  • Data: 2003-06-24 12:37:45
    Temat: Re: zasiedzenie - pytanie teoretyczne
    Od: "Marcin Szeffer" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "stavi" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bd8tde$p15$1@news.onet.pl...
> [...]
    > zasiadującego (np. ojcem). Zasiadywała przez powiedzmy 40 lat, kolejne 5
    lat
    > jego dziecko i ono wszczęło postępowanie.
    > Czy można się bronić w ten sposób, że powiedzieć, że ten ojciec zasiedział
    > (zgodzić się z tym) ale nie skorzystał z prawa i jego dziecku okres
    > zasiedzenia biegnie od nowa ? ( w '48 czy '50 był wyrok SN, że tak jest
    jak
    > napisałem, ale wszyscy na grupie *prawo mnie zbruzgali za ten pomysł :(
    > Teraz zresztą może nie uznali by tak starego wyroku)

    Wtedy obowiązywała jeszcze przedwojenna ustawa czy rozporządzenie,
    albo powojenny dekret, do których nie dotarłem i nie mam zamiaru, nie
    mając konkretnego stanu prawnego. A jeśli problem ma być wyłącznie
    akademicki, to ja już wysiadam ( i niech mnie nasz kochany władca TS
    odetnie od tego wątku i niech WO mnie zastrzeli za nieintuicyjność...
    prawa;))

    A orzeczenie SN nie stanowi prawa. Może co najwyżej być jego wykładnią
    stosownie do okoliczności, które być może - w powołanym przez Ciebie
    orzeczeniu były w jakiś sposób szczególne.
    Kodeks cywilny wszedł w życie w 1964 roku, i już tam stało jak byk
    napisane, że następca może sobie doliczyć czas posiadania poprzednika:
    Zapis z 1964 roku:
    Art. 176. § 1. Jeżeli podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie
    posiadania, obecny posiadacz może doliczyć do czasu, przez który sam
    posiada, czas posiadania swego poprzednika. Jeżeli jednak poprzedni
    posiadacz uzyskał posiadanie nieruchomości w złej wierze, czas jego
    posiadania może być doliczony tylko wtedy, gdy łącznie z czasem
    posiadania obecnego posiadacza wynosi przynajmniej lat dwadzieścia.
    (obecnie trzydzieści)
    § 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy
    obecny posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza.

    Pozostaje tylko kwestia, jak powyższe zagadnienie regulowały
    wcześniejsze ustawy względzie dekrety, jednakże biorąc pod uwagę,
    iż przepisy wprowadzające kc, w przypadku odwoływaniu się innych
    aktów do aktów nieobowiązujących, nakazały stosowanie przepisów
    aktualnych (czyli kc, co najwyżej z pewnymi modyfikacjami), mało jest
    prawdopodobne, aby coś tędy udało się podziałać.
    Żeby nie przekopywać się zbędnie przez tony archiwaliów musiałbym
    mieć konkretny stan prawny, z dokładnymi datami i dość sporo
    czasu....

> [...]
    > zasiedział i już.
    > To czy jeśli ja założę proces o zasiedzenie temu zasiadującemu, no i
    > oczywiście przegram. Ale jeśli każda czynność przed sądem przeciwko
    > zasiadującemu przerywa bieg zasiedzenia to to jest zajebiste wyjście z
    > sytuacji ??? No bo jeśli ten zasiadujący nie zdąży założyć sprawy w
    sądzie,
    > to moja będzie pierwsza (a czy na pewno będzie, jeśli ją pierwszy założę?)
    > wtedy sąd nie wypowie się czy się zasiadującemu należy zasiedzenie, tylko,
    > że mi się nie należy. A bieg będzie przerwany ??

    Jeżeli okres do zasiedzenia mu już upłynął, to Twój proces nic nie da.
    (Aczkolwiek nie jestem do końca przekonany, czy dobrze Cię
    zrozumiałem :))

    --
    shroeder