-
Data: 2016-01-31 10:20:18
Temat: Re: prawa do materiałów filmowych sprzed 1945 roku
Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2016-01-27 o 22:57, G.S. pisze:
> On Sat, 23 Jan 2016, Kviat wrote:
> [...]
>> Prawa autorskie to jedno.
>> Sam twórca może mieć prawa autorskie, ale autorskie prawa majątkowe
>
> Jakby dało się nie dzielić na ryby i śledzie to poproszę ;)
> (przeciw podziałowi na śledzie i dorsze - czyli prawa osobiste
> i prawa majątkowe - nie mam nic).
Czepiać się też trzeba umieć :)
To ja też się przyczepię, bo widzę, że to lubisz.
"prawa osobiste" czyli co? Prawo do życia?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawa_osobiste
"prawa majątkowe"
A tu nie wiem (znaczy się wiem, ale się czepiam więc udaję, że nie wiem)
co chciałeś napisać. Prawa majątkowe do samochodu? Przepisy podatkowe
jak zarządzać majątkiem?
Więc:
autorskie prawa osobiste
autorskie prawa majątkowe
Teraz dobrze?
"prawa autorskie" - "prawa autorskie majątkowe" dla przeciętnie
inteligentnego człowieka jest wystarczającym rozróżnieniem żeby
zrozumieć o co chodzi.
W przeciwieństwie do "prawa osobiste" - "prawa majątkowe", gdyż takie
zestawienie nie mówi kompletnie nic.
Po cholerę się czepiłeś skoro doskonale wiedziałeś o co chodzi (i każdy
w miarę inteligentny człowiek również)?
>> może mieć
>> instytucja, która zleciła wykonanie takiej kroniki operatorowi (czy całej
>> ekipie). I teraz pytanie brzmi, czy instytucja powstała po wojnie jest
>> kontynuacją instytucji przedwojennej, czy instytucją nową, która na mocy
>> jakichś tam ówczesnych przepisów przejęła takie materiały.
>
> Z p. widzenia czasu trwania praw jest to bez znaczenia.
Co jest bez znaczenia?
> Nie gra roli na kogo prawa przeszły (czy to z mocy umowy czy ustawy),
> lecz wyłącznie data śmierci twórcy, napisali to dość wyraźnie.
Nie wiem co chciałeś tu przekazać, przecież wyraźnie napisałem, że
ograniczenia dostępu mogą wynikać _nie_tylko_ z praw autorskich.
I nie jest prawda, że "wyłącznie".
Po pierwsze mowa w tym wątku jest o utworach z czasów wojny. Po drugie,
poczytaj część ustawy dotyczącą "utworów osieroconych" dla których może
nadal trwać poszukiwanie spadkobierców praw, po trzecie:
"Art. 36. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, autorskie
prawa majątkowe gasną z upływem lat siedemdziesięciu:
(...)
2) w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty
pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia
wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją
tożsamość;
3) w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe
przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty
rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od
daty jego ustalenia;
4) w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej
zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza,
autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu
audiowizualnego;"
Chyba nie sugerujesz, że już wszyscy nie żyją?
W zbiorach znajdują też materiały, które nigdy nie zostały opublikowane
(rozpowszechnione) i takie, gdzie nie został zidentyfikowany ani
reżyser, ani autor scenariusza itp. - jakieś filmy amatorskie znalezione
np. na strychu.
Po czwarte, przed ustawą w brzmieniu dzisiejszym przez dziesięciolecia
obowiązywały przepisy wcześniejsze, gdzie ówczesna władza dość swobodnie
traktowała "te sprawy" i teraz jest niezły bałagan.
W ustawie z 1952 r:
Art. 26. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych autorskie
prawa majątkowe gasną z upływem lat dwudziestu:
1) od śmierci twórcy, przy dziełach zaś wspólnych i łącznych -- od
śmierci twórcy, który innych przeżył,
2) od opublikowania utworu anonimowo lub pod pseudonimem, chyba że
twórca wcześniej ujawnił publicznie swoje autorstwo,
3) od opublikowania utworu, jeżeli autorskie prawa majątkowe służą
osobie prawnej.
Art. 27. Autorskie prawa majątkowe gasną:
1) do utworu fotograficznego lub otrzymanego w sposób podobny do
fotografii -- z upływem lat dziesięciu od pierwszej publikacji,
2) do utworu kinematograficznego, scenograficznego i choreograficznego
-- z upływem lat dziesięciu od pierwszego publicznego wykonania,
3) do przeróbki utworów muzycznych na przyrządy mechaniczne -- z upływem
lat dziesięciu od dokonania przeróbki,
4) do serii zdjęć fotograficznych, mającej znaczenie artystyczne lub
naukowe -- z upływem lat dziesięciu od pierwszej publikacji.
> Śmierć spzoo która zleciła wykonania (i w roli pracodawcy mogła
> stać się ustawowo przejmującym prawa majątkowe) nie gra roli :)
> Oczywiście, problem "praw porzuconych" (abandonware na przykład)
> nie jest jasno postawiony, acz np. dla polskiego spadku w razie
> braku innych chętnych spadkobiercą jest skarb państwa lub gmina,
> więc nie można wykluczyć że w przyszłości pojawi się jakiś
> kuriozalny wyrok za "nieuprawnione korzystanie, bo nie było
> porzucenia lecz spadek".
Czyli "nie gra roli" ale nie można wykluczyć?
Skoro nie można wykluczyć, to jednak "gra rolę"... skoro już się czepiamy...
>> Drugą sprawą jest to, czy taki materiał został uznany za zabytkowy. I dostęp
>> do takich kronik może wynikać z odrębnych przepisów i przyczyn praktycznych.
>
> Owszem, w ogóle zgodzę się z tym stwierdzeniem: fakt wygaśnięcia
> autorskich praw majątkowych nijak nie implikuje *obowiązku*
> udostępniania utworu. Jedynie zdejmuje ochronę (z tego tytułu)
> dla dostępnych egzemplarzy i treści.
Cieszę się, że się zgadzamy :)
> Żeby nie było: do dyskusji nad "ma być udostępnione czy nie" się
> NIE wtykam, chciałem tylko wyraźnie zaznaczyć, że ten temat może
> znajdować się zupełnie POZA prawem autorskim.
Cieszę się, że jeszcze raz wyraźnie zaznaczyłeś to, co wyraźnie zaznaczyłem.
Pozdrawiam
Piotr
Następne wpisy z tego wątku
- 16.04.16 00:49 G.S.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Karząca ręka samorządu adwokackiego wygrała w NSA - wieszanie (portretów) ue-posłów ze "współczesnej Targowicy" (2017)
- Nie kupisz paliwa na stacji
- Cenzura netu
- Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- Niby to nie sąd ale kooorwa tak to w sądach dziś wygląda?
- Podpis elektroniczny na wydruku
- Re: Podpis elektroniczny na wydruku
- Re: Prawomocne zakończenie sprawy Nergal z figurką Chrystusa na gumowym penisie na filmiku w inecie (2018)
- Na noze - Zamach stanu
- Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- podpisywanie umów z datą wsteczną
- kryminalni i dochodzeniowcy
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Karząca ręka samorządu adwokackiego wygrała w NSA - wieszanie (portretów) ue-posłów ze "współczesnej Targowicy" (2017)
- 2025-02-10 Nie kupisz paliwa na stacji
- 2025-02-09 Cenzura netu
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-08 Re: Historyczny sukces tuskistanu: groźna cyber-przestępczyni emerytka Iza błyskawicznie ujęta!
- 2025-02-07 Niby to nie sąd ale kooorwa tak to w sądach dziś wygląda?
- 2025-02-06 Podpis elektroniczny na wydruku
- 2025-02-06 Re: Podpis elektroniczny na wydruku
- 2025-02-06 Re: Prawomocne zakończenie sprawy Nergal z figurką Chrystusa na gumowym penisie na filmiku w inecie (2018)
- 2025-02-06 Na noze - Zamach stanu
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-05 Re: UK: Michał K. dalej czeka na rozprawę ekstradycyjną w areszcie [bo nie (jeszcze?) zebrał kaucji]
- 2025-02-04 podpisywanie umów z datą wsteczną
- 2025-02-03 kryminalni i dochodzeniowcy