    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: weksel i problemy
    Date: Tue, 06 May 2008 09:44:39 +0200

    Kacper pisze:
> [...]
    > zastrzezone sa odsetki umowne. Prosze o odpowiedz, czy moj tok czynnosci
    > jest prawidlowy:
    > 1. wezwalem spolke x do zaplaty dlugu wyznaczajac 14 dniowy termin
    > 2. firma x stwierdzila ze nie zaplaci
    > 3. wypelniam weksel i jako sume wpisuje naleznosc glowna i odsetki na dzien
    > wypelnienia weksla.
    > 4. Informuje pisemnie spolke x ze weskle zostal wypelniony
    >
    > PYTANIE:
    > czy musze przedstawic weskel do zaplaty? A jesli tak to w jaki sposob?
    > Spolka X ma siedzibe na drugim koncu Polski.

    Musisz przedstawić weksel do zapłaty. Jeśli inaczej tego nie
    ustaliliście, przedstawienie polega na tym, że idzie się do dłużnika,
    okazuje weksel, a on płaci, albo i nie.

    Dłużnik zobowiązał się zapłacić za "ten weksel". Jeśli nie będzie
    przedstawienia weksla, nie będzie roszczenia o zapłatę i będzie podstawa
    do zarzutów w sądzie, jeśli sąd wyda nakaz zapłaty.

    Aby sobie ułatwić sprawę w takich przypadkach na przyszłość: na
    wekslu można oznaczyć domicyliata, czyli osobę (podmiot), który ma
    zapłacić za weksel. Wtedy dłużnik jest zobowiązany dostarczyć mu środki
    na wykup, weksel wtedy przedstawia się do zapłaty domicyliatowi. Można
    tak wybrać domicyliata, aby znajdował się blisko remitenta.

    > 5. Jesli nie zaplaca, skladam pozew o wydanie nakazu zaplaty w post.
    > nakazowym. Do pozwu dolacze oryginal weksla.
    >
    > PYTANIE:
    > jak na formularzu opisac odsetki (przypominam ze sa umowne). Kwota na wekslu
    > skladac sie bedzie z sumy naleznosci glownej i skapitalizowanych odsetek na
    > dzien wypelnienia weksla. Odsetki naleza sie tylko od naleznosci glownej.

    W praktyce żądasz odsetek od sumy wekslowej od dnia przedstawienia
    weksla do zapłaty.

    Teoretycznie - jeśli w sumie wekslowej już będą pewne odsetki za
    zwłokę - żądanie odsetek za okres od dnia przedstawienia do dnia
    wytoczenia powództwa będzie miało w części charakter odsetek od odsetek,
    co przed wytoczeniem powództwa jest niewłaściwe, ale nie spotkałem się,
    aby jakiś dłużnik podnosił tego typu zarzut.

    > Ale czy musze w takim razie do pozwu dolaczyc umowe, z ktorej te odsetki sie
    > naleza? Nie chce wchodzic w spor co do umowy, gdyz po to mam weksel, zeby
    > maksymalnie przyspieszyc postepowanie.

    Jeśli jest to sprawa niegospodarcza, to nie musisz. Zrobisz to
    później, jeśli pozwany wniesie zarzuty.

    Jeśli jest to sprawa gospodarcza, to wszystkie dowody musisz podać w
    pozwie, a zatem i umowę, i wszystko inne. Sąd jednak nie będzie wnikał w
    treść umowy, wyda nakaz zapłaty opierając się na wekslu, a wszelkie inne
    dowody będą brane pod uwagę po wniesieniu zarzutów.

    > PYTANIE:
    > czy do pozwu trzeba dolaczyc deklaracje wekslowa?

    Teoretycznie w sprawach gospodarczych powinieneś podać wszystkie
    dowody w pozwie.

    Z drugiej jednak strony: Twoim dowodem jest weksel, jeśli dłużnik
    będzie chciał wnieść zarzuty, to ON powinien podać dowody na ich
    istnienie w postaci umowy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz