    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zalozyc firme jak?
    Date: 21 May 2007 17:01:10 +0200

    > jestem zdecydowany zalozyc wlasna firme uslugowa
    > dzialalnosc informatyczna, fotografia, reklama itp
    > teraz jak to zrobic? jestem laikiem w tych sprawach
    > wiec prosilbym o jakies porady co i jak gdzie pozalatwiac?
    > firma moja bedzie jak narazie jednoosobowa
    > i mam zatrudnienie w innej firme jesli to wazne
    > z gory dzieki za informacje

    Tyle postów, a żadnej pomocy :-) Niedawno działalność zakładałem, więc
    wypunktuję co trzeba zrobić. Polecam stronę
    http://www.msp.money.pl/zakladam_firme/samozatrudnie
    nie_sc/samozatrudnienie/

    1. Wniosek o wpis do ewdidencji - w urzędzie gminy. Koszt 100zł, w niektórych
    miastach (np. Warszawa) bezpłatnie.

    2. Potem do GUSu - trzeba wyrobić REGON

    3. Potem do Urzędu skarbowego - wypełniasz NIP-1. Jeśli chcesz być vatowcem, to
    i VAT-R (koszt 170zł). Potwierdzenie rejestracji VAT (będącej wynikiem złożenia
    formularza VAT-R) można odebrać po 2-4 tygodniach

    4. Jak już rozpoczniesz działalność (czyli najczęściej od dnia, od kiedy
    zadeklarowało się we wpisie do ewidencji i NIP-1, że rozpocznie się
    działalność), w ciągu 7 dni udajesz się do ZUSu i składasz formularze ZUS-ZFA i
    ZUS-ZUA

    5. Gdzies w międzyczasie możesz założyć konto w banku firmowe, o jego numerze
    poinformuj niezwłocznie (w ciągu 2 tygodni) urząd skarbowy na druku NIP-1.

    Po rozpoczęciu działalności do 10 kolejnego miesiąca musisz składaćdo ZUSu druki
    ZUS-DRA i opłacać składki emerytalne itp.

    Do 20 musisz opłacać (nie trzeba składać już deklaracji) zaliczki na podatek
    dochodowy

    A do 25 każdego miesiąca składać deklaracje VAT VAT-7 i ewenetualnie VAT płacić.

    Po rozpoczęciu działalności VAT możesz płacić kwartalnie - dokonujesz takiego
    wyboru poprzez zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R i składasz deklaracje VAT-7K -
    kwartalnie będziesz mógł się rozliczać począwszy od kolejnego kwartału po
    złożeniu takiej aktualizacji.

    To by było tak ogólnie na tyle. Jeśli to nie jest konieczne, to pieczątki nie
    musisz mieć. W przypadku samozatrudnienia to raczej zbędny wydatek. Polecam
    konto w mBanku jako bezpłatne i niewymagające pieczątki przy zakładaniu (ponoć w
    innych bankach robią problem z brakiem pieczątki). Rozpoczynając działalność
    możesz płacić niższy ZUS, jeśli w ciągu 5 ostatnich lat nie miałeś żadnej
    działalności i wykonujesz usługi nie na rzecz swojego pracodawcy (brak umowy o
    pracę w przeszłości). Przy składaniu NIP-1 zawsze musisz mieć ksero i oryginał
    do wglądu dokumentów, na podstawie których informacje zawarte w NIP-1 się składa
    (np. wpis do ewidencji, umowę o prowadzenie rachunku bankowego, umowę najmu
    lokalu firmowego, jeśli nie jesteś zameldowany w swojej siedzibie itp.)

    Polecam również książkę "ABC Small Businessu" Włodzimierza Markowskiego

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz