    From: "Kasia Es." <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: testament, spadek, wydziedziczenie
    Date: 19 Oct 2007 13:27:03 +0200

    > Jeżeli testament ustny zostanie uznany za ważny to należał mu się bedzie
    > zachowek. Z samego majątku nie dostanie nic.
    > Jeśli tam mieszkał, to będzie mógł mieszkać dalej, nikt go nie będzie
    > mógł wyrzucić, z tym, że nie będzie to już jego.

    Witam,
    A czy nie należałoby się najpierw zastanowić jaki testament istniał w chwili
    śmierci matki? Z opisu wynika, że wtedy "obowiązywał" ten testament, w którym
    rodzice zapisują wszystko Michałowi. A więc wydaje mi się, że po śmierci
    matki, jej połowa majątku powinna być przekazana synowi, zgodnie z jej
    testamentem, a drugą połowę ma dalej ojciec. Zmianę testamentu ojciez zrobił
    już po śmierci matki, czyli mógł dysponować wyłącznie swoją połową majątku.
    Myślę, że należałoby przeprowadzić postępowanie spadkowe po śmierci matki,
    wtedy Michał dostaje połowę majątku, a potem jest rozpatrywany testament ojca.
    Na miejscu Michała, na rozprawę udałabym sie ze "starym" notarialnym
    testamentem, albo wcześniej złożyła wniosek o nabycie spadku zgodnie z
    testamentem obowiązującym w chwili śmierci matki.

    Pozdrawiam
    Kasia Es.