  • 111. Data: 2009-05-30 20:10:14
    Temat: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <e...@g...com> napisał w wiadomości
    news:cd4526fa-f87c-4764-8281-fc08f24f2d70@l28g2000vb
    a.googlegroups.com...
    On 30 Maj, 09:33, "pt" <p...@p...onet.pl> wrote:

    >To jest naciagane, nie uwierze, dopoki nie zobacze pracy naukowej
    wyjasniajacej istote rzeczy na temat tego konkretnego slowa i jego
    zastosowania.

    Napisz do Bralczyka, albo do tego drugiego Pana, ktory ponoc - ku zdumieniu
    kubusia Puchatka - wspolpracowal.

    Tu masz dyskusje:
    http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=1044
    994

    Tu masz cosik tez:
    http://sagan.klub.chip.pl/jezyk/blad05.html

    Tak wiec dziwologiem byloby "dokonywuje", jako skrzyzowanie dokonywa i
    dononuje, ktore to OBIE formy sa poprawne.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 112. Data: 2009-05-30 20:18:17
    Temat: Re: WPROWADZASZ W BŁĄD
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    e...@g...com pisze:

> [...]
    słownikowego?http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=Troll&od
    =&from=os

    > Ma sie dobrze:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Troll_(ujednoznacznieni
    e)

    E, przecież ty uznajesz tylko słowniki ... w tej wikipedi nie stosują
    się do nich. może byś im to wyjaśnił ?

    --
    @2009 Johnson

  • 113. Data: 2009-05-30 20:55:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 30 May 2009 09:30:29 -0700, ekpczl napisał(a):

    > Tendencja do nieprzestrzegania zasad jezykowych jest charakterystyczna
    > przede wszystkim dla ludzi niekultrualnych i niewyksztalconych.

    Jakby na to nie patrzeć, do posłów naszych pasuje jak ulał. In extenso,
    chciałoby się dodać (by wyjść na człowieka "kultrualnego", cytując
    Ciebie).

    > Jezyk w
    > najwiekszym stopniu swiadczy o kulturze.

    Rzecz w tym, że dlaczego mamy zmieniać przepisy tylko dlatego, że część
    zwrotów się zmieniła w polszczyźnie?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis]

  • 114. Data: 2009-05-30 22:06:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    e...@g...com 8...@m...goo
    glegroups.com

    > : Argumenty byly wyzej. Moze byc czasem i tak jak mowisz, ale czymze
    > : byla ta jego wypowiedz? Zapewne mozna znalezc na to i rozne inne
    > : okreslenia, ale nie byla to rzetelna dyskusja w zwiazku z tematem
    > : watku, w tym konkretnym poscie.

    > IMO każdy ma prawo do modyfikowania języka a językoznawca
    > i słownik musi uznać prawo ulicy, ;) podczas gdy z prawem
    > jest odwrotnie -- ulica musi uznać prawo parlamanetu.

    : Nie wiem co to ma wspolnego z tym co powyzej zacytowales

    To moja wina, że tak szybko zapominasz powody, dla których
    obrażasz swych rozmówców? (akurat nie mnie nazwałeś Trollem,
    ale akurat Ty)

    Wróć do miejsca, w którym obrażasz, a zrozumiesz. :)

    Ja wróciłem. :)

    : i do czego sie odnosilem, ale mniejsza z tym.

    : Co do prawa "ulicy" to ono mowi dokonuje, a nie dokonywa.

    Sędziowie (czy prawnicy w ogóle) to też ludzie.
    Też mają prawo do tworzenia języka -- nie tylko Ty czy ja. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 115. Data: 2009-05-30 22:07:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    e...@g...com 8...@z...goog
    legroups.com

    > Termin zawity znam też tylko z sądu. :)

    : Ale wszyscy uzywaja tego slowa, a praktycznie
    : nikt nie uzywa slowa dokonywa tylko dokonuje.

    Gdzie jeszcze jest to słowo używane?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 116. Data: 2009-05-30 23:10:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    e...@g...com 3...@s...goo
    glegroups.com

    > -- 'jeśli' i 'jeżeli'
    > -- 'by', 'aby', 'żeby', 'ażeby'
    > -- 'bo', 'ponieważ', 'gdyż', 'dlatego że', 'jako że', 'albowiem'...
    > -- 'a' w znaczeniu spójnika 'i'
    > -- 'opodal' i 'nie opodal'...
    > -- 'walczyć z czymś' i 'walczyć przeciw czemuś'

    : Ale tych uzywamy dla wzbogacenia jezyka, a dokonywa praktycznie nie
    : uzywamy w ogole i nie widze jakby dokonywa w porownaniu z dokonuje

    Dokonywanie dookoła, a Ty nie widzisz tego dokonywania? ;)

    : mialo w korzystny sposob wplynac na jezyk. Twoja analogia nie jest
    : wiec zbyt dobra

    Raczej 'dokonuje' jest dziwnym ozdobnikiem, nie 'dokonywa'. :)

    > Po co nam różne litery do opisania tych samych dźwięków:

    > -- 'ch' i 'h'
    > -- 'ó' i 'u'
    > -- 'rz' i 'ż'...

    : No wlasnie, po co? Niemcy ustawa wymusili, zeby uzywac zamiast
    : gotyckiego s pisane jako litera beta podwojne ss. Pomimo ze z
    : ortografia zadnych problemow nie mam, to uwazam, ze u nas tez by sie
    : przydalo chociaz czesciowe ujednolicenie tego chaosu i masy wyjatkow
    : od regul. Problemem taka zmiana bylaby tylko dla nas, nastepne
    : pokolenie juz bo to uznalo za normalnosc.

    Stokrotka rozmnożyła się... Kto by pomyślał, że kobieta
    w tym wieku, znaczy w XXI wieku ;) może rozmnażać swoje teorie... ;)

    : W okresie przejsciowym zarowno pisanie po staremu
    : jak i po nowemu mogloby byc uwazane za prawidlowe.

    Dokonywało się, dokonywało, aż się do_konało... ;)

    : Brak nam odwaznych ludzi w Sejmie

    Mogę na Ciebie głosować, o ile stać Cię na odważne bronienie moich
    racji. Jak na razie poza papieżem nikt mnie nie broni w mediach,
    publicznie, głośno... Tu i ówdzie ktoś broni, ale zysk z tego
    różny, bo na przykład jeden lekarz mnie bronił, tak zwana
    historia przyznała lekarzowi rację, ale sądy już nie -- i teraz
    ponoć mszczę się :) na prawnikach za niekorzystny wyrok...

    Prawda jest inna -- prawnicy wqrwili mnie dawno, w sprawie Purzeckiego. :)
    A skrzywdzonemu przez białostockich prawników lekarzowi zawdzięczam wiele. :)
    Pamięć zaciera w myślach wiele, lecz nie kłamie!! :)
    Ja naprawdę pogodziłem się ze swoją przegraną, :) a ów
    lekarz naprawdę mnie podtrzymał na tak zwanym złamanym duchu...

    Purzecki to gówno, o które kopii nie wypada kruszyć, ale lekarz jest kimś
    wartościowym... :)

    Lekarze są zazwyczaj mądrymi ludźmi. :)
    A ten jest i mądry, i dowcipny... :)

    Inna sprawa, że i spod ziemi bym prowadził swoja wojnę. :)

    To jak? Poprzesz mnie oficjalnie, tak jak papież?
    Powiesz mediom, że mam prawo do życia?
    Że utylizacja mojej osoby nie jest dobrym rozwiązaniem? :)

    Jeśli tak -- możesz na mnie liczyć w wyborach. :)

    : i Ministerstwie Edukacji

    Dobre!!! Byłem pracownikiem państwowej
    uczelni!! Ktoś w ME -- przyda się w mojej sprawie. :)

    Benedykt XVI jest odważny, momentami wręcz aż brawurowy. :)
    Będziesz taki jak on? :)

    : skoro nikt sie tego nie podejmuje. ;) A moze tylko brak im wyobrazni? :(

    > Trochę historii, trochę praktyczności, trochę zadziorności...

    : Tradycja po prostu. Ale do licha z taka tradycja.

    Dlaczego do licha? Po co nam to licho? :)
    Chyba nie jesteś satanistą? Teraz ich pełno -- po tym, jak
    są dyski z szeregowym interfejsem, zwanym SATA... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 117. Data: 2009-05-31 01:20:07
    Od: e...@g...com

    On 30 Maj, 21:10, "SDD" <s...@t...pl> wrote:
> [...]
    > zastosowania.
    >
    > Napisz do Bralczyka, albo do tego drugiego Pana, ktory ponoc - ku zdumieniu

    Swietnie, te linki potwierdzaja, ze mam racje.
    Prof. Miodek o dokonywa pisze w czasie przeszlym, a jedyny slownik,
    ktory wymienia je jako rownorzedne pochodzi z 1952 (nie wiadomo ktore
    to wznowienie, a nawet jesli wydanie pierwsze, to i tak pewnie sie
    wzorowalo na slownikach przedwojennych (bo na czyms musialo)).

    Tak wiec:
    1/ jezykoznawcy uwazaja te forme za przestarzala i nieuzywana, a wiec
    w zasadzie juz nieprawidlowa.
    2/ w slownikach prawie juz nie wystepuje, a jak wystepuje to z
    adnotacja "rzad.".
    3/ we wspolczesnym jezyku codziennym sie tego slowa praktycznie w
    ogole nie uzywa.

    Nie ma zatem zadnego powodu, aby nie usunac tej formy z kpc i nie
    zastapic ja wspolczesna (tj. dokonuje).

    > Tak wiec dziwologiem byloby "dokonywuje", jako skrzyzowanie dokonywa i
    > dononuje, ktore to OBIE formy sa poprawne.

    Nigdy nie twierdzilem, ze nalezy wstawic "dokonywuje".

  • 118. Data: 2009-05-31 01:22:28
    Od: e...@g...com

    On 30 Maj, 21:18, Johnson <j...@n...pl> wrote:

> [...]
    =&from=os

    ie)

    > E, przecież ty uznajesz tylko słowniki ... w tej wikipedi nie stosują

    Nigdzie nie pisalem, ze uznaje wylacznie slowniki.

  • 119. Data: 2009-05-31 01:28:00
    Od: e...@g...com

    On 30 Maj, 21:55, Olgierd <n...@n...problem> wrote:

    > Jakby na to nie patrzeć, do posłów naszych pasuje jak ulał. In extenso,
    > chciałoby się dodać (by wyjść na człowieka "kultrualnego", cytując
    > Ciebie).

    Do literowek sie czepiasz?

    > Rzecz w tym, że dlaczego mamy zmieniać przepisy tylko dlatego, że część
    > zwrotów się zmieniła w polszczyźnie?

    Wlasnie dlatego ze sie zmienila. Wystarczy to zrobic przy okazji
    innych zmian.

  • 120. Data: 2009-05-31 07:36:00
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 30 May 2009 18:28:00 -0700, ekpczl napisał(a):

    > Do literowek sie czepiasz?

    No ba.

    > Wlasnie dlatego ze sie zmienila. Wystarczy to zrobic przy okazji innych
    > zmian.

    No cóż, na szczęście takie odczucie nie jest powszechne.

    EOT