    From: "lidmar" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: weksel własny "bez protestu"
    Date: Tue, 17 Sep 2002 11:23:58 +0200

    > I teraz moje pytanie - skoro deklaracja wekslowa dotyczy wystawcy i
    > remitenta (konkretna osoba), to zanim remitent indosuje swój weksel
    powinien
    > go wypełnić?
    Jeżeli go nie wypełni, to taki indos będzie miał skutki zwykłego przelewu w
    rozumieniu przepisów k.c. i dlatego nabywcy weksla niezupełnego nie będą
    przysługiwały prawa określone w przepisach art. 17 i 47 prawa wekslowego;
    Art. 17. Osoby, przeciw którym dochodzi się praw z wekslu, nie mogą wobec
    posiadacza zasłaniać się zarzutami, opartemi na swych stosunkach osobistych
    z wystawcą lub z posiadaczami poprzednimi, chyba że posiadacz, nabywając
    weksel, działał świadomie na szkodę dłużnika.
    Art. 47. Kto weksel wystawił, przyjął, indosował lub zań poręczył, odpowiada
    wobec posiadacza solidarnie.

    Posiadacz może dochodzić roszczeń przeciw jednemu, kilku lub wszystkim
    dłużnikom bez potrzeby zachowania porządku, w jakim się zobowiązali.

    Takie samo prawo ma każdy dłużnik wekslowy, który weksel wykupił.

    Dochodzenie sądowe roszczeń przeciw jednemu dłużnikowi nie tamuje
    dochodzenia przeciw innym dłużnikom, nawet następującym po dłużniku, przeciw
    któremu wpierw skierowano dochodzenie sądowe.

    > I drugie pytanie - czy absolutnie dowolnie można się umawiać w
    deklaracjach
    > wekslowych co do sposobu wypełnienia weksla ... (z zastrzeżeniem
    oczywiście
    > klauzul obojętnych i unieważniających oraz wymogów formalnych zawartości
    > weksla) ? Wydaje mi się, że przynajmniej data wystawienia weksla powinna
    być
    > wpisana w dniu podpisania weksla przez wystawcę. Czy można innymi słowy
    > wystawić weksel bez umieszczenia daty wystawienia?

    można, bowiem najprostszą formą weksla in blanco jest złożenie podpisu na
    zupełnie niewypełnionym dokumencie, jeżeli nastąpiło z zamiarem zaciągnięcia
    zobowiązania wekslowego. Co do daty wystawienia weksla in blanco, jak podaje
    doktryna (Czarnecki, Bagińska prawo wekslowe i czekowe Komentarz, 2 wyd. CH
    BECK, 2000r, str.178-179) nie ma datąd jednolitego stanowiska. Nie można
    uzupełnić weksla datą późniejsza niż rzeczywista data wystawienia, ale nie
    jest rozstrzygnięte, czy posiadacz weksla niezupełnego ma wpisać datę
    wystawienia zgodnie z momentem wystawienia weksla czy też z momentem jego
    otrzymania. Prof . Szpunar pisze w kom. do art. 1 (
    SZPUNAR Adam Komentarz do prawa wekslowego i czekowego Warszawa 2001
    Wydawnictwo Prawnicze (wydanie III) ) m.in. : na ważność weksla nie wpływa
    zasadniczo okoliczność, że podana w nim data była nieprawdziwa, ponieważ nie
    ogranicza to jego funkcji obiegowej. Terminy biegną od daty podanej w
    dokumencie, nie zaś od prawdziwej. Ale zdolność wekslową danej osoby należy
    oceniać według dnia, w którym rzeczywiście podpisała weksel (S. Wróblewski:
    Prawo wekslowe i czekowe. Komentarz, Kraków 1936, s. 33). Od podanej zasady
    zachodzi jednak wyjątek. Podana w dokumencie data musi być prawdopodobna
    (np. nieważny będzie weksel wystawiony z datą 30 lutego). Wyłania się
    pytanie, jak należy rozstrzygnąć, jeżeli płatność weksla została oznaczona
    przed datą wystawienia. W grę wchodzi wówczas ocena weksla postdatowanego.
    Będzie on w tym wypadku nieważny, choćby podanie terminu płatności było
    wynikiem pomyłki przy pisaniu. Inaczej wypadnie ocena weksla antydatowanego,
    który jest zasadniczo ważny. Dodajmy, że jest rzeczą obojętną, gdzie data
    wystawienia została zamieszczona.