    From: "Jan Kalina" <k...@f...polbox.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ustalenie ojcostwa
    Date: Tue, 18 Feb 2003 20:52:05 +0100
    Sender: k...@p...onet.pl@pb171.kielce.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Amphi" <a...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Czesc,
    >
    > Czy moglbym prosic o odpowiedz na nastepujace pytanka:
    >
    > Jaka jest procedura ustalania ojcostwa? Tzn. co trzeba zrobic - jakis
    > 'pozew cywilny' czy cos takiego (przepraszam za niescisle terminy ktore
    > beda sie w tym poscie pojawialy - mam wyksztalcenie techniczne) ?
    >
    > Wyobrazmy sobie taka sytuacje - dziecko ma juz kilka lat i jego
    > biologiczny ojciec chcialby je uznac (wczesniej nie bylo to zalatwione).
    > Sytuacja jest chyba niezbyt skomplikowana jesli matka aprobuje ta
    > decyzje? Czy w takim przypadku potrzebny jest ciagle proces cywilny, czy
> [...]

    Uznanie dziecka można dokonać albo przed kierownikiem urzędu
    stanu cywilnego (polecam) albo przed sądem opiekuńczym. Jeżeli dziecko
    jest małoletnie, należy uzyskać zgodę matki.

    > A teraz troche trudniejsza sytuacja: biologiczny ojciec juz nie zyje,
    > matka chcialaby ustalic ojcostwo dziecka (to jest wazne, ze wzgledu na
    > mozliwosc otrzymywania renty rodzinnej). Czy mozliwe jest pomyslne
    > przeprowadzenie takiej sprawy? Jakie dowody sa potrzebne?

    hmmm... po krótce: najlepiej wytoczyć sprawę w imieniu dziecka
    jako jego przedstawiciel ustawowy (zwolni to z kosztów procesu),
    gdy ojciec nie żyje, w jego miejsce wchodzi kurator sądowy.
    czasami zamiast dowodów wystaczy domniemanie - za ojca będzie
    uznany ten, kto obcował z matką dziecka nie dawniej niż w 300
    i nie później niż w 181 dniu przed urodzeniem dziecka.
    to domniemanie można obalić, chociaż jest to trudne.

    jk