    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spadek - dosyc skomplikowana sprawa
    Date: Sat, 5 Jul 2003 23:20:57 +0200

    On Sat, 5 Jul 2003, Iksow wrote:
    [...]
    >+ robi problemy) prowadzi w spornej nieruchomosci dzialalnosc
    >+ gospodarcza.
    >+ zastanawialem sie czy w celu przyspieszenia sprawy:
    >+ pytanie nr 3: nie mam jakiejs prawnej mozliwosci zablokowania w
    >+ spornej nieruchomosci prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, skoro
    >+ sporna nieruchomosc jest w trakcie wyjasniania praw majatkowych na
    >+ drodze sprawy spadkowej?

    IMHO nie. Niedawnośmy wałkowali problem "nie wolno naruszać
    posiadania, *nawet jeśli byłoby w złej wierze*" ! (tak, tak,
    nasz KC :( - jak zabrał to "jego" aż sąd odbierze :]).
    Natomiast ja bym przy okazji wystąpił o ew. czynsz z tytułu
    użytkowania częsci nieruchomości do której nie miał prawa,
    jak już. Prawnicy niech ci powiedzą czy można wystąpić o *cały*
    czynsz (nie wspominając o przedawnieniu - jak się nie powoła
    na przedawnienie to zapłaci); chodzi o to czy w razie
    wystąpienia o "czynsz za 15 lat" podważeniu z przedawnienia
    ulegnie całe żądanie (wątpię, ale nie wiem) i trzeba będzie
    na nowo występować, czy tylko owa przedawniona część.

    >+ jesli by taka mozliwosc istniala, zapewne druga strona zaczelaby byc
    >+ zainteresowana szybkim rozwiazaniem sporu. Mi nie zalezy na tej czesci
    >+ majatku, w ktorej jest prowadzona dzialalnosc, wiec nie o to chodzi
    >+ zeby dostac te czesc majatku, tylko zeby zniechecic druga strone do
    >+ prob przedluzenia sprawy (nie usmiecha mi sie 15 lat procesowania).

    Co do owego czynszu - skoro nie było podziału, to IMHO każdemu
    ze spadkobierców należał się udział stosowny do spadku w całości.
    A więc np. 20% korzystania ze strychu i 20% korzystania z częsci
    "do DG" :)

    [...]
    >+ Pytanie nr 5: jesli zostanie zlozony wniosek o sprawe spadkowa, to
    >+ sporna strona strona nie bedzie mogla wejsc w posiadanie nieruchomosci
    >+ przez zasiedzenie (bo chyba na to liczy)?

    AFAIK czynność prawna przerywa bieg - był tu przykład o żądaniu
    (sądowym) zapłaty za trawę zeżartą przez drób sąsiada :), jako
    metodzie uzyskania "na papierze" dowodu że działało się "jako
    właściciel". Sąd stwierdza że nie ma szkody, ale dowód "w papierach"
    jest (spodobało mi się :)) - no to tym bardziej (IMO) w twoim
    przypadku !
    FYI: nie jestem prawnikiem :)

    pozdrowienia, Gotfryd