  • 1. Data: 2011-01-03 19:55:15
    Temat: Regulaminy, cenniki, kwota brutto a VAT
    Od: spammtrapp <s...@g...pl>

    Witam, mam do Was takie pytanko. Czy jeśli umawiam się z usługodawca na
    kwotę brutto to usługodawca może zmienić cenę brutto argumentujac ja
    wzrostem stawki VAT? Z tego co na razie wyszukalem i wyczytalem nie moze
    tego robic ale ciekaw jestem Waszej opinii.

    A konkretnie. Operator telekomunikacyjny Netia zapowiedział wzrost cen
    brutto argumentujac go wlasnie zmiana stawek VAT. Jest to o tyle
    kuriozalne ze w regulaminach usług i promocji mozemy znalezc miedzy
    innymi takie zapisy:

    "2. W ramach niniejszej Promocji Operator gwarantuje:
    2.3. obniżone opłaty abonamentowe za korzystanie z Usługi Internetowej,
    wyłącznie w Okresie Promocyjnym, wskazanym w Części III. pkt 1.
    zgodnie z poniższą tabelą (wartości brutto):"

    Okres promocyjny jest zaś zdefinowany jako "czas określony 24 pelnych
    Okresow Rozliczeniowych". Prosze rowniez zwrocic uwage na wyrazny zapis
    "wartości brutto".
    (http://dl.dropbox.com/u/16628497/swp_-_megaprzyspie
    szenie.pdf)

    Zaś w regulaminie świadczenia usług możemy znależć zapis którym Netia
    daje sobie furtkę do zmiany ceny:
    "2. Operator zastrzega sobie prawo zmiany cen za Usługę w każdym czasie.
    W przypadku podwyższania ceny Operator powiadomi Abonenta
    o terminie jej wprowadzenia na piśmie, z wyprzedzeniem co najmniej
    jednego Okresu Rozliczeniowego. W przypadku braku akceptacji
    podwyższenia cen Abonentowi przysługuje prawo wypowiedzenia Umowy, a w
    razie skorzystania z tego prawa Operatorowi nie przysługuje roszczenie
    odszkodowawcze, z wyjątkiem roszczenia o Opłatę Wyrównawczą."

    ale istnieje też zapis który moim zdaniem de facto uniemożliwia Netii
    zmiane cen podanych w cenniku promocji:

    "3. Postanowienia Umowy oraz odrębnych regulaminów odmienne od
    postanowień zawartych w Regulaminie, znajdują pierwszeństwo przed
    postanowieniami Regulaminu."
    http://dl.dropbox.com/u/16628497/regulamin.pdf

    Skoro wiec w umowie Netia gwarantuje mi utrzymanie przez 24 miesiace
    oplat brutto w wysokości x to ten zapis znajduje pierwszeństwo jako
    odmienny od paragrafu 8 punktu 2 w ktorym Netia zastrzega sobie prawo
    zmiany cen. Dobrze rozumuje?

  • 2. Data: 2011-01-03 20:19:27
    Temat: Re: Regulaminy, cenniki, kwota brutto a VAT
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    spammtrapp w <news:ift9j6$bsu$1@news.onet.pl>:

> [...]
    > tego robic ale ciekaw jestem Waszej opinii.

    > A konkretnie. Operator telekomunikacyjny Netia
    [...]
> [...]

    > oplat brutto w wysokości x to ten zapis znajduje pierwszeństwo jako
    > odmienny od paragrafu 8 punktu 2 w ktorym Netia zastrzega sobie prawo

    Kawałek ustawy z dnia 26 listopada 2010 r.
    o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

    Art. 21.

    W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171,
    poz. 1800, z późn. zm.[18])) po art. 61 dodaje się art. 61a w brzmieniu:

    ,,Art. 61a. 1. Jeżeli konieczność wprowadzenia zmiany warunków umowy, w tym
    określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług
    telekomunikacyjnych lub w cenniku usług telekomunikacyjnych, wynika
    wyłącznie ze zmiany stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług
    telekomunikacyjnych, dostawca publicznie dostępnych usług
    telekomunikacyjnych wykonuje obowiązki, o których mowa w art. 60a ust. 1 i
    1b oraz art. 61 ust. 5 i 5a, poprzez podanie do publicznej wiadomości
    informacji:

    1) o zmianie warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia
    publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, zmianie w cenniku usług
    telekomunikacyjnych, terminie ich wprowadzenia, wraz ze wskazaniem miejsca
    udostępnienia treści zmiany lub warunków umowy lub cennika uwzględniających
    tę zmianę;

    2) o prawie wypowiedzenia umowy przez abonenta w przypadku braku akceptacji
    tych zmian;

    3) o przysługującym dostawcy usług telekomunikacyjnych roszczeniu
    odszkodowawczym, a także konieczności zwrotu ulgi, o której mowa w art. 57
    ust. 6, w przypadku skorzystania przez abonenta z prawa do wypowiedzenia
    umowy.

    2. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych może podać do
    publicznej wiadomości informacje o zmianach, o których mowa w ust. 1, z
    wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed wprowadzeniem tych zmian w życie
    wyłącznie w przypadku, kiedy publikacja aktu prawnego, z którego wynika
    zmiana stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług
    telekomunikacyjnych, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed
    wejściem w życie zmiany tej stawki.".

    > Dobrze rozumuje?

    I kolejny cytat, tym razem z tego co sam zalinkowałeś:
    § 21
    1. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie
    zastosowanie mieć będą odpowiednie przepisy
    Kodeksu Cywilnego i Ustawy.

    P.S.
    Nie crosspostuj na dwie sąsiednie grupy (tzn. prawo i prawo.podatki) , gdy
    crosspostujesz to informuj o tym jawnie i ustaw FUTa na jedną wybraną.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2011-01-03 20:20:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-03 20:55, spammtrapp pisze:

    > A konkretnie. Operator telekomunikacyjny Netia zapowiedział wzrost cen

    art. 61a prawa telekomunikacyjnego - operator może "bezkarnie"
    podwyższyć cenę po podwyżce VATu.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2011-01-03 20:28:07
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

> [...]

    > oplat brutto w wysokości x to ten zapis znajduje pierwszeństwo jako
    > odmienny od paragrafu 8 punktu 2 w ktorym Netia zastrzega sobie prawo

    Art. 21 ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy
    budżetowej lub, jak wolisz, art. 61a Prawa telekomunikacyjnego.

    http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2010238157801.pdf

  • 5. Data: 2011-01-03 20:36:27
    Od: <s...@a...pl>

    > ,,Art. 61a. 1. Jeżeli konieczność wprowadzenia zmiany warunków umowy, w tym
    ^^^^^^^^^^^
    > określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług

    Jak konieczność to konieczność. Ale jak operator podał cenę brutto, to nie ma
    konieczności zmiany ceny. Jets to tylko widzimisię operatora. To operator
    powinien ponosićryzyko zmian prawnych, a nie nabywca usługi. Co innego, gdyby
    cennik był zapisany netto + VAT. Wówczas byłaby konieczność zmiany ceny
    końcowej.

  • 6. Data: 2011-01-03 20:47:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-01-03 21:36, s...@a...pl pisze:
> [...]
    > operator powinien ponosićryzyko zmian prawnych, a nie nabywca usługi. Co
    > innego, gdyby cennik był zapisany netto + VAT. Wówczas byłaby

    Zawsze możesz powalczyć w sądzie, masz moje moralne wsparcie ;)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-01-03 21:36:48
    Od: spammtrapp <s...@g...pl>

    W dniu 2011-01-03 21:19, 'Tom N' pisze:
    > I kolejny cytat, tym razem z tego co sam zalinkowałeś:
    > § 21
    > 1. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie
    > zastosowanie mieć będą odpowiednie przepisy
    > Kodeksu Cywilnego i Ustawy.

    Ale sprawa jest jak najbardziej uregulowana :) Uslugodawca podał cene
    brutto wiec juz zawierajaca VAT :)

    > P.S.
    > Nie crosspostuj na dwie sąsiednie grupy (tzn. prawo i prawo.podatki) , gdy
    > crosspostujesz to informuj o tym jawnie i ustaw FUTa na jedną wybraną.

    Przepraszam za crossposta i dziekuje za rzeczowe odpowiedzi.
    To wszystko co zacytowales znam ale traktowalem to bardziej w
    kategoriach 'operatorowi przysluguje prawo do odszkodowania'. A mnie
    interesuje sam fakt podwyzszenia ceny uslugi pomimo zapisów w
    regulaminie. Jak napisal sympatyczny koniecznosc to koniecznosc.
    Rozumiem ze gdyby operator w umowie zawarl cene netto + vat to byloby
    cos na rzeczy. Ale jezeli umawiamy sie na cene brutto no to jak to tak :)

  • 8. Data: 2011-01-03 22:10:22
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    spammtrapp w <news:iftfhj$1nv$1@news.onet.pl>:

    > Ale sprawa jest jak najbardziej uregulowana :) Uslugodawca podał cene
    > brutto wiec juz zawierajaca VAT :)

    W którym miejscu podał *cenę*? Widzę *wartości*....

> [...]
    > Rozumiem ze gdyby operator w umowie zawarl cene netto + vat to byloby
    > cos na rzeczy. Ale jezeli umawiamy sie na cene brutto no to jak to tak :)

    Ależ zawarł -- podał wartość -- nie cenę -- brutto obowiązująca w chwili
    podpisywania umowy, na którą składa sie (netto+tara)*ilość. Po zmianie
    przepisów dotyczących tara proponuje Ci nowa wartość (opłatę) za usługę.
    Możesz wypowiedzieć i zapłacić karę, która jest stała, niezależnie od zmian
    tary, albo sie bić przed sądem, ze wartość=cena, że "Warunki
    Promocji"=Cennik, Twój wybór.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]