    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: teoria umów - z kim zawieram umowę; za czyim pośrednictwem
    Date: Sat, 27 Nov 2004 19:23:54 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@bqx201.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "Wirtualna" <w...@s...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:coaek9$ccq$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > A kto złożył oświadczenie woli w imieniu przedsiębiorcy (przy założeniach
    > poprzedniego posta)? Brak będzie domniemania art.97kc
    > Rozumiem, że "reklamował" oznacza złożył ofertę lub oświadczenie o
    > zaproszeniu do zawarcia umowy + stosowny wzorzec umowny

    Nie ma znaczenia, kto fizycznie wple[pał to do komputera. Skutek prawny jest
    taki, jakby to osobiście przedsiębiorca wykonał.

    > Kto więc składa oświadczenie woli (ofertę czy zaproszenie, wzorzec umowny
    > etc.) w imieniu Przedsiębiorcy? Czy domniemanie 97kc jest stosownie
    właściwe
    > przedmiotowo (miejsce do obsługi ludności) oraz podmiotowo (osoba czynna w
    > lokalu)? A może jest jakiś inny przepis, którego ja nie biorę pod uwagę?
    >
    > Jak będziemy rozważać sprawę w przypadku gdy:
    >
    > 1. Pracownik podmieni puszki z Fantą na puszki z Mirindą?

    Odpowiedzialność ponosi pracodawca i może ewentualnie ścigać sobie
    pracownika.

    > 2. Ktoś postawi taki automat umieszczając fałszywe dane?

    No to popełni przestępstwo / wykroczenie. Rónie dobrze ktoś może się włamać
    do sklepu i sprzedawać pod nieobecność włąściciela towar.

    > 3. Zwolniony z pracy Pracownik (nieumocowany) dokona zmiany ceny w
    > automacie?

    No to pracownik popełni przestępstwo.

    > umowa ważna, nieważna, z kim i za czyim pośrednictwem zawarta, jakie
    > domniemania i ich podstawy prawne?

    O kruca! Doktoryzować się będę musiał. Moim zdaniem należy stosowac przepisy
    o błędzie przy zawieraniu umów.

    > Notak, ale o ile osoba fizyczna może łatwo swoją wolę oświadczyć pokazując
    > środkowy palec, o tyle by powiedzieć "f**k you" spółka potrzebuje dwóch
    > środkowych palców, u dwóch członków zarządu... Chodzi o to, że spółka
    działa
    > przez organy - sama z siebie nie składa oświadczeń woli. Rozumiem istotę
    > sprawy - brak mi tylko podstawy prawnej.

    W wypadku spłki polecenie wyjazdu autobusu na określoną trasę też wydaje
    odpowiednio umocowany zarząd. Czyli to jest polecenie wyrazenia woli przez
    konkretnego parcownika, który pojazdem tym będzie kierował.

    > pytałem o to, kto w imieniu spółki składa oświadczenie woli np. ofertę
    > sprzedaży cocacoli? Serwisant (umocowany?), zarząd który wysłał
    serwisanta?,

    Ten, kto polecił postawienie tego urządzenia w odpowiednim miejscu. Ponieważ
    to jest typowa działaność tej firmy, więc najpewniej spokojnie moze tego
    dokonać pracownik.

    > spółka nie może złożyć oświadczenia woli sama z siebie podstawiając
    autobus.
    > Ktoś musi to zrobić w jej imieniu - organ lub przedstawiciel.

    Zarząd wydaje polecenie jazdy autobusom. No i jeżdżą w imieniu i na rachunek
    spółki.