    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: waloryzacja odszkodowania
    Date: Sun, 06 Jul 2008 22:26:39 +0200

    Bartkowiak pisze:

    > A moje pytanie jest takie: czy waloryzacja to to samo co odsetki ustawowe i

    Nie.

    I SA 2378/00 wyrok NSA 2002.05.07
    Waloryzacja i skutki zwłoki lub opóźnienie w zapłacie odszkodowania to
    dwa odrębne zagadnienia. Waloryzacja oznacza urealnienie już ustalonego
    a nie wypłaconego odszkodowania przy zastosowaniu odpowiednich
    wskaźników (art. 227 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Dotyczy ona
    okresu między datą, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stała się
    ostateczna, a datą wypłaty odszkodowania. Zabezpiecza ona zatem interes
    wierzyciela przez danie mu gwarancji, że mimo opóźnienia w zapłacie
    odszkodowania otrzyma je w odpowiedniej wysokości. Natomiast skutki
    zwłoki lub opóźnienia w zapłacie odszkodowania, czyli niewywiązania się
    przez dłużnika z obowiązku wobec wierzyciela w terminie, regulują
    przepisy Kodeksu cywilnego. Skutki opóźnienia w zapłacie odszkodowania
    określa art. 481 § 1 kc. Według tego przepisu, jeżeli dłużnik opóźnia
    się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać
    odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i
    chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik
    odpowiedzialności nie ponosi. Tak więc żądanie odsetek nie jest zależne
    od poniesienia przez wierzyciela szkody jako następstwa opóźnienia.
    Wynika z tego, że odsetki należą się wierzycielowi w każdym wypadku
    opóźnienia niejako automatycznie i stanowią dla dłużnika sankcję za sam
    fakt niespełnienia świadczenia w terminie, chociażby dłużnik nie popadł
    w zwłokę.

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."