eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawowarunkowo umorzyliRe: warunkowo umorzyli
  • Data: 2020-07-16 14:17:20
    Temat: Re: warunkowo umorzyli
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 16.07.2020 o 13:26, WS pisze:
    > On Thursday, July 16, 2020 at 12:20:46 PM UTC+2, ąćęłńóśźż wrote:
    >> Ciekawe, czy wyboje (chwilowe utraty tarcia opon o podłoże)
    >> powodują zmianę wzoru?
    >
    > Wzoru nie, powoduja zmiane wspolczynnika tarcia (statycznego,
    > dynamicznego), co nalezy brac pod uwage, lub uzywac przyblizony,
    > sredni wspolczynnik tarcia (tylko nie wiadomo skad ;)

    Wiadomo, skąd, ale nie jest to ani statyczny, a ni dynamiczny
    współczynnik tarcia. Tam jeszcze wchodzi zmiana kierunku wektora oporu
    tarcia.
    ) Wiadomo, ze
    > wzor jest uproszczony, w realu ten wsp. tarcia jest zmienny, zalezy
    > chocby od temp. opon, ktora rosnie w czasie hamowania, nalezy
    > uwzglednic opor powietrza - np. przy malej masie i duzych
    > predkosciach ma odczuwalne znaczenie (chocby motocykl hamujacy z
    > ~200km/h)
    >
    Chyba nieodpowiednie podręczniki czytujesz.

    To o czym piszesz ma niewielkie znaczenie, albowiem przy hamowaniu
    awaryjnym najczęściej dochodzi do zablokowania kół. W praktyce w
    poważniejszych przypadkach p prostu biegły robi eksperyment procesowy i
    bada, jak dany samochód się zachowuje na danej konkretnej nawierzchni.

    Zmiennych tego procesu jednak jest tak wiele, że dokładne wyznaczanie
    paramentów przeważnie nie ma większego sensu prawnego. Nie jesteś w
    stanie wszystkiego przewidzieć. Mógł najechać na ślimaka przy hamowaniu,
    i w ogóle wszystko się zmieni. Mokre liście. Szarpnięcie kierownicą.

    --
    Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1