    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: renta rodzinna
    Date: Mon, 8 Nov 2004 18:06:12 +0100

    Użytkownik "olleo" <o...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:cmn1ou$n3r$1@news.dialog.net.pl...

    > Zmarly mial tak:
    > - 4 lata przepracowane, okres uzupelniony do 25 lat i z tego obliczona
    rente
    > za pierwszym razem - 623zl.
    > - potem kilka waloryzacji i w efekcie przez kilka ostatnich lat mial
    rente w
    > wysokosci 1000+zl
    >
    > Dziecko zmarlego otrzymalo decyzje w sprawie renty:
    > - 623zl podstawy
    > - 85% z tego czyli 500+ zl
    > - podciagniete do najnizszej renty, czyli dalej 500+ zl.
    > Nie powinno miec 85% z 1000+zl? Przeciez ta podstawa 623zl byla
> [...]

    Jeżeli zmarły był rencistą, to wydaje mi się, że dziecko powinno
    otrzymywać 85% ostatnio pobieranej renty (tzn. z wszystkimi
    waloryzacjami).
    Do 30 dni od dnia otrzymania decyzji można złożyć odwołanie do sądu pracy
    i ubezp. społ. (jest pouczenie na drugiej stronie decyzji).
    Ale najpierw, niezwłocznie, radzę udać się do ZUS - Sekcja przyznawania
    rent i emerytur - i złożyć ustne odwołanie do protokołu (zostanie spisany
    przez pracownika ZUS), prosząc o wyjaśnienie, czy renta jest poprawnie
    obliczona i na jakiej podstawie nie uwzględniono waloryzacji.
    Jeżeli ostatnio przepisy się nie zmieniły, to z interpretacji art. 73.1
    ustawy emerytalno-rentowej można wnioskować, że ZUS się pomylił w decyzji:
    "Renta rodzinna wynosi:
    1) dla jednej osoby uprawnionej - 85% świadczenia, które przysługiwałoby
    zmarłemu".

    Nawet gdyby zmarły rencista pobierał rentę najniższą (tzw. III grupy), to
    rentę rodzinną należałoby obliczyć jako 85% renty II grupy, jaka
    przysługiwałaby zmarłemu.

    Pozdrawiam i życzę szybkiego wyjaśnienia i pozytywnego załatwienia sprawy

    wa