eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo telekomunikacyjne a kompetencje urzedow (regulatora/ustawodawcy) › Re: prawo telekomunikacyjne a kompetencje urzedow (regulatora/ustawodawcy)
  • Data: 2005-09-14 14:54:11
    Temat: Re: prawo telekomunikacyjne a kompetencje urzedow (regulatora/ustawodawcy)
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    news napisał(a):
    > napisalem na poczatku marca taki wniosek do urtip:
    >
    > (...) Dział III, rozdz. 1, Art 34 Prawa Telekomunikacyjnego zastrzega, że
    > "Operator nie może uzależniać zawarcia umowy o świadczenie usług
    > telekomunikacyjnych, a także świadczenia tych usług, od: 1) zawarcia przez
    > użytkownika umowy o świadczenie innych usług lub nabycia urządzenia u
    > określonego dostawcy" Tymczasem oferta Telekomunikacji Polskiej dotyczaca
    > usług SDI, DSL, Neostrada zawiera warunek mowiacy o tym, że z usług tych
    > mogą skorzystać jedynie posiadacze Aktywnej abonenckiej linii telefonicznej
    > w sieci TP. Jak wynika z informacji TP (Blekitna Linia) w przypadku nowych
    > abonentow - instalacja usługi dostepu do internetu (DSL, SDT, Neo)
    > warunkowana jest zamowieniem usługi telefonicznej (dostep analogowy TP) co
    > oznaczaloby ze operator dominujacy TP formulujac taka zaleznosc, narusza
    > zapisy Prawa Telekomunikacyjnego.
    >
    > na co otrzymalem odpowiedz twierdzaca (ze TP narusza prawo) ale jest to
    > tylko opinia URTiP i o wiazaca interpretacje powinienem sie zwrocic do
    > Ministerstwa Infrastruktury, ktore formulowalo Ustawe. Napisalem wiec do MI
    > i otrzymalem taka oto odpowiedz:
    >
    > w nawiązaniu do niżej przedstawionego przez Pana problemu, uprzejmie
    > informuję, że w świetle przepisu art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004
    > r. Prawo telekomunikacyjne, praktyka stosowana przez TP S.A., czyli opisane
    > przez Pana uzależnianie świadczenia innych usług telekomunikacyjnych (np.
    > Neostrada TP) od uprzedniego zawarcia umowy o świadczenie publicznie
    > dostępnych usług telekomunikacyjnych (oczywiście w tym przypadku chodzi o
    > publicznie dostępne usługi telefoniczne), bez żadnych wątpliwości stanowi
    > naruszenie postanowie ww. przepisu ustawy Prawo telekomunikacyjne. Co
    > więcej, niezależnie od zakazów zawartych w ww. przepisie, zastosowanie w
    > opisanej sytuacji znajdują przepisy art. 385(1)-385(3) ustawy z dnia 23
    > kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, które dotyczą niedozwolonych postanowie
    > umownych. Ponadto, operatorzy i podmioty udostępniające usługi
    > telekomunikacyjne nie mogą stosować postanowie wzorcw umw uznanych za
    > niedozwolone w trybie określonym w art. 479(36) - 479(45) KPC i wpisanych do
    > rejestru postanowie uznanych za niedozwolone, prowadzonego przez Prezesa
    > UOKiK. Jak udało mi się ustalić - Prezes UOKiK prowadzi w chwili obecnej
    > postępowanie przygotowawcze dotyczące opisanej przez Pana sytuacji w oparciu
    > o ww. przepisy KC i KPC oraz w oparciu o art. 23a ustawy z dnia 15 grudnia
    > 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, w oparciu o który, Prezes
    > UOKiK w wyniku przeprowadzonego przeze postępowania najprawdopodobniej uzna
    > praktykę stosowaną przez TP S.A. za naruszającą zbiorowe interesy
    > konsumentów. Co jednak mnie zastanawia, to treść załączonego przez Pana
    > pisma - odpowiedzi z URTiP, a zwłaszcza fragment, zgodnie z którym
    > "stanowisko URTiP proszę traktować jedynie jako opinię urzędu w sprawie".
    > Prezes URTiP i nadzorowany przez niego Urząd jest regulatorem rynku
    > telekomunikacyjnego w Polsce i jako taki, jest instytucją wykonującą
    > postanowienia ustawy Prawo telekomunikacyjne, w tym również postanowie
    > zawartych w art. 57 ust. 1. Dlatego w momencie powzięcia informacji o
    > stosowaniu podobnych praktyk przez podmioty świadczące usługi
    > telekomunikacyjne, Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty - przy
    > wykorzystaniu instrumentów prawnych, jakie nadaje Urzędowi, a dokładniej
    > jego Prezesowi, ustawa Prawo telekomunikacyjne, powinien bez zbędnej zwłoki
    > przedsięwziąć odpowiednie kroki zmierzające do wyjaśnienia przez operatorów
    > zaistniałej sytuacji. Dodać chyba również należy, że treść art. 57 ust. 1
    > nie jest novum i jak słusznie pan zauważył (wskazując na treść art. 34) -
    > przepis takiej samej treści obowiązywał pod rygorem ustawy Prawo
    > telekomunikacyjne z 2000 r. Zatem treść przedmiotowego przepisu, jak również
    > jego prawidłowa interpretacja, nie powinna budzić żadnych wątpliwości Urzędu
    > Regulacji Telekomunikacji i Poczty.(...)
    >
    > fakt faktem, sprawa jest badana w UOKiK i pewnie bedzie miala swoj dalszy
    > final (mam nadzieje ze bardzo dotkliwy dla TP), mnie jednakze interesuje jak
    > to mozliwe, ze od 2000 roku TP bezkarnie naruszala prawo a ustawodawca
    > tolerowal takie praktyki ?

    przepraszam ze cytuje calosc prawie, ale bycmoze nie wszyscy czytali, a
    post zginie w archiwach za jakis czas - czy cos sie posunelo? Osobiscie
    walcze o zalorzenie iDSL bez telefonu (ktory w niczym mi nie jest
    potrzebny). Blekitna linia zgadza sie ze lamia prawo, ale dopuki ktos
    ich nie zmusi to nie zmienia praktyk...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1