eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprocedura interwencji na zgloszenie o zaklocaniu ciszy nocnej › Re: procedura interwencji na zgloszenie o zaklocaniu ciszy nocnej
  • Data: 2007-12-08 20:01:39
    Temat: Re: procedura interwencji na zgloszenie o zaklocaniu ciszy nocnej
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote
    > Co do zasady, to policjant może wejść akurat do lokalu w którym jest
    > naruszana cisza nocna,

    Tak, ale z postanowieniem prokuratora, a bez niego tylko w sytuacji
    niecierpiącej zwłoki.

    Spotkałem się również z taką interpretacją: skoro otworzył drzwi to mogłem
    go wylegitymować, a mam takie prawo, a on musi się podporządkowąć. Aby
    wykonać tę czynność bezpiecznie wchodzą do mieszkania (działanie w ramach
    uprawnień do legitymowania).
    Albo: skoro otworzył drzwi to mogłem wejść i przywrócić porządek i brak
    zgody lokatora nie jest przeszkodą, bo Policja działa w ramach uprawnień do
    ścigania sprawców wykroczeń, zapewnienia spokoju i porządku itd, może mu
    wydać polecenia na podstawie prawa. Nie dokonuje przeszukania w sensie
    kpk,kpow.

    > Takiego przeszukania można dokonać bez nakazu na podstawie samej
    > legitymacji. tyle, ze wymaga to sporządzenia protokołu,

    I wtedy nie jest to traktowane jako przeszukanie. Poruszają się tylko po
    pomieszczeniach otwartych (bez wyważania dzwi, bez szukania czegoś itd). Nie
    naruszają miru, gdyż działają w ramach uprawnień (do legitymowania czy
    przywrócenia porządku) i mogą tam przebywać dopóki wykonują te czynności,
    niczego nie przeszukują.

    Nie wiem czy ta teoria nie jest naciągana, bo z pozoru jest trochę logiczna,
    ale dość ograniczjąca swobody obywatleskie...?
    Niby Konstytucja zapewnia nienaruszalność mieszkania, kk stanowi
    odpowiedzialność za naruszenie miru domowego, ale jednocześnie działanie w
    ramach uprawnień wyłącza odpowiedzialność, a Policja ma uprawnienia do
    przywracania porządku czy legitymowania...