  • 1. Data: 2011-04-26 18:54:56
    Temat: Samochody prywatne do dzialalnosci gospodarczej.
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Witam.

    W przypadku dzialalnosci gospodarczej, koszty kazdego z samochodów osobowych
    kupionych na firme wlicza sie w koszty uzyskania przychodu. Jest to proste i
    zrozumiale.

    Jak jest w przypadku samochodów prywatnych uzytkowanych w firmie?
    Czy majac kilka samochodów prywatnych moge ryczalt kilometrów liczyc dla
    kazdego samochodu oddzielnie?
    Przykladowo przysluguje mi w miesiacu na samochód 500km.
    Czy mam liczyc 500km x stawka za km dla samochodu 1 + 500km x stawka za km
    dla samochodu 2 + 500km x stawka za km dla samochodu 3 itd.?
    Czy jako osoba prowadzaca dzialalnosc, przysluguje mi tylko jeden limit
    kilometrów 500km x stawka za km dla samochodu?
    Paliwo kupuje na kazdy z samochodów niezaleznie i zgodnie z tym, które auto
    akurat uzytkuje i tankuje.
    Jednak patrzac na wlasne oszczednosci na paliwie staram sie wiecej jezdzic
    mniejszymi i ekonomiczniejszymi samochodami na krótkich trasach po miescie,
    wyciagajac auto o duzym litrazu i duzym przepale tylko wtedy, kiedy musze.
    Z pewnych wzgledów nie chcialem tych samochodów przekazywac wczesniej do
    dzialalnosci gospodarczej, poniewaz jest to dzialalnosc bez VAT-u i sa to
    samochody tymczasowe, które mam nadzieje beda uzytkowane krótko.

    Przy okazji mam pytanie jeszcze jak powinno wygladac przekazanie prywatnego
    samochodu do dzialalnosci gospodarczej jezeli chcialbym to zrobic
    nieodplatnie i bez odliczania kosztów amortyzacji, a chcac uproscic sobie
    rozliczanie kosztrów eksploatacji i uproscic ponowne przekazanie do celów
    prywatnych?
    Czy takie przekazanie wymaga sporzadzenia umowy kupna-sprzedazy z samym soba
    i zgloszenia w urzedzie skarbowym oraz zlozenia PCC?
    Czy samochód musze przerejestrowac na firme?
    Czy tez wystarczy tylko sporzadzic jakis wewnetrzny dokument przekazania?

    Z góry dziekuje za wszelka pomoc.

  • 2. Data: 2011-04-26 19:50:57
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-04-26 20:54, Alexy pisze:

> [...]
    > Jest to proste i zrozumiale.
    >
    > Jak jest w przypadku samochodów prywatnych uzytkowanych w firmie?

    Też proste i zrozumiałe.

    > Czy majac kilka samochodów prywatnych moge ryczalt kilometrów liczyc dla
    > kazdego samochodu oddzielnie?

    Nie, jako właściciel firmy _nie_masz_prawa_do_ryczałtu_ który możesz
    sobie wliczyć w koszty.

    > Paliwo kupuje na kazdy z samochodów niezaleznie i zgodnie z tym, które
    > auto akurat uzytkuje i tankuje.

    I tak też możesz rozliczać - tak jak kilometrówkę pracownika . :(

    Tutaj więcej:

    http://www.autofirmowe.pl/383,sluzbowym_czy_prywatny
    m.html

    --
    spp

  • 3. Data: 2011-04-29 21:22:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Apr 2011, Alexy wrote:

    > Przy okazji mam pytanie jeszcze jak powinno wygladac przekazanie prywatnego
    > samochodu do dzialalnosci gospodarczej jezeli chcialbym to zrobic
    > nieodplatnie

    A jak chciałbyś *sobie* przekazać *odpłatnie*, ujawnisz? :D

    > i bez odliczania kosztów amortyzacji, a chcac uproscic sobie
    > rozliczanie kosztrów eksploatacji i uproscic ponowne przekazanie do celów
    > prywatnych?

    Nie ma sensu.
    Przepisy określają jak wyznaczyć "podstawę", czyli wartość dla celów
    podatkowych poszczególnych rzeczy lub zdarzeń, zwyczajowo ;) *pozwalają*
    rozliczyć koszty i *zobowiązują do* rozliczenia przychodów.
    Akurat przekazanie na cele osobiste nie wiąże się z podatkiem (ani
    dochodowym, a że samochód jest zwolniony z VAT - również z VAT,
    chyba żeby miało być <6 miesięcy to trzeba by sprawdzić kolejność
    w hierarhii przepisów bo nie pamiętam).
    Ale już ew. sprzedaż, *mimo* "przekazania" z powrotem, będzie
    się przez 6 lat zaliczać do przychodów z DG (!), więc efekt byłby
    podatkowo mierny :>

    > Czy takie przekazanie wymaga sporzadzenia umowy kupna-sprzedazy z samym soba

    A weź Ty :)
    Zmienia się przeznaczenie, na piśmie oświadcza się że tak właśnie jest
    i wpisuje do ewidencji ŚT.
    Razem z wartością początkową.

    > i zgloszenia w urzedzie skarbowym oraz zlozenia PCC?

    Brak podstawy.

    > Czy samochód musze przerejestrowac na firme?

    A firma to *KTO*?
    (nie pytam "co", bo z formalnego p. widzenia forma to nazwa,
    pytam *KTO*, czyli jaki podmiot określa)

    pzdr, Gotfryd