    From: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przyrzeczenie
    Date: Sun, 22 Mar 2009 15:39:31 +0100

    Johnson pisze:

    > Nie zgodziłbym się z tym, że sąd musi odebrać w tej drugiej sytuacji:
    > gdy strona "zwolni" a potem się rozmyśli. Nie musi.
    > Oświadczenia procesowe są oświadczeniem woli zmierzającym do wywołania
    > określonych skutków procesowych, które nie mogą być co do zasady
    > swobodnie odwoływane.

    Niektóre nie mogą być odwoływane (np. cofnięcie części powództwa wraz ze
    zrzeczeniem się roszczenia, inne IMHO mogą, bo strona zawsze może
    prezentować zmienione stanowisko do zakończenia sprawy (pomijam rygory
    post. gosp.)

    > Od złożenia przyrzeczenia nie zwalania strona tylko sąd (art. 267 kpc in
    > fine).

    Sąd zwalnia, a właściwie może zwolnić, ale za zgodą stron. Kiedy strona
    uznaje, ze z dowolnych powodów nie ma jej dalszej zgody na zwolnienie
    sad moim zdaniem nie bardzo ma możliwość utrzymania zwolnienia.

    > Reasumując sąd moim zdaniem niczego w tym wypadku nie musi. Choć
    > praktycznie w takiej sytuacji sąd pewnie odbierze przyrzeczenie, gdy
    > strona się "rozmyśli", bo co mu szkodzi, a jest szybciej.

    Przede wszystkim strona by miała niezłą podstawę apelacji.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl