  • Data: 2004-07-09 23:28:51
    Temat: Re: prawa autorskie - fotografia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <0...@n...onet.pl>, lukasz wrote:
    > W przypadku gdy zdjęcia robi sie na negatywach sparwa wydaje się prosta,
    > jednak te zdjęcia były robione aparatem cyfrowym.
    > Jak wtedy dowodzi się autorstwa? Czy np. data utworzenia pliku może być

    Data utworzenia pliku raczej nie - zbyt łatwo zmienić.

    > dowodem? a może świadkowie?

    Świadkowie na pewno mogą pomóc, a zdjęcia cyfrowe, o ile są zapisane
    oryginalnie, czyli przez aparat i bez jakiejś koszmarnej kompresji, też MZ
    powinny umożliwiać ich przyporządkowanie do tego konkretnie aparatu. W grę
    wchodzą właściwości i wady samej matrycy (np. rozmieszczenie martwych,
    "słabszych", "silniejszych" pikseli), optyki, a pośrednio format pliku i
    algorytm zapisu. Nie wiem jednak jak to wygląda w praktyce.

    Na wszelki wypadek nie informuj firmy, jakim aparatem to robiłeś (o ile
    już to się nie stało). Sądy mają listy biegłych sądowych - spróbuj zdobyć
    adres biegłego, który czymś takim się zajmuje, skontaktuj się i zadaj mu
    pytanie czy się da. Ale najpierw zrób jak radził Robert i wezwij ich do
    zapłaty, pod groźbą powiadomienia prokuratury. Jeśli dojdzie do ugody, to
    zwyczajnie wystarczy twoja pisemna deklaracja, że jesteś autorem.

    --
    Marcin