  • Data: 2010-05-29 12:06:05
    Temat: Re: pytanie o nazwe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 24 May 2010, GK wrote:

    > Jeśli firma wprowadza w błąd co do tożsamości podmiotu, to nie ma znaczenia.
    > Treść wpisu w rejestrze (ewidencji) nie zawsze będzie podstawą do ingerencji
    > w firmę, bo formalnie jest ok.

    Zgoda. Zależało mi na pozostawieniu iż odnosisz się do "firmy".

    > Problem zaczyna się, gdy przechodzimy do
    > obrotu. W przypadku osób fizycznych standardem jest zresztą używanie
    > w obrocie tzw. nazw skróconych

    Nie "tzw", bo nazwy skrócone są *prawnie* zdefiniowane, i nie mogą
    pomijać elementow obowiązkowych, a dotyczą właśnie firm, a nie nazw
    przedsiębiorstw (o czym nizej).

    > nieobejmujących imienia i nazwiska.

    Chyba mylisz dwie różne sprawy.
    W przypadku DG OF *firma* oznacza (*prawnie* oznacza) *przedsiębiorcę*.

    A przedsiębiorcą jest osoba. W tym przypadku - człowiek.
    I nie wolno mu (przedsiębiorcy) występować bez podawania imienia
    i nazwiska.

    Natomiast ma on pełne prawo prowadzić wiele przedsiębiorstw,
    w ich skład mogą wchodzić również wartości prawne, mogą mieć
    swoje odrębne nazwy itede.
    Tyle, że przedsiębiorstwa nie mają prawa wystawiania ofert,
    zawierania umów i tak dalej - bo to jest prawo zastrzeżone dla
    *osób*, czyli *przedsiębiorców*.

    Tak, można reklamować "sklep spożywczy >>Kartofel<<".
    Dobrze by było jeszcze sprawdzić, czy jakiś przepis w określonym
    rodzaju reklamy nie nakazuje podać nie tylko danych przedsiębiorstwa,
    ale również danych przedsiębiorcy - czyli "prowadzony przez
    DETAL Jan Kowalski".
    Bo np. w ofertach "publicznych" i fakturach trzeba.

    I teraz pytanie: co rozumiesz przez "obrót"? (od tego zależy, czy
    mozna się zgodzić lub nie zgodzić co do legalności podawania nazw
    nie będących firmą).

    pzdr, Gtofryd