  • Data: 2024-07-05 16:51:39
    Temat: Re: reparacje
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 5 Jul 2024 15:41:15 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > https://orka2.sejm.gov.pl/IZ5.nsf/main/27941F4D

    Czyli żadne zrzeczenie, a raczej analiza sytuacji prawnej.

    A sytuacja przypominam skomplikowana - Niemcy nie chcą płacic jakis
    olbrzymich reparacji, my nie chcemy, żeby Niemcy domagali się zwrotów
    swoich majątków sprzed 1945.
    Zarówno Niemcy jako państwo, tudzież poszczególne osoby.

    Dalej - przejelismy sporo niemieckiego majątku na "ziemiach
    odzyskanych", co można traktować jako zapłatę.
    Straciliśmy sporo na rzecz ZSRR ... ale co to Niemców obchodzi ?

    Minister Fotyga używa terminu Układ Poczdamski ... chyba rzadko tak
    określano.
    Była konferencja w Poczdamie, był z niej spisany Protokół,

    https://en.wikipedia.org/wiki/Potsdam_Conference
    https://en.wikipedia.org/wiki/Potsdam_Agreement
    https://en.wikisource.org/wiki/Potsdam_Agreement
    https://history.state.gov/historicaldocuments/frus19
    45Berlinv02/d1383

    I tu takie dwa zdania
    "The three Heads of Government reaffirm their opinion that the final
    delimitation of the western frontier of Poland should await the peace
    settlement.
    The three Heads of Government agree that, pending the final
    determination of Poland's western frontier, the former German
    territories east of a line running [...]"

    czyli
    "Trzej Szefowie Rządów potwierdzają swoją opinię, że ostateczne
    wytyczenie zachodniej granicy Polski powinno nastąpić dopiero po
    zawarciu pokoju.

    Trzej Szefowie Rządów zgadzają się, że w oczekiwaniu na ostateczne
    ustalenie zachodniej granicy Polski, byłe terytoria niemieckie na
    wschód od linii [...]"

    To "ostateczne zawarcie pokoju" nigdy nie nastąpiło, granica była więc
    "tymczasowa", co dawało "wypędzonym" nadzieję na odzyskanie, tudzież
    miejsce na nacisk polityczny na rząd RFN.

    I w efekcie nam zależało na zatwierdzeniu stanu istniejącego bardziej.

    Konferencja była między trzema aliantami, ani my, ani Niemcy stroną
    nie byliśmy ...

    Z kolei reparacje opisano dość szczegółowo, i w zasadzie od
    późniejszego RFN nie mamy się czego domagać. Zakładając oczywiscie,
    ze ten protokół jest wiążący.

    J.

    P.S. wpisałem do deepl.com tylko jak wyzej:
    "The three Heads of Government agree that, pending the final
    determination of Poland's western frontier, the former German
    territories east of a line running " a on

    "Trzej Szefowie Rządów zgadzają się, że w oczekiwaniu na ostateczne
    ustalenie zachodniej granicy Polski, byłe terytoria niemieckie na
    wschód od linii biegnącej w kierunku zachodnim, powinny zostać
    włączone do Polski. "

    Sztuczna inteligencja/dobra wyszukiwarka dodała resztę?
    Jak dodam kropkę, to juz nie rozszerza.