eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Reforma" sadownictwa › "Reforma" sadownictwa
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!opal.futuro.pl!newsfeed.gazeta.pl!news
    .nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.d
    ca.giganews.com!nntp.giganews.com!cyclone1.gnilink.net!spamkiller2.gnilink.net!
    gnilink.net!trndny07.POSTED!dc63da20!not-for-mail
    From: paparazzi <r...@w...pl>
    User-Agent: Debian Thunderbird 1.0.6 (X11/20050802)
    X-Accept-Language: en-us, en
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.polityka,pl.listserv.dziennikarz
    Subject: "Reforma" sadownictwa
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 137
    Message-ID: <_tGhf.3$Ly3.2@trndny07>
    Date: Fri, 25 Nov 2005 15:55:38 GMT
    NNTP-Posting-Host: 138.89.66.155
    X-Complaints-To: a...@v...net
    X-Trace: trndny07 1132934138 138.89.66.155 (Fri, 25 Nov 2005 10:55:38 EST)
    NNTP-Posting-Date: Fri, 25 Nov 2005 10:55:38 EST
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:345247 pl.soc.polityka:897814
    pl.listserv.dziennikarz:44208
    [ ukryj nagłówki ]

    Slowem "prywatyzacja" "sadow".


    Jezeli dobrze rozumiec tekst, to prywatna korporacja notariuszow
    dostanie to co moze robic urzednik, juz nie koniecznie sedzia. Ale juz
    koszta utrzymania tej chucpy spadna na podatnika. Inaczej mowiac,
    panstwo bedzie naganialo robote prywatnemu notariuszowi, ten pobieral
    oplaty za przbicie pieczatki, a koszta utrzymywania ksiag wieczystych,
    to juz sprawa nie dla prywatnego notariusza.

    Podobnie mamy juz z aktami notarialnymi sporzadzanymi przez prywatnych
    notariuszy w imieniu panstwa, ktorzy to pobieraja oplate procentowa. Ze
    biby jest roznica pomiedzy wydrukiem z komputera rozniacym sie jedynie
    kwota wpisanej tranzakcji.


    Oczywiscie trzeba pozbyc sie elementow poza ubeckich w sadownictwie.
    Lawnicy stoja na przeszkodzie ukladom. Tylko mafiozi z ukladow maja
    orzekac.

    No i zauwazcie manipulacje w tekscie Agaty Lukaszewicz mowiaca falszywie
    jakoby w USA mediator zastepowal sedziego. Mediator medjuje i nic`
    wiecej. Nie wydaje zadnych wyrokow, a jego zdanie nie ma zadnego
    znaczenia w sprawie. Nawet wiecej, informacje zdobyte podczas negocjaji
    z mediatorem, nie moga byc uzyte w sprawie. I tych mediacji jest
    zaledwie ulamek spraw, o czym klamliwie nie mowi nam red. Lukaszewicz.






    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_051125/p
    rawo/prawo_a_4.html


    WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI Główne założenia reformy sądownictwa
    Sędzia orzeka, urzędnicy mu pomagają

    Szybko, sprawnie i profesjonalnie - tak wkrótce ma działać polski wymiar
    sprawiedliwości. Proste sprawy mają być wyprowadzone poza sądy. Całkiem
    inaczej zostaną określone obowiązki sędziów.

    Nowe kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości ma już gotowe podstawowe
    założenia reformy sądownictwa. - Ma ona być rozłożona na lata, a o jej
    powodzeniu zdecydują możliwości finansowe i stopień zaangażowania całej
    kadry sędziowskiej i prokuratorskiej. Wiele zależy także od Sejmu - mówi
    "Rz" Andrzej Kryże, wiceminister sprawiedliwości. Jednak początek zmian
    zapowiadany jest w ciągu najbliższych 100 dni.
    Ulżyć sędziom

    Znacznie ograniczone mają być obowiązki sędziów. Proste sprawy - np.
    niektóre czynności postępowania spadkowego, w których nie występuje spór
    - miałyby trafić poza sąd. W wielu sprawach - cywilnych, gospodarczych,
    prawa pracy i ubezpieczeń społecznych - podejmowanie decyzji (z
    możliwością zaskarżenia do sądu) powierzone ma być wysoko
    wykwalifikowanym referendarzom sądowym. Z kolei poważne sprawy,
    aferalne, głównie przeciwko mieniu, trafiałyby do sądów okręgowych.
    Zajmującym się nimi dziś sądom rejonowym brakuje doświadczenia, by
    sądzić szybko i sprawnie. Powstałe w ten sposób rezerwy sądy mają
    wykorzystać na przyspieszenie załatwiania spraw.

    W sądach ma dojść do daleko idących zmian w organizacji pracy. Zajmą się
    nimi specjalne wydziały, w których zatrudnieni będą specjaliści od
    zarządzania. Według nowych zasad sędziowie mieliby się zajmować tylko
    sądzeniem, reszta miałaby należeć do wspierających ich urzędników. Oni
    to zajęliby się przygotowaniem dla sędziego wszelkich danych,
    materiałów, informacji i obsługą biurową.
    Bez ławników, więcej mediacji

    Pomysł odstąpienia od zasady udziału czynnika społecznego w wymiarze
    sprawiedliwości i oparcia sądownictwa na profesjonalizmie oznacza
    rezygnację z instytucji ławnika. - Rezygnację lub jej dalsze
    ograniczanie - uściśla minister Kryże. Rezygnacja wymagałaby zmiany
    konstytucji, a z tą nie wiadomo, jak będzie. Zarówno jeden, jak i drugi
    pomysł wymagają też zmian przepisów proceduralnych. Chodzi głównie o
    ustalenie, jakie składy sędziowskie miałyby sądzić sprawy konkretnej
    kategorii.

    Myśli się także o zwiększeniu roli mediacji sądowej, głównie w sprawach
    cywilnych. Wzorem w tej sprawie mają być dla nas doświadczenia
    amerykańskie. Tam właśnie rolą sądów jest administrowanie procesem i
    tworzenie ram dla negocjacji stron. Celem nie jest rozstrzyganie spraw,
    ale raczej pomoc stronom w dążeniu do sprawiedliwego, słusznego,
    szybkiego i ekonomicznego dla nich rozstrzygnięcia przy wykorzystaniu
    mechanizmów sądowych.

    Usprawnić to, co kuleje

    Na sprawność postępowania miałaby też wpłynąć poprawa współpracy sądu z
    policją, Służbą Więzienną, instytucjami państwowymi,samorządowymi i
    pocztą. W ramach policji sądowej ma powstać specjalny oddział szybkiego
    reagowania, który na polecenie sądu doprowadziłby przed jego oblicze np.
    unikającego sprawiedliwości oskarżonego. Planuje się także zmienić
    procedury, by wyposażyć sądy w skuteczne instrumenty dyscyplinowania
    świadków i biegłych. Zmienić mają się zasady prowadzenia postępowań
    dyscyplinarnych wobec adwokatów, radców prawnych, sędziów, prokuratorów
    i notariuszy. Utworzone przy korporacjach sądy zastąpiłby jeden
    działający przy sądzie powszechnym.

    Po wielu złych doświadczeniach z nieprofesjonalnie przygotowanymi
    ekspertyzami, w tym w najpoważniejszych procesach, rząd chce zmienić
    ustawę o biegłych sądowych. Wkrótce ma powstać centralna baza rekrutacji
    i weryfikacji biegłych. Mówi się także o rozbudowie policyjnych zakładów
    kryminalistyki.

    Poprawie skuteczności pracy sądów służyć ma także telefoniczna i
    internetowa informacja sądowa dla obywateli. Dzięki niej będziemożna się
    dowiedzieć o wymaganych dokumentach, wpisach sądowych, wzorach dokumentów.

    Planuje się także wprowadzenie, na razie pilotażowo, elektronicznego
    systemu monitorowania i zarządzania sprawami. Dzięki niemu wpływającą do
    sądu sprawę dostanie automatycznie z przydziału najmniej obciążony
    sędzia. System taki ostrzegałby też sędziego, że zbliża się termin
    podjęcia konkretnych czynności.

    AGATA ŁUKASZEWICZ

    Surowiej tam, gdzie trzeba

    Nowy rząd planuje zaostrzenie przepisów kodeksu karnego, przewiduje
    surowsze sankcje głównie za przestępstwa o charakterze chuligańskim. W
    grę wchodzą nie tylko wyższe kary, ale i bardziej restrykcyjne zasady
    odpowiedzialności, np. ograniczenie możliwości orzekania kar z
    warunkowym zawieszeniem czy wprowadzenie obligatoryjnej grzywny lub
    nawiązki. W kodeksie karnym miałby pojawić się nowy rodzaj kary od 1
    miesiąca do 25 lat pozbawienia wolności. Projekt przewidujący takie
    rozwiązanie był już w Sejmie, gotowa jest więc poprawiona część
    szczególna kodeksu karnego. Trwają też prace nad zaostrzeniem innych
    przepisów. Młodociani przestępcy, którzy ukończyli 15 lat,
    obligatoryjnie odpowiadaliby przed sądem jak dorośli, jeśli popełnią
    zabójstwo, gwałt czy rozbój, a wcześniej byli już w zakładzie
    poprawczym. Myśli się też o wprowadzeniu bezwzględnego dożywocia bez
    możliwości warunkowego zwolnienia i przepustek. W kodeksie karnym mają
    się też znaleźć przepisy o konfiskacie mienia pochodzącego z przestępstw
    korupcyjnych oraz o charakterze mafijnym. Z kolei wobec pijanych
    kierowców sąd miałby możliwość orzekania o przepadku samochodu na rzecz
    skarbu państwa.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1