    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: uzyczenie mieszkania
    Date: Sun, 16 Nov 2003 20:57:55 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc219.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Myślę, że w Twoim wypadku tytuł umowy nie ma znaczenia. Jest to umowa
    najmu, bo to wynika z jej treści, a tytuł ma drugorzędne znaczenie.
    Unormowana jest w kodeksie cywilnym w art. 659 i następnych. W art. 662
    czytamy "Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za
    które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma
    obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego." A zatem o ile w umowie nie ma
    innych unormowań w tym zakresie, które wprost zobowiązywały Cię do
    odmalowania tych ścian, czy też podług, to obowiązku takiego nie masz. W
    każdym razie, skoro już teraz powstał problem, to ja bym udokumentował
    stan mieszkania po wyprowadzce. Nawet zdjęcia zrobił.

    Co do Urzędu Skarbowego, to przychód z umowy najmu jest dochodem i wpisuje
    się go do rocznego zeznania. tak więc z tego tytułu żadnej wzmianki na
    umowie być nie musi. Choć praktyka nie wykazywania takiego dochodu w
    zeznaniach jest dość powszechna, więc możesz mieć rację. Na umowach czyni
    się ewentualnie wzmianki o uregulowaniu opłaty skarbowej od takich umów.
    Nie pamiętam, a nie mam pod ręką ustawy, czy od umowy najmu jest opłata.
    Ale jeśli jest, to obowiązek jej uiszczenia spoczywa na obydwu
    układających się stronach, czyli denuncjując właścicielkę lokalu
    denuncjujesz również sama siebie.