eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoważne i ciekawe, prosze o pomoc, niesłuszne oskażenie - kto za to odpowiada ?Re: ważne i ciekawe, prosze o pomoc, niesłuszne oskażenie - kto za to odpowiada ?
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ważne i ciekawe, prosze o pomoc, niesłuszne oskażenie - kto za to
    odpowiada ?
    Date: Thu, 2 Oct 2003 19:36:24 +0200

    > 1. Niesłusznie oskarżon? osobę znam bardzo dobrze i wiem , że nie
    zrobiłaby
    > czego? takiego.

    Każdy jest niewinny, dokąd nie udowodni mu się winy.

    > 2. Za?wiadczenie zostało podrobione poprzez skanowanie piecz?tek, do
    których
    > ona miała dostęp - gdyby chciała sfałszować za?wiadczenie po prostu by
    je
    > wystawiła podpisuj?c się normalnie i stawiaj?c piecz?tkę, mniej by
    > ryzykowała niż podrabiaj?c.

    To nie jest takie pewne. Mogła specjalnie zeskanować, by ewentualnie mieć
    atut w obronie.

    > 3. Kto odpowiada za szkody moralne wskutek niesłusznego oskarżenia.
    Znajomej
    > grozi zwolnienie z zakładu pracy, który niestety po kilu latach
    nienagannej
    > i sumiennej pracy nie potrafi się z ni? solidaryzować.

    Ale ją na razie tylko oskarżono, a nie skazano.

    > 4. Z tego co wiem to podczas kontroli pisma popełniono uchybienie
    > proceduralne nie bior?c próbki pisma znajomej na specjalnym formularzu.

    Próbki pisma pobiera się najczęściej na zwykłych kartkach papieru. W
    każdym razie nie ma formularzy do pobierania pisma. Czasem jedynie dobrze
    jest pobrać próbki na formularzu analogicznym do sfałszowanego, ale to
    tylko taka zasada praktyczna i nijak z prawa nie wynika.

    > Mam pytania:
    >
    > Dlaczego na policji siedz? ludzie, którzy nie potrafi? wzorem Borewicza
    z 07
    > sporz?dzić portretu psychologicznego i sytuacyjnego osoby i wykluczyć ja
    > podejrzenia vide punkt 2 moich rozważań ?

    Wiesz, czyni się już czasem pewne postępy w tej sprawie. Osobiście
    widziałem, jak jasnowidz szukał zaginionego dziecka. Z niecierpliwością
    czekam, jak zaangażują jasnowidzów do wykrywania co trudniejszych spraw.
    Wówczas przenosze się do "ciepłych krajów".

    A poważnie, to portret psychologiczny może być pomocny do wytypowania
    sprawcy, ale przy stwierdzeniu winy, to rzadko bywa stosowany.

    > Kto odpowiada za krzywdy, które ponosi osoba niesłusznie oskarżona ? Czy
    > można póĽniej dochodzić odszkodowania za straty moralne i materialne
    > poniesione wskutek niesłusznego oskarżenia.

    Nie. Chyba, że zostanie dowiedzione, że niesłuszne oskarżenie zostało
    skierowane w skutek przestępstwa, ale to bardzo mało prawdopodobne, by nie
    powiedzieć że w ogóle.

    > Jak mogę jej pomóc ?! Dziewczyna nie ma kasy na prawnika z prawdziwego
    > zdarzenia. Słyszałem kiedy? o jakiej? organizacji studentów prawa, która
    > pomaga taniej.

    Spróbować podważyć opinię biegłego. Z tym, że coś to mało realne w
    praktyce.

    > Dziewczynie niesłusznie postawiono poważne zarzuty, grozi jej utrata
    pracy,
    > chciałbym zapobiec tragedii jaka może spotkać tę miła osobę w wyniku
    błędów
    > i niekompetencji osób prowadz?cych dochodzenie.

    Skąd wiesz, że ten zarzut jest niesłuszny?