  • Data: 2006-02-06 18:01:43
    Temat: Re: poswadczenie nieprawdy!!
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    kam napisał(a):

    > Konkretnie odnośnie zaświadczenia czy ogólnie kompetencji do wystawienia?

    Bez kompetencji nie ma przestępstwa z art. 271 kk.

    Może posłużę się cytatami z komentarza:
    O kompetencji do wystawienia dokumentu, któremu przysługuje walor
    zaufania publicznego można mówić wówczas, gdy dokument ma cechy
    rozstrzygnięcia publicznoprawnego, któremu przysługuje domniemanie
    prawdziwości. Do takich dokumentów należą przede wszystkim dokumenty
    urzędowe w znaczeniu nadanym temu pojęciu przez art. 245 k.p.c. i art.
    76 k.p.a., a ponadto inne dokumenty, którym taką moc dowodową nadają
    inne przepisy.
    W związku z powyższym, nie stanowi "uprawnienia" w rozumieniu art. 271 §
    1 ogólna kompetencja do uczestnictwa w obrocie prawnym, której
    składnikiem jest swoboda umów, a także jednostronne przyjmowania na
    siebie zobowiązań określonej treści. Podpisanie umowy, której treść
    odbiega od rzeczywistej treści stosunku prawnego łączącego strony nie
    stanowi przestępstwa z art. 271 § 1. Strona stosunku cywilnoprawnego nie
    może być bowiem sprawcą przestępstwa z art. 271 § 1 w zakresie
    sporządzonych przez nią dokumentów odnoszących się do zawarcia, zmiany
    lub ustania tego stosunku. Złożone na piśmie oświadczenia odbiegające od
    rzeczywistego stanu rzeczy, a wykorzystane w toczącym się na podstawie
    przepisów prawa postępowaniu przed organem władzy publicznej, może być
    natomiast potraktowane jako składanie fałszywych zeznań lub oświadczeń,
    o ile spełnione są warunki określone w art. 233 k.k. (odmiennie B. Mik,
    glosa do uchwały Izby Karnej SN, z 12 marca 1996 r., OSP 1996, z. 2,
    poz. K 44, s. 92 i n.). Odnosi się to do wszelkiego rodzaju pism
    inicjujących określone postępowanie, prowadzone na podstawie ustawy lub
    składane przez wystawcę danego pisma w trakcie tego postępowania.
    Nie ma charakteru "uprawnienia" w rozumieniu art. 271 § 1 obowiązek
    sporządzania określonych dokumentów wyłącznie na mocy stosunku prawnego
    łączącego strony umowy. Jeżeli w ramach stosunku pracy pracownik
    umocowany jest do wystawiania określonych dokumentów, na podstawie
    których otrzymuje od pracodawcy określone świadczenia (rozliczenie
    podróży służbowej, karta drogowa), dokument taki nie ma charakteru
    dokumentu publicznoprawnego, a poświadczenie w nim nieprawdy nie może
    prowadzić do odpowiedzialności karnej z art. 271 § 1 (zob. odmiennie
    OSNPG 1987, z. 10, poz. 11).

    Mnie tam to przekonuje.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"