eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawozezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio › Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 7 Mar 2013 20:59:29 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres

    On Thu, 7 Mar 2013, Nix wrote:

> [...]
    [...]
    > Tak, zgadza się, ale Tata nie może takowego testamentu sporządzić.
    > Praktycznie nie może.

    Jestem świadom.
    Wskazywałem iż "prawidłowy" zwykły testament i tak by nie
    spełniał oczekiwań.

    > No właśnie- tu się nie zgodzę, bo darowizna to darowizna i tyle

    Tak Ci się wydaje. Nie zajrzałeś do KC :)

    > - Tata może (ma prawo) darować np. sąsiadowi( komukolwiek)

    Ma.

    > i nic mi i pozostałym(rodzinie) do tego.

    Tylko do momentu w którym dochodzi do podziału spadku.
    Tak, naprawdę.

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,7320
    ,20120428,zachowek.html
    +++
    Art. 993. Przy obliczaniu zachowku nie uwzględnia się zapisów zwykłych
    i poleceń, natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów
    poniższych, darowizny oraz zapisy windykacyjne dokonane przez spadkodawcę.
    ---
    (przy okazji rzutu oka do przepisów wyjaśniło się, że zapis skutkuje
    tak jak darowizna).

    Owszem, obdarowany co otrzymał - to jego.
    Ale musi skądś wziąć pieniądze na zachowek.
    Albo je ma, albo może sprzedać to co dostał w spadku.
    I nie ma zmiłuj, tu nie ma wersji "lub oddać stosowną część
    spadku", jak jest w innych przypadkach.

    > Prawda, że teoretycznie ma tylko część majątku
    > sklepu z racji wspólności majątkowej w małżeństwie - rozważaliśmy to wyżej.

    To też. Ale miałem na myśli zachowek.
    Jeśli spadkobiercami są osoby dorosłe pozostające w dobrych stosunkach,
    to (pozostali) mogą po prostu nie występować o zachowek.
    Ale jakby spadkobierca był np. nieletni, to przecież opiekun nie
    może "działać na szkodę" pozostającego pod opieką.

    > Dalej: dlaczego darowizna ma cokolwiek implikować ???
    >
    > Zachowek powinien być zasadny przy spadku, nie przy darowiźnie.

    No to już wiesz że byłeś w błędzie.

    > Nie ma nieletnich wśród spadkobierców.

    No to jak się dogadacie, to rzeczywiście "nie ma sprawy".
    Nawet jak nie chcą rezygnować z zachowku, można pomyśleć
    np. o konwersji na weksel.

    > No właśnie, stanąć przed sądem ale z darowizną ?

    Nie, na Twoje pierwotne pytanie nie znam odpowiedzi ani
    nie mam pomysłu jak taka sprawa może się skończyć.
    Co najwyżej mam cały czas na uwadze, że rozstrzygnięcie
    sądu nie może bazować na "dobrej wierze", sąd musi wziąć
    pod uwagę ewentualną "złą wiarę" i to w różnych wersjach.

    > Bo jeśli sprawa "spadkowa" to dopiero gdy Taty zabraknie.

    No niestety :(

    Jeśli zmierzasz do konkluzji "z braku laku czyli innych możliwości
    pozostaje spróbować z sądem rodzinnym, najwyżej się nie uda",
    to wydaje się ona prawidłowa.

    Natomiast mi się nasuwa jeszcze jeden przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6213
    ,20120428,prokura.html
    +++
    Art. 109[7]
    § 1. Prokura może być w każdym czasie odwołana.
    [...]
    § 4. Śmierć przedsiębiorcy ani utrata przez niego zdolności
    do czynności prawnych nie powoduje wygaśnięcia prokury.
    ---

    O ile rozumiem zastrzeżenia notariuszy, mieli wątpliwości czy
    wola taty jest nieprzymuszona, że świadomie i tak dalej.
    Wątpliwość co do ew. "prawidłowości" takiej prokury
    w takim układzie pozostają, ale faktem jest, iż do tego
    starcza pisemne rozporządzenie (prokura to pełnomocnictwo,
    tylko szczególne). Nie bić za "a nie mówiłem", ale IMVHO
    należało taki papier sporządzić w czasie sprawności taty,
    z datą pewną przynajmniej (albo przed notariuszem),
    odpadałaby możliwość *ewentualnego* zarzutu co do naruszenia
    zasady "świadomej decyzji".
    Niemniej, formalnie, prokura wymaga podpisania pisma i tyle.
    Nie załatwia faktu pytania urzędnika w momencie wpisywania do
    ewidencji "niech tato przyjdzie osobiście" (prokurę trzeba
    wpisać do ewidencji działaności!)
    Rozwiązuje jeden podstawowy problem - braku osoby
    zarządzającej w momencie śmierci przedsiębiorcy.
    Na odwrót, to spadkobiercy muszą uzyskać "kwit" o spadku
    aby mogli odwołać prokurent.
    Rozwikłanie spraw majątkowych pozostaje wtedy oczywiście
    "na potem", znaczy po śmierci.

    Ale chyba pytałeś głównie o problem "odchodzenia klientów"
    i tak dalej - ten powinien zniknąć.

    pzdr, Gotfryd