    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sprawa spadkowa - pytanie
    Date: Fri, 2 Jan 2009 16:27:00 +0100

    On Fri, 2 Jan 2009, Flyte wrote:

> [...]
    > garaż jest zarejestrowany na wujka. Wynika to stąd, że w poprzednim ustroju nie
    > można było mieć dwóch garaży przez jedną osobę. Sprawę własności można było
    > łatwo wyprostować, ale niestety tata tego nie dopilnował. 3 lata temu wujek
    > zmarł. Miał żonę i 3 dorosłych dzieci - czyli w tym przypadku spadkobiercy.
    > Czyli spadek rozkłada się tak: 1/2 - żona (ciocia) i po 1/6 każde z dzieci. Jak
    > widać spadek jest bardzo rozczłonkowany.
    > Zależy mi żeby wyprostować tą sprawę w miarę szybko ale definitywnie. Najlepsza
    > opcja to: zrzeczenie sie przez dzieci spadku
    ^^^^^^
    > garażu i samochodu) na rzecz cioci, a następnie darowizna albo po prostu zakup
    > nieruchomości od cioci. W jaki sposób mogę przeprowadzić sprawę spadkową? czy
    > jest to przed sądem, czy wystarczy np. w kancelarii notarialnej?
    >
    > Czytalem też, że można się zrzec spadku, ale tylko do 6 miesięcy od daty
    > śmierci.

    Nie strzelcie gafy.
    Spadku nie można się "częściowo zrzec" (są wyjątki, ale dotyczą
    świadczeń "okołospadkowych").

    Musisz odpowiedzieć na podstawowe pytanie: czy doszło do *działu spadku*?

    Jest tak:
    - właściciel dóbr umiera. Z dniem śmierci współwłaścicielami jego mienia
    stają się spadkobiercy, ale nie mają prawa powoływania się na tę
    własność do dnia *stwierdzenia spadku*
    - do pół roku każdy ze spadkobierców może spadek przyjąć, przyjąć
    z dobrodziejstwem inwentarza lub odrzucić.
    Po pół roku spadek uważa się za przyjęty (poza przypadkami małoletnich
    i podobnymi).
    Ale nie oznacza to automatycznego stwierdzenia - nadal jest stan
    "zawieszenia" praw własności (wobec osób trzecich)
    - po stwierdzeniu spadku wszyscy dostają swoją część.
    Do niedawna z tej okazji płaciło się podatek :D, a i teraz *jeśli się
    nie dopilnuje formalności* mozna się załapać, trzeba powiadomić
    terminowo US!

    I od tego momentu spadkobiercy są "pełnoprawnymi współwłaścicielami".

    Teraz hit:
    - kolejnym etapem jest ew. *dział spadku*.
    W ramach działu spadkobiercy mogą się "wymieniać" częściami spadku,
    czyli "ty bierzesz dom a on dwa samochody".
    Tu uwaga: ew. dopłaty lub spłaty podlegają podatkowi! - PCC

    Sądząc z Twojego opisu:
    - nie wiadomo czy było stwierdzenie spadku. Bez tego IMVHO ani rusz.

    - raczej nie było działu spadku.
    W ramach działu spadku komplikacją mogą być dzieci, jeśli są
    niepełnoletnie - ale skoro są dorosłe to nie ma sprawy.
    Mogą się zrzec udziału w garażu na rzecz cioci i już.

    JEŚLIBY zaś nieruchomość już była prawnie współwłasnością, to
    zniesienie współwłasności można za zgodnym postanowieniem stron
    zrobić zawsze.

    > Czy wobec tego teraz (po 3 latach od śmierci wujka), jest sens
    > zakładania sprawy spadkowej, czy może jakiś inny alternatywny proces prawny, np.
    > darowizna każdego z dzieci na rzecz cioci?

    A wyjaśnij mi, w jaki sposób mogą coś podarować ciotce, skoro w myśl
    prawa nie mogą "wobec osób trzecich" wykazywać się jako
    właściciele?
    Przecież NAJPIERW muszą być wpisani do KW, prawda?

    pzdr, Gotfryd