    From: "gg" <N...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozwiązanie umowy przedwstępnej a odszkodowanie?
    Date: Wed, 1 Nov 2006 12:54:32 +0100

    > Art. 390 kc, w szczególności do porównania par. 1 i par. 2 oraz art.
    > 158 kc.

    Art. 390.

    § 1. Jeżeli strona zobowiązana do zawarcia umowy przyrzeczonej uchyla się od
    jej zawarcia, druga strona może żądać naprawienia szkody, którą poniosła
    przez to, że liczyła na zawarcie umowy przyrzeczonej. Strony mogą w umowie
    przedwstępnej odmiennie określić zakres odszkodowania.

    § 2. Jednakże gdy umowa przedwstępna czyni zadość wymaganiom, od których
    zależy ważność umowy przyrzeczonej, w szczególności wymaganiom co do formy,
    strona uprawniona może dochodzić zawarcia umowy przyrzeczonej.

    § 3. Roszczenia z umowy przedwstępnej przedawniają się z upływem roku od
    dnia, w którym umowa przyrzeczona miała być zawarta. Jeżeli sąd oddali
    żądanie zawarcia umowy przyrzeczonej, roszczenia z umowy przedwstępnej
    przedawniają się z upływem roku od dnia, w którym orzeczenie stało się
    prawomocne

    Art. 158. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości
    powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy
    przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego
    uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości;
    zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

    Jeżeli nie dojdzie do sprzedaży mieszkania to poniosę stratę związaną ze
    zmianą wartości ze względu na wzrost cen, W moim odczuciu zobowiązanym do
    naprawienia szkody jest sprzedający, który obiecywał sprzedaż przez długi
    okres a teraz chce zrezygnować. Myślę, że do tej pory wszysko proste. Teraz
    problem umowa nie została zawarta przed notariuszem. OK Ale od tego jest
    agencja bo to oni są fachowcami i biorą kasę za obsługę więc
    najprawdopodobniej z ich polisy OC można uzyskać rekompensatę straty.
    I co Wy na to?
    Ciepło pozdrawiam gg