    From: p...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pożyczka pod zastaw mieszkania
    Date: 18 Mar 2003 20:39:01 +0100

    > Tylko, że umowa to nie prawo októrym mówi art. 5 kc, tak sądze.

    Ale sie raczej mylisz, bo nie chodzi tu o umowe sama w sobie, tylko o przepis,
    ktory Ci na zawarcie takiej umowy pozwala, czyli art. 389 kc. To wlasnie ten
    przepis (czyli Twoje prawo) moze byc naduzyte przez zawarcie umowy. Ale nie
    wierze, aby tu zachodzil taki przypadek, tzn. aby zawarcie takiej umowy
    przedwstepnej balo jakims naduzyciem prawa.

    > Jest taki art. 306 kc z którego wynika, że zastaw może dotyczyć jedynie
    > rzeczy ruchomych. Zaś zastaw na prawach z art. 327, zgodnie
    > z komentarzem m.in. Ignatowicza, nie dotyczy tych praw, które moga być
    > obciążane hipoteką a więc nieruchomości w szerokim tego słowa znaczeniu.

    Moze nieporozumienie wynikalo z tego, ze wiekszosc mieszkan byla nie
    wlasnoscia, tylko spoldzielczym wlasnosciowym prawem do lokalu (nie jestem na
    biezaco ale chyba to zlikwidowali?). Ale i w takim przypadku - o ile dobrze
    pamietam - nie daloby sie zrobic zastawu na tym prawie, bo mozliwa byla
    hipoteka na nim.

    Pozdrawiam
    Przemek