  • Data: 2005-08-08 14:13:43
    Temat: Re: uściślenie licencji
    Od: "Romek" <p...@p...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,
    Moim zdaniem przedstawiona licencja pozosawia wiele niejasności i może być
    przyczną pozniejszych sporów.

    Po pierwsze nie widzę jakichkolwiek powodów dla zamieszczania licencji w
    załączniku czy aneksie do umowy.
    Moim zdaniem powinna zostać zawarta jedna umowa w której programista
    zobowiazuje sie do wykonania progrmu i udzilenia licencji. oczywiscie
    powstaje tylko problem okreslenie chwili udzilenia licencji.(przyjecia
    dzieła) od woli stron zależy czy będzie do chwila zakończenia prac nad
    programem, chwila przyjecia programu potwierdzona protokolem, chwila zapłaty
    wynagrodzenia itp. Strony maja w tym zakresie znaczną swobodę.
    Oczywiście zamiezczenie licencji w aneksie samo prze sie nie czyni jej
    "nieskuteczną" czy "mniej ważna":) to tylko raczej kwestia pewnej formy,
    czytelności umowy i jej elegacji.

    > 1. Wykonawca udziela Zamawiającemu, niewyłącznej, nieograniczonej w czasie
    > i przestrzeni, licencji na użytkowanie MODUŁU na ograniczonych warunkach:
    > a) Licencja obejmuje następujące pola eksploatacji: utrwalenie na
    > nośnikach cyfrowych, zwielokrotnienie wprowadzenie do pamięci komputera,

    Uważam, że jest to opisane zbyt ogólnie. Ponadto mozna mieć watpliwości czy
    taki zakres licencji pozwoli na korzystanie z oprogramowania. ( jezeli
    zwilokrotninie ma tylko dotyczyć wprowadzenie do pamieci komutera - tzn. nie
    obejmuje np. zwielokrotninia na dysku itp. Jezeli natomist zamysłem autora
    bylo prowadezenie przecinka pomiedzy "zwilokrtoninie", "wprowadzanie do
    pamieci komputera" to znów brak precyzji w zapisie licenyjnym, nie wiodomo
    bowiem w jaki sposb ma nastpic zwilokrtoninie. Inna sprawa, że nie ma pola
    eksplotacji "wprowadzenie do pamieci komputera". Dawniej takie pole bylo
    wymienione w art. 50 pr. aut. przepis ten został znowelizowany. Ponadto, art
    50 pr. aut. nie znajduje zastosowania do programów komputerowych. W
    przypadku programów komputerowych pola eksploatacji opisane zostały w art.
    74 ust. 4 pr. aut.

    > a) Eksploatacja wymienionych w punkcie a) pól eksploatacji jest ściśle
    > uwarunkowana tym, że następuje ona tylko i wyłącznie za potrzebą(om)
    > użytkowania praw autorskich udzielonych Zamawiającemu z tytułu umowy i
    > dotyczących przedmiotu umowy.
    Nic z tego nie rozumiem...

    > b) Wykonawca udziela tej licencji także wszelkim właścicielom
    > autorskich praw majątkowych przedmiotu umowy, oraz ich licencjobiorcom, w
    > przypadku gdyby Zamawiający odsprzeda swoje prawa autorskie innym
    > podmiotom.
    Nic nie rozumiem....

    > c) Licencja jest darmowa.
    Komletnie bez sensu. Pewien poeta kiedys pisał " Za darmo nie ma nic
    pieknego...."
    Taki zapis, powiduje ze Urzad Skarbowy może sie doczepic do licencji i
    naliczyć licencjobiorcy podatek - z tytułu nieodpłatnego swiadczenia.
    Pozatym tak naprawdę licencja nie jest za dormo tylko jej cena miesci sie w
    kwocie wynagrodzenia za program. i własnie tak nalezy napisać. Jezeli nie
    chcesz od zamawijącego dodatkowe wynagrodzenia to napisz, że wynagrodzenie z
    tytułu korzystania z programu na wszystkich polach eksplotacji objetych
    umową zawiera sie w wynagrodzeniu, o którym mowa w paragrafie___ umowy.

    Pozatym, w umowie brak mi masy zapisów. Licencja nie porusza kwesti
    odpowiedzilnosci za wady programu, przyjecia programu, wykonywania
    osobistych praw autrskich, i co bardzo istatne nie zostały wyłaczone prawa
    legalnego uzytkownika ! W konsekwncji licnecjobiorca może korzystać z
    programu w bardzo szerokim zakresie, nawet moze poprawiać błedy i dokonywac
    pewnych modyfikacji.
    Proponuję jeszcze raz przemysleć problem licencji...
    Pozdrawiam,
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl