proponuje nazwę włąściciela konta z danych, któe wczesniej wprowadzano, by
    przyspieszyć wpisywanie. Tak jest przykłądowo w programach do fakturowania.
    Wpisujesz nr NIP, a dane sie wstawiają. Masz możliwośćMoże ktoś inny
    podpowie. ich edycji.

    > Mam imię, nazwisko i numer konta. To wszystko. Bank wysłał 2 listy do
    > tego człowieka - nie mam pojęcia jaka była ich treść.

    No to bedzie problem z pozwem, albowiem w pozwie musisz podać adres,
    którego nie masz. Chwilowo nie mam pomysłu, jak ten adres zdobyć. Moźe ktoś
    inny podpowie. Być może wniosek do sądu, by ten wystąpoił o te dane do
    banku.

  • 20. Data: 2011-01-31 19:45:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/31/2011 12:55 PM, Paweł Andziak wrote:
> [...]
    > to by to pewnie już zrobiła. Bank twierdzi, że wysłał 2 listy do osoby
    > C, natomiast nie wiadomo co w tych listach było i jaka była odpowiedź

    tak jak napisalem wczesniej. wyciagniej z banku pisemne potwierdzenie,
    ze kontaktowal sie z ta osoba.
    Teraz sie zastanow kogo pociagnac pierwszego.
    jesli ta osoba C na biedna nie wyglada i miala swiadomosc otrzymania
    nienaleznej kasy to bym pociagnal od niej. W sumie kasa jej sie nie nalezy.
    Dopiero potem bank.