    Subject: Re: prawa dwa
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <a...@w...eu> <r...@4...com>
    <5ceb1047$0$535$65785112@news.neostrada.pl>
    <l...@4...com>
    <5ced4e7d$0$17362$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ced52d1$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ced9e04$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@4...com>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Wed, 29 May 2019 00:42:08 +0200

    W dniu 28.05.2019 o 23:04, n...@o...pl pisze:

    > Czyli jeżeli w mojej firmie pracownik zabije klienta, to ja spokojnie mogę go
    > zakopać, bo żadna ustawa w odniesieniu do mojej firmy nie nakazuje mi tego?

    Tobie nakazuje. Twojej firmie nie. Firma, to twór prawny. Osoba prawna
    nie może popełnić przestępstwa. Może, na zasadach opisanych w ustawach,
    odpowiadać za przestępstwa popełnione przez osoby działające w jej
    imieniu, ale to musi z czegoś wynikać.

    Jeśli policjant przekraczając swoje uprawnienia komuś uczyni szkodę, to
    Policja za to cywilnie odpowiada. Ale jak zrobi to nie w związku ze
    służbą, to już nie.

    Gdyby ksiądz dopuścił się przestępstwa podczas zajęć religii
    organizowanych przez Kościół, to Kościół by za to odpowiadał cywilnie.
    Ale jeśli czyni to jako nauczyciel, to fakt, że jest księdzem nie ma
    większego znaczenia, bo odpowiada szkoła.

    Teraz pozostaje pytanie, na ile to, co robi ksiądz poza terenem kościoła
    i w trakcie czynności niezwiązanych z posługą kapłańską, ma związek z
    Kościołem. Nie twierdzę, że nie ma, ale w każdym razie nie jest to
    oczywiste i wymaga zbadania każdego przypadku z osobna. Nie można a'
    priori założyć, że ksiądz zawsze działa w ramach działalności Kościoła.