    From: "Romek" <p...@p...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spółka zoo
    Date: Thu, 1 Sep 2005 10:28:42 +0200

    > Prowadzę działalność gospodarczą lecz dla lepszego kontraktu muszę założyć
    > spółkę zoo. Warunkiem jest że będę miał udział mniejszościowy 51-41%. CO
    > może
    > mi grozić w przypadku gdybym przestał się dogadywać się wspólnikiem. jakie
    > uchwały mógłby podjąć bez mojego udziału abe mnie wyeliminować ze spółki
    (CIACH)

    Witam,
    Nie da się na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć. Wszystko zależy od
    treści umowy spółki.
    Kodeks Spolke Handlowych zawiera wiele regulacji o charakterze
    dyspozytywnym, strony pisząc umowe spółki z .o.o. mogą według swojej woli
    regulowac wiele kwesti.
    W konsekwencji, można w ten sposób skonstruować umowe spółki, że wpływ
    wspólnika mającego nawet 51 % będzie bardzo ograniczony (np. na zaciganie
    zobowiazań powyżej określonej kwoty konieczna bedzi ezgoda zgromadzenia
    wspolnikow wyrazona 80 %). Istnije równiez mołziwośc blokowania wypłaty
    dywidenty. Istotne znaczenie ma określenie quorum przy jakim Zgromadzenie
    Wspolników uważane będzie za ważne i mogące podejmowac uchwały oraz
    więkoszść niezbędna do podjecia danej uchwały. (np. masz 51 %, ale do quorum
    wymagane jest 70 %, a dana uchwała wymaga jednomyślności - w konsekwencji
    nie jestes w stanie samodzilnie podjąć decyzji w danej sprawie) Pozatym
    nalezy zwrócić uwagę na udziały uprzywilejowane oraz uprawnienia osobiste
    wspolnikow (jeden wspolnik moze miec 1 udział, ale posidac jednoczesnie
    uprawninie osobiste np . do mianowania zarzadu, czy wyrazania zgody na
    okreslona czynność). Nalezy zwrócic uwage również na regulacje dotyczące
    umorzeznia udziałow, a w szczególności umorzenia przymusowego oraz prawa
    wyłączenia wspolnika. W konsekwencji jest masa kwesti ktora powinna zostać
    omówiona przez wspolników podaczs zawierania umowy. Prawo daje bardzo rózne
    instrumenty, problem jednak w tym aby umieć sie nimi posługiwać... na konec
    dodam jeszcze, że istnieje mołżiwość zawierania porozumień pomiędzy
    udziałowcami. np. udziałowcy pod rygorem kary umownej zobowiazuja sie nie
    głosowac za umorzeniem okreslonych udziałów lub głosować w okręslony sposob
    w okreslonej sprawie.
    Moim zdaniem w przypadku jakijkolwiek niepewności co do osob wspolników,
    powinieneś konsultować treść umowy z radcą czy adwoktam specjalizujacym sie
    w prawe spółek, lub po prostu prawnikiem zajmujacym sie tego rodzaju
    umowami.

    Pozdrawiam,
    Romek
    www.prawnik.net.pl