eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób › Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do sprzedawania kopii słynnych orazów i plakatów znanych osób
    Date: Thu, 25 Oct 2007 14:43:12 +0200

    On Thu, 25 Oct 2007, Robert Osowiecki wrote:

    > Bo takie społeczne odczucie sprzyja właścicielom oryginałów w windowaniu cen
    > za kopie...

    A to JEST argument :)
    Pytanie, dlaczego owe założenia znajdują taki poklask, i to nie gdzieś
    przy dyskusji "w tramwaju" a na grupach taka jak ta i .foto?

    > A polega na myleniu każdego wkładu pracy z wkładem twórczym.

    To usiłowałem wyeksponować.

    > Dochodzi zatem do dziwnej sytuacji, w której rysunek sześciolatka podlega
    > ochronie PA, a np. jak zamówisz sobie u współczesnego malarza wierną kopię
    > "Bitwy pod Grunwaldem" Matejki, to powstałe płótno nie podlega ochronie prawa
    > autorskiego z tego powodu, że nie ma w nich nic indywidualnego ani twórczego.

    Ale co jest w tym DZIWNEGO?
    :)

    Jak dla mnie jest oczywiste, że włożona PRACA tudzież WIEDZA oraz
    UMIEJĘTNOSCI mają pełne prawo przekraczać WARTOŚCIĄ wkład TWÓRCZY :)

    Kodeks Cywilny uznają za ustawę gorszą od PA? :)

    > A fotograf wykonujący wierną reprodukcję może mieć jeszcze mniej pretensji do
    > uznania jego zdjęcia za "indywidualną twórczość".

    Ufff, znaczy jednak jest to normalne postrzeganie świata :)
    Przyznam że miałem wątpliwości, jak to wygląda w praktyce prawnej.

    Inaczej mówiąc, czy istnieje ryzyko że jakiś sędzia jednak doszuka
    się "twórczości" u pstrykacza-kopisty tylko dlatego, ze owa czynnośc
    "wymaga porządnego przygotowania fachowego a fotograf to jak wiadomo
    twórca jest".

    pzdr, Gotfryd