    From: p...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pożyczka pod zastaw mieszkania
    Date: 18 Mar 2003 20:12:34 +0100

    Moze zle zrozumialem Twoje wywody, ale czy nie jest tak, ze:

    > Jakoś nie bardzo widzę to połączenie umowy przedwstępne z upoważnieniem
    > pożyczkodawcy do sprzedaży samemu sobie nieruchomości. Pozostaje to w
    > sprzeczności z zapisem art. 108 kc. Gość jako pełnomocnik nie może sprzedać
    > sobie tego mieszkania. Na to nie ma silnych. Mogliby ewentualnie podstawić
    > trzecią osobę. Pewnie by to przeszło.

    Przepis art. 108 kc daje przeciez mozliwosc takiego uksztaltowania
    pelnomocnictwa, ze bedzie to mozliwe (... chyba, ze cos innego wynika z tresci
    pelnomocnictwa)

    > Zresztą nie jestem przekonany, czy byłoby to możliwe. Nawet gdyby umowę
    > przedwstępną zawarto przed notariuszem dla zachowania wymaganej formy, to i
    > tak umowa ta zawierałaby warunek zawieszający, a co za tym idzie nie
    > spełniałaby warunku bezwarunkowego przeniesienia własności, który dla
    > nieruchomości jest jednym z warunków formalnych ważności umowy.

    Przeciez umowa przedwstepna nie jest umowa przenoszaca wlasnosc nieruchomosci.
    Jest tylko zobowiazaniem sie do zawarcia umowy przyrzeczonej, czyli umowy
    przenoszacej wlasnosc nieruchomosci. Z przepisow o samym przeniesieniu
    wlasnosci wynika nawet mozliwosc zawarcia umowy zobowiazujacej do
    przeniesienia wlasnosci nieruchomosci i taka umowa moze byc pod warunkiem
    (patrz art. 157 § 2 kc). Nie ma ona skutku rzeczowego - strony moga go
    wylaczyc (art. 155 § 1 in fine). W swej konstrukcji jest taka umowa podobna do
    umowy przedwstepnej z art. 389, z ta jednak roznica, ze na jej podstawie nie
    mozna dochodzic wykonania przeniesienia wlasnosci tak jak w przypadku umowy
    przedwstepnej (zawartej w odpowiedniej formie oczywiscie), tylko naprawienia
    szkody.
    Watpliwosc mam tylko jesli chodzi o znaczenie art. 390 § 2. Tzn. jesli
    ewentualna "bezwarunkowosc" umowy przedwstepnej ma byc rozumiana
    jako "wymaganie, od ktorego zalezy waznosc umowy przyrzeczonej", to faktycznie
    nie daloby sie umiescic tu warunku. Ale przeciez warunkowosc dotyczylaby w tym
    przypadku tylko aktualnosci zobowiazania do zawarcia umowy o przeniesienie
    wlasnosci nieruchomosci i niby dlaczego mialoby to byc niedopuszczalne? Gdy
    warunek sie spelni, obowiazek sie aktualizuje i nalezy zawrzec umowe
    przenoszaca wlasnosc, ktora jest bezwarunkowa.

    Pozdrawiam i z gory zastrzegam, ze nikogo nie mialem zamiaru obrazac czy cos w
    tym stylu ;-)
    Przemek