    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rewizja bez nakazu ?
    Date: Mon, 1 Dec 2003 19:26:51 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc5.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    > Czy jeśli powie: "Kowalski używa radia, które ktoś ukradł mi z
    samochodu" -
    > to też mogą mu wejść do domu bez nakazu?

    Jak najbardziej. Z tym, że jak się okaże, że kłamał, to czeka go
    odpowiedzialność karna z art. 233 kk.

    > Pamiętam sprawę sprzed kilku lat, gdy pewien Irlandczyk mieszkający w
    > Warszawie przyuważył złodzieja, i śledził go aż do drzwi jego domu. Gdy
    > zgłosił to od razu na policję, okazało się, że bez nakazu wejść nie
    mogą.

    Nie mogę odpowiadać za niedouczenie niektórych Policjantów. Co do zasady
    takie zeznanie stanowi podstawę do przeszukania bez nakazu prokuratora.
    tylko trzeba przesłuchać w charakterze świadka Irlandczyka.

    > Z tego co wiem, prawo nie rozróżnia też rangi osób składających
    doniesienie:
    > nie ma znaczenia czy fakt zgłosi Kowalski, BSA czy Arcybiskup. Popraw
    mnie
    > jeśli się mylę.

    Generalnie masz rację. Ewentualne rozbieżności mogą wynikać z treści
    zeznania, bo niekiedy sytuacja różni się szczegółami niezauważalnym dla
    laika, a bardzo ważnymi dla meritum sprawy.