    From: "Kwiatek" <k...@k...eu.org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wspólnota a dluznicy.
    Date: Tue, 13 Sep 2005 09:45:05 +0200

    > Niestety, nie może (a wielka szkoda)
    >
    > też we wspólnocie mam taki problem. Takie sprawy regulejemy niestety na
    > drodze postępowania sądowego (uzyskanie nakazy zapłaty i sprawa do
    > komornika) W najgorszym przypadku można zlicytować mieszkanie (o ile ten
    > ktoś jest jego właścicielem) Generalnie trudno wyegzekfować
    > należność........

    Witam.
    Moj instynkt kazal mi podzwonic poszukac akty prawne, itp i znalazlem cos
    takiego:

    Wg ustawy o prawie energetycznym:
    Art 4:
    2. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją
    paliw lub energii mają obowiązek zapewniać wszystkim podmiotom świadczenie
    usług polegających na przesyłaniu paliw lub energii wydobywanych lub
    wytwarzanych w kraju, z uwzględnieniem warunków technicznych i
    ekonomicznych, na warunkach uzgodnionych przez strony w drodze umowy.

    Co za tym idzie:
    Komentarz z Urzedy Regulacji Energetyki:

    Do rozważenia pozostaje również kwestia wstrzymania dostaw energii lub
    paliwa jako sankcji za nieregulowanie przez odbiorcę należności z tytułu
    dostarczonego paliwa lub energii. W obecnym stanie prawnym, przepisy
    cytowanych wyżej rozporządzeń z dnia 24 sierpnia 2000 r.i z 25 września 2000
    r. nakładają wprawdzie na odbiorcę obowiązek terminowego regulowania
    należności za dostarczone paliwo lub energię, to jednak ani przepisy ustawy
    ? Prawo energetyczne, ani przepisy tych rozporządzeń nie regulują kwestii
    odpowiedzialności za uchylenie się od tego obowiązku. Najbardziej pożądanym
    rozwiązaniem jest takie, by strony umowy sprzedaży same ustalały zasady
    odpowiedzialności za jego niedotrzymanie. Zasadnym bowiem wydaje się, aby w
    konkretnym przypadku, dokonując oceny zasadności wstrzymania dostaw,
    przyczyną czego było nieuiszczenie ceny, brać pod uwagę przede wszystkim
    treść oświadczeń woli złożonych przez strony umowy. W praktyce jednak
    częściej zdarza się tak, że w umowach sprzedaży brak jest stosownych
    postanowień regulujących kwestie odpowiedzialności za niepłacenie należności
    z tytułu dostarczonego paliwa lub energii. Mając jednak na uwadze to, iż
    umowy sprzedaży należy oceniać również w kontekście przepisów Kodeksu
    cywilnego, należy zasygnalizować, że w takiej sytuacji wstrzymanie dostaw
    może zostać uznane za uzasadnione. Jak bowiem wskazano wyżej, umowie
    sprzedaży przypisana jest zasada ekwiwalentności świadczeń a nieuiszczanie
    opłat stanowi jej naruszenie. Sąd Okręgowy w Warszawie ? Sąd Antymonopolowy
    wyraził pogląd (m.in. w wyroku z dnia 12 kwietnia 2000 r. sygn. akt XVII Ame
    56/99), że jeżeli kontrahent nie zamierza regulować należności za pobraną
    energię bez jakiegokolwiek w tym względzie uzasadnienia i to w sytuacji, gdy
    nie można przypisać żadnej winy dostawcy, wstrzymanie dostaw jest
    uzasadnione. Pomocne w ocenie zasadności wstrzymania dostaw okażą się
    również przepisy art. 490 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym ?jeżeli
    jedna ze stron obowiązana jest spełnić świadczenie wzajemne wcześniej, a
    spełnienie świadczenia przez drugą stronę jest wątpliwe ze względu na jej
    stan majątkowy, strona zobowiązana do wcześniejszego świadczenia może
    powstrzymać się z jego spełnieniem, dopóki druga strona nie zaofiaruje
    świadczenia wzajemnego lub nie da zabezpieczenia? oraz art. 491 § 1 Kodeksu
    cywilnego, w myśl którego: ?jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w
    wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej (tu: zapłaty za dostarczoną
    energię), druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do
    wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego
    terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może również bądź bez
    wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego bezskutecznym upływie
    żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki?.
    Podkreślić jednak należy, iż ewentualne wstrzymanie dostaw może być sankcją
    wynikającą z jednej, konkretnej umowy sprzedaży. Nie do zaakceptowania
    wydaje się sytuacja, co wyraźnie podkreślone zostało w wyroku Sądu
    Okręgowego w Warszawie ? Sądu Antymonopolowego z dnia 12 maja 1999 r. (sygn.
    akt XVII Ame 1/99), w której przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymuje
    dostawy celem wymuszenia regulowania przez odbiorcę długów wynikających z
    innych tytułów, niż ta umowa.
    Czyli wystarczy moim zdaniem stworzyc we wspolnocie regulamin dostarczania
    ciepla (jako umowe) i wtedy po przeglosowania takiej ustawy, jak ktos nie
    placi
    to po prostu mozna mu legalnie odciac...

    Co Wy na to ?

    Pozdr
    Kwiatek