    From: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wynajecie mieszkania w bloku, dac umowe - nie dac umowy???
    Date: Wed, 18 Jun 2008 09:47:42 +0200

    Użytkownik "grubianin" <g...@w...pl> napisał
    w wiadomości news:g37mqn$7mr$1@news.wp.pl...
    > witanko
    >
    > znalazlem i cytuje
    >
    > Jest umowa, jest przychód
    >
    > (.....) Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie
    > będą natomiast wydatki związane z przedmiotem
    > najmu, czyli mieszkaniem. Znajdą się tu takie opłaty, jak czynsz
    > uiszczany w spółdzielni czy wspólnocie mieszkaniowej, abonament
    > za media w lokalu, opłaty za rozmowy telefoniczne, wodę, energię
    > czy gaz, jeśli nie są ustalane ryczałtowo, a z umowy wynika,
    > że najemca jest obowiązany do ich ponoszenia.
    >
    > http://www.podatki.egospodarka.pl/14698,Jaki-podatek
    -od-wynajmu-mieszkania,2,65,1.html

    > takkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
    > a mozna by to po ludzku napisac?
    > zeby to normalny czlowiek po ogolniaku zrozumial??

    Jeśli umowa najmu zobowiązuje *najemcę* do ponoszenia kosztów
    utrzymania mieszkania (np. opłaty w spółdzielni), to wtedy
    najemca płaci spółdzielni, a nie właścicielowi, i właściciel
    faktycznie nie ma przychodu.

    Jeśli umowa tego nie precyzuje, to można mniemać że właściciel
    płaci spółdzielni; no ale żeby nie miał straty, to taki sam
    czynsz bierze od najemcy. Wówczas ta sama kwota jest jego
    przychodem (czynsz od najemcy) i kosztem (co dostał, wpłaca
    w spółdzielni), więc *dochód* = różnica między przychodem
    i kosztami, wychodzi na zero. No, chyba że bierze czynsz
    przewyższający koszty - wtedy ma niezerowy dochód.

    Z telefonem jest haczyk, i sam (ściślej: ze wsparciem "mojego"
    najemcy) stoczyłem mały bój o koszt telefonu. Urzędniczka US
    za nic nie chciała uznać abonamentu tel. za koszt osiągnięcia
    przychodu (czynszu). W końcu wezwała drugą na pomoc - a ta
    przekonała pierwszą, że owszem, to my mamy rację, abonament
    liczy się w koszt - jest to stały koszt związany w utrzymaniem,
    nie z użytkowaniem mieszkania (gdyby nie było telefonu,
    to np. najemca może nie chciałby wynająć).

    Co innego z kosztami przeprowadzonych rozmów - te, tak samo
    jak gaz, prąd czy woda "z licznika", są kosztami faktycznego
    użytkowania, i najzdrowiej jest w umowie wprost zobowiązać
    najemcę do ich ponoszenia (sam płaci tyle, ile przegada/
    zużyje). Wówczas nie ma problemu ze zmiennym składnikiem
    czynszu ani z (nie)zaliczaniem go do kosztów uzyskania.
    Tyle że wówczas właściciel ma gorszą kontrolę nad opłatami,
    i jeśli nie przypilnuje, a najemca nie będzie terminowo
    płacił...

    Dodatkowe zastrzeżenie "jeśli nie są ustalane ryczałtowo"
    odnosi się np. do wody, gdy nie masz licznika, albo do CO.
    Wówczas opłata jest ustalana przez spółdzielnię (lub np.
    wspólnotę mieszkaniową) na dłuższy okres, kwartał albo rok,
    i rozkładana na raty, zwykle miesięczne. Te raty nie zależą
    od faktycznego zużycia w kolejnym miesiącu, więc charakter
    opłat stałych. Dlatego stają się stałym składnikiem czynszu
    i nie liczą się do bieżących "wydatków związanych
    z przedmiotem najmu", o których mowa w cytowanym fragmencie.

    Maciek (laik)